2025-09-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Men hur tappad är du?

De som dog åkte inte i en modern bil utan hade mycket väl överlevt om de gjort det och burit bälte.

Alltid detta missförstånd ang bälte och högegerngi olyckor….

Jag vet inte hur tjejerna dog, om dom bar bälte, fick svåra brännskador, slog sig i andra passagerare osv

Det som dödar i trafiken (ren kollision) är energin som går in i människokroppen och sliter loss inre organ och blodkärl. OAVSETT bälte eller ej. Nu dör man såklart utan bälte oxå, men utan bälte blir det mer huvudtrauma. Man kanske slungas ur bilen osv.

Det som spelar roll är hur ”mjuk” bilen är, alltså knölas ihop för att fånga upp energin. Tänk formel 1, dödsolyckor är ovanliga. (Nu körs dom av elit idrottare) men att bilen blir mos och endast deras störtbur blir kvar i allvarliga krascher. Då nås föraren endast av en bråkdel av rörelseenergin.
Citera
2025-09-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cela4yah
Ja, precis. Fordon 1 kör på fel sida vägen, krockar med fordon 2. Det är därefter som fordon 1 och 2 är "stillastående fordon" som sedan fordon 3 kör in i.
Lätt att missförstå varandra i textform
Senast redigerad av busbosse 2025-09-28 kl. 18:52.
Citera
2025-09-28, 18:47
Medlem
Jag har veteranbilar och ser det som att köra mc farlighetsmässigt
Citera
2025-09-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Jag har veteranbilar och ser det som att köra mc farlighetsmässigt
Faktiskt en bra jämförelse. Dock så körs många gånger hojar i betydligt högre hastigheter, än veteranbilar. Men så stryker det med betydligt fler motorcyklister. än veteranbilsförare också.
Citera
2025-09-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vilken bil var det då? Ifrågasätter inte det du skriver, men den bilen och ägaren är vad som uppgivits tidigare idag... Är det den med takräcke som står bakom på den här bilden då? https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...TA&oe=68DF08AB

Är så klart även intressant vilka övriga bilar som varit inblandade, eftersom obekräftade uppgifter om Golf och Dodge RAM förekommer.

Övriga inblandade vet jag inget om. Veteranbilen som är inblandad har regnummer : ZKN70D och är inte den bilen bakom på bilden.
Han som äger den bilen som nämnts tidigare var i Söderhamn igår och var inte med i olyckan.
Senast redigerad av Svenskafall 2025-09-28 kl. 19:06.
Citera
2025-09-28, 19:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskafall
Övriga inblandade vet jag inget om. Veteranbilen som är inblandad har regnummer : ZKN70D
Han som äger den bilen som nämnts tidigare var i Söderhamn igår och var inte med i olyckan.
Citera
2025-09-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roffepoffe69
Två personer är alltså anhållna men ingen av dem körde Impalan där tjejerna dog.
Då måste ju en av dem kommit över i fel körbana och krockat med Impalan och den andra har kört för fort i dimman och kört in i antingen Impalan eller den andra bilen.

Sen om den är säker eller inte att krocka med spelar ingen roll så länge man inte har bälte på sig.
En Impala -63 med 5 fulla ungdomar med bälte på sig kommer ni aldrig att se.

En av dem körde bilen som frontalkrockade med deras bil. Den andra föraren färdades i den bil som kort senare körde in i olyckan.
Citera
2025-09-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wazyourproblem
Föraren klara sig bra. Dock tog resten skada, så oavsett teorier så är det inget som stämmer av det ni nämner

Hur är det med dem övriga i jänken?
Citera
2025-09-28, 19:29
Medlem
Vi vet att två bilar frontalkrockar. Veteranbilen är den ena. Vi vet inte om det är Dodge eller Golf som är den andra. Många tror det är D, men vi vet inte.
Egentligen vet vi inte ens att det är dessa märken, men vi utgår från det.
Den tredje bilen kör troligen in i Veteranbilen efteråt.
Förare av Veteranbilen, är ej misstänkt.
De båda andra förarna är anhållna. Anhållna är en mycket starkt åtgärd. Det innebär väl att de är inburade. Inte bara misstänkta. Märkligt att ta i så, det bör väl tyda på att man är helt klar på att de gjort grova brott. Eller riskerar försvåra utredningen. Det är väl mycket ovanligt att man anhålls vid trafikolycka. Nån mer insatt kanske kan kommentera.

De omkomna kan ha dött/skadats vid frontalkrocken eller när den andra bilen körde in i den. Eller brunnit inne.
Eftersom båda förarna är misstänkta för att ha orsakat dödsolycka så bör alltså båda smällarna varit allvarliga.

Att frontalkrocka, på fel sida, är definitivt allvarligt. Att råka köra in i en bil som står mitt på vägen, mitt i natten låter inte så allvarligt.

Har det framkommit om det finns utomstående vittnen till olyckan ?

Det blir mång frågetecknen
Citera
2025-09-28, 19:51
Medlem
Står ju i pressen att två killar till är mycket allvarligt skadade.
Det var höstcruising i Edabyn igår. Givetvis har dimman bidragit till detta.
Jänk har oftast soffor fram och bak och är reggade för 5 passagerare + chaufför = 6 godkända platser

Man skall köra så att man kan stanna. Nu kan det varit svärt att se i dimman, men då ska hastigheten anpassas därefter.

Endel jänk kan ha taskiga bakljus original.

Hursomhelst är Dodge Ramen inte nådig att bli krockad av om det nu var en sådan som körde på Impalan.

Jänk trotts sin tyngd och storlek drabbas ofta av att motorn flyttas in I eller mot kupén vid frontalfullträff.
Bak finns inte mycket innanför skuffen, oftast soffan direkt.
Troligen går tanken lätt sönder vid en kraftig smäll bakifrån. Många har extra batterier och stora musikanläggningar i skuffen.

Skulle gissa att omtalad impala körts på bakifrån har den börjat brinna. Tjejerna kunde inte ta sig ur. Kanske redan svärt skadade av smällen om de satt bak.

Mycket sorgligt. Veteranerna är rullande historia och skall respekteras extra på vägarna.

Sen finns fyllepråmarna som inte gör så många glada mer än de som sitter i och på dem. De är en historia för sig själva, just nu förtiden, då de blivit så många.

Vi vet inte om detta var en impala i fint bruksskick eller en fyllepråm. Men hursomhelst skall man inte köra på dem iallafall
Förvånansvärt många är hårt arbetande ungdomar i dessa bilar, ja tom många i pråmarna. Många av dessa är lastbilschaufförer, asfalltsläggare, skogsmaskinförare, buss och taxi chaufflrer, hemtjänstpersonal, sjuksköterskor, ja tom revisorer och jurister åker mindre fagra jänk. Endel är rullande renoveringsobjekt.
Så att tala om Whitetrash i detta sammanhang är lågt. De är dessutom unga. 20 - 25 år.

Mina tankar går till familj och vänner, arbetskamrater och alla inblandade. Hoppas att killarna överlever och slipper bestående men.
Hoppas också att ingen av de misstänkta hade alkohol eller droger i kroppen och att de höll hastigheten vad dimman krävde.
RIP förolyckade flickor.
Citera
2025-09-28, 19:54
Medlem
Bravegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Frågan är om det bara blivit en trådsanning att veteranbilen stod still? Det står inget om det I någon media. Bara att föraren av veteranbilen inte är misstänkt för brott.

Känns mer troligt att någon inte hållit rätt avstånd, och inte hunnit bromsa när det smällt framför.

Tror det är den trådsannng. Jag har hört att de körde och att en bil kom över på fel sida och frontalkrockade med chevan och sen att det kom en lastbil bakifrån och körde in i Impalan och de som satt bak på ena sidan blev inklämda och bilen började brinna.
Citera
2025-09-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Vilken bil skrynklas inte ihop vid en frontalkrock med en 3.5 ton rambyggd lastbil?
Jag vet att en Impala inte har samma säkerhetsstruktur men den trafikfarliga bilen var den som frontalkrockade och orsakade två unga tjejers död. Ska man förbjuda alla fordon som är mindre och lättare än en Ram?
Jag kan tycka att RAM är otäcka i trafiken. Det är väl främst en speciell typ av förare som har dessa och det handlar om personer som inte borde ha fått körkort. Håller ofta högre hastighet än övriga trafikanter och håller kortare avstånd. Kanske för att de tror sig köra en stridsvagn så kan de bete sig illa i trafiken.

Jag tycker att man ska betala fordonsskatt efter fordonets vikt men även en premie för den skada som fordonet beräknas göra mot övriga trafikanter i samband med en olycka. Ett fordon med bra krocksäkerhet mot oskyddade- och mindre skyddade trafikanter skulle få lägre skatt medan de som köper "murbräckor" får betala mer då det beräknas leda till ökade sjukvårdskostnader för övriga trafikanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in