2025-09-28, 20:23
Medlem
Beaver14s avatar
Nu har jag lugnat ner mig lite.

Först och främst var det jävligt skönt att se Arsenals inställning i matchen. Newcastle borta är en mardrömsmotståndare på senare år men Arteta satsade offensivt och Arsenal ägde spelet.

Jävligt frustrerande dock att inte sätta chanserna, eftersom man vet vad som brukar hända då. Så klart hände det idag också. Gabriel sysslade med sånt som Arsenals motståndare brukar göra, så jävla pinsamt.

Gyökeres var bra idag, även om det inte blev mål. Han ställde till med jävligt mycket problem för försvaret som försökte klösa ögonen ur honom i försök att stoppa honom.

Jävligt härlig känsla dock att det till slut blev en välförtjänt seger, det tar jag med mig in i nya veckan.

------

Jag kan dock fortfarande inte förstår hur vår straff kunde dömas bort. På samma sätt kan jag inte förstå hur Gabriels hands inte blev straff, det är verkligen inte en naturlig position. Ska man ge VAR något så var de iaf konsekventa, om båda bedömningarna var att bara man tar bollen först så är allt därefter fair game.
Citera
2025-09-28, 20:48
Medlem
jontepsgs avatar
Jag är medveten om att jag är bias här, men jag håller ändå med Saka. Tar det 3-4 minuter för VAR/domaren att avgöra ett beslut så är det uppenbarligen inte ett clear and obvious error. Och som Bojan sa i studion så räcker det inte bara att nudda bollen som Pope gör. Vi ser tacklingar varje vecka där spelaren först nuddar bollen men sedan river ner spelaren och det är en frispark.

https://www.reddit.com/r/Gunners/s/5benZsRL4x

Den enda hjälpmedlet som ska vara kvar är mållinjtekniken. Hoppas person/erna som "uppfann" VAR kommer ha 24/7 pissiga dagar för resten av deras liv.
Citera
2025-09-28, 20:55
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan dock fortfarande inte förstår hur vår straff kunde dömas bort. På samma sätt kan jag inte förstå hur Gabriels hands inte blev straff, det är verkligen inte en naturlig position. Ska man ge VAR något så var de iaf konsekventa, om båda bedömningarna var att bara man tar bollen först så är allt därefter fair game.

Det är ganska simpelt varför det inte blev straff. Gabriel blocker/bryter bollen med sitt ben, bollen ändrar riktning och studsar upp på hans hand. Det är enligt mig en av dom vettigaste punkterna när det handlar om handsregeln då bollen kan studsa åt alla möjliga håll efter en blockering/brytning.

Edit: sen går det verkligen inte att jämföra en tackling mot handsen. Hur många gånger har vi inte sett spelare slänga sig in med sträckt ben, dobbar upp och vara först på bollen men det blir ändå frispark/kort?
Citera
2025-09-28, 21:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Det är ganska simpelt varför det inte blev straff. Gabriel blocker/bryter bollen med sitt ben, bollen ändrar riktning och studsar upp på hans hand. Det är enligt mig en av dom vettigaste punkterna när det handlar om handsregeln då bollen kan studsa åt alla möjliga håll efter en blockering/brytning.

Edit: sen går det verkligen inte att jämföra en tackling mot handsen. Hur många gånger har vi inte sett spelare slänga sig in med sträckt ben, dobbar upp och vara först på bollen men det blir ändå frispark/kort?

Jag har sett straffar ges trots att bollen först tar på laglig kroppsdel och sen på armen som är uppenbart onaturlig och trott att det ändå finns nån grad av bedömning i det. Men jag har erkänt många gånger att jag aldrig blir klok på handsregeln. Särskilt när det är olika i PL och i Europacuper.

Håller med dig helt om VAR annars. "Clear and obvious" blir ju bara ännu en sak som är i betraktarens ögon. De kan kalla det vad som helst, det är bedömning oavsett och bedömningen har redan gjorts av domaren på planen.
Citera
2025-09-28, 22:52
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Saliba gör en Harry Kane på Livramento och kommer undan med det. Fy fan om det är samma korsband
Citera
2025-09-28, 23:53
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag har sett straffar ges trots att bollen först tar på laglig kroppsdel och sen på armen som är uppenbart onaturlig och trott att det ändå finns nån grad av bedömning i det. Men jag har erkänt många gånger att jag aldrig blir klok på handsregeln. Särskilt när det är olika i PL och i Europacuper.

Håller med dig helt om VAR annars. "Clear and obvious" blir ju bara ännu en sak som är i betraktarens ögon. De kan kalla det vad som helst, det är bedömning oavsett och bedömningen har redan gjorts av domaren på planen.

Ja, domarna dömer ju lite olika när det gäller handsregeln. Men i detta fall fanns det inte tillräckligt med tid för att hinna justera armen efter att bollen går åt ett annat håll efter en bra brytning. När det hände så kändes det som en solklar hands, men efter att ha sett första repriserna så blev man lite lugn. Däremot så är det konstigt att det inte blir straff på Brunos hands, han försöker dra in armen men håller ju underarmen 90 grader rakt ut från kroppen, och det på ett skott mot mål dessutom. Nu tror jag väl att det var den hörnan det blev mål på? Så karman slog till ändå.

Men dom sagt, handsregeln är konstig och det syns tydligt då det döms olika för varje vecka. Men domaren var ju rätt kass överlag också, så det hjälper ju inte..
Senast redigerad av jontepsg 2025-09-28 kl. 23:55.
Citera
2025-09-29, 06:23
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Jag är medveten om att jag är bias här, men jag håller ändå med Saka. Tar det 3-4 minuter för VAR/domaren att avgöra ett beslut så är det uppenbarligen inte ett clear and obvious error.
Jag vidhåller det jag sagt tidigare. En minut borde vara max tid som läggs på VAR. Har de inte sett något som visar att domaren gjort fel, gå på det ursprungliga beslutet. Det blev felbeslut utan VAR och det blir felbeslut (enligt oss fans) med VAR. Man behöver se generellt och inte stirra sig blind på enskilda händelser. Vi är alla färgade beroende på vilken situation som tas upp. Men varje vecka finns minst 5 situationer som kan nämnas. Det gäller bara de så kallade topplagen så det är givetvis fler än så.
Senast redigerad av Alex P. Keaton 2025-09-29 kl. 06:27.
Citera
2025-09-29, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Saliba gör en Harry Kane på Livramento och kommer undan med det. Fy fan om det är samma korsband
Även Gabriel kom undan med en knytnäve i Woltemades ansikte. Så trött på deras ständiga grisande med noll påföljder.
Citera
2025-09-29, 08:34
Medlem
Citat:
Det är ganska simpelt varför det inte blev straff. Gabriel blocker/bryter bollen med sitt ben, bollen ändrar riktning och studsar upp på hans hand. Det är enligt mig en av dom vettigaste punkterna när det handlar om handsregeln då bollen kan studsa åt alla möjliga håll efter en blockering/brytning
Fast här ändrar ju inte bollen direkt riktning, den lilla touchen som sker är nästan omöjlig att se ens på reprisen. Hade det varit en tydlig riktningsförändring på bollen så hade jag köpt resonemanget men i detta fallet så bör det vara straff. Sen tycker jag iofs att det bör vara straff när Pope drar ner Göken med men två fel ger inte ett rätt.

Allmän undran, när skall andra lag börja screena målvakten på samma sätt som Saliba gör för Arsenal. Han bryr sig övht inte om att spela på bollen, två armar ut bakåt och lutar sig in bakåt mot Pope. Var som helst på planen kallas det obstruktion och blir frispark, Arsenal har nu fått 6p in på kontot tack vare det.
Citera
2025-09-29, 10:30
Medlem
zlikyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Fast här ändrar ju inte bollen direkt riktning, den lilla touchen som sker är nästan omöjlig att se ens på reprisen. Hade det varit en tydlig riktningsförändring på bollen så hade jag köpt resonemanget men i detta fallet så bör det vara straff. Sen tycker jag iofs att det bör vara straff när Pope drar ner Göken med men två fel ger inte ett rätt.

Allmän undran, när skall andra lag börja screena målvakten på samma sätt som Saliba gör för Arsenal. Han bryr sig övht inte om att spela på bollen, två armar ut bakåt och lutar sig in bakåt mot Pope. Var som helst på planen kallas det obstruktion och blir frispark, Arsenal har nu fått 6p in på kontot tack vare det.

Förhoppningsvis aldrig, domarna borde ha stävjat eländet vid det här laget. För som du säger så bör det vara obstruktion. Känns glasklart.
Citera
2025-09-29, 10:39
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Även Gabriel kom undan med en knytnäve i Woltemades ansikte. Så trött på deras ständiga grisande med noll påföljder.

Woltemade säger att han inte är en filmare så kommer inte få många kort mot sig... Så tråkigt att en spelare måste behöva filma för att det ska komma kort.
Citera
2025-09-29, 13:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Woltemade säger att han inte är en filmare så kommer inte få många kort mot sig... Så tråkigt att en spelare måste behöva filma för att det ska komma kort.

Eftersom VAR alltid är konsekventa hade de tittat på situationen och konstaterat att det är samma som Bruno Gs armbåge i huvudet på Rice för två år sedan.

Tycker också det är tråkigt att spelare ska behöva förstärka för att VAR (eller domaren) ska agera. Det är ju ett otyg vi vill bort från. Men Woltemade kommer ju inte göra samma misstag igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in