2025-09-28, 12:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Vi kan väl återkomma om det och se om 7 år. Vilket är hur länge Waymo har rullat utan att få någon lönsamhet. Eller räcker nog med något år i Teslas fall för att se positiv marginal på det.

Waymo klarar inte ens av att hålla deras HD-maps uppdaterade inom existerande serviceområde. Att expandera går segt och kostar skjortan med förskanning, dyr bil och dyr tech stack. De kommer aldrig expandera utanför metropoler eftersom förskanning och underhåll ej kommer vara värt det.
Hahaha, nej Tesla kommer aldrig tjäna en krona på sina taxibilar. Eller ja, dom kan ju fortsätta som dom gjort, med en människa bakom ratten, då lär dom se samma marginaler som vanliga yellow cabs.
Citera
2025-09-28, 12:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kollar man på en logaritmisk graf så har vi bara tramsat runt inom samma spann i flera år och har knappt sett början på nästa riktiga uppställ. Att bråka om att köpa in sig på $100 eller $250 är ungefär som att bråka om att ha köpt in sig på $10 eller $25 innan 2019, eller $1 eller $2,5 innan 2013. När vi ligger och harvar mellan $1000 och $2500 kommer man skita rätt mycket i $100 fram eller tillbaka, bara önskat att man inte sålt bort sig för att man ville tjäna några ynka tusenlappar extra.
Du inser kanske att demokraterna kommer montera ner Tesla och sätta Elon i finkan när dom återtagit kongressen? Då är det slut på manipulering.
Citera
2025-09-28, 13:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
1. Tesla — $1.464T
2. 🇯🇵 Toyota — $260.6B
3. 🇨🇳 Xiaomi — $187.6B
4. 🇨🇳 BYD — $132.9B
5. 🇮🇹 Ferrari — $86.0B
6. 🇩🇪 BMW — $61.1B
7. 🇩🇪 Mercedes-Benz — $60.1B
8. 🇺🇸 General Motors — $58.3B
9. 🇮🇳 Maruti Suzuki — $57.8B
10. 🇩🇪 Volkswagen — $53.8B
11. 🇺🇸 Ford — $47.8B
12. 🇮🇳 Mahindra & Mahindra — $46.6B
13. 🇩🇪 Porsche — $45.3B
14. 🇯🇵 Honda — $43.1B
15. 🇰🇷 Hyundai — $38.0B
Oj. Det är alltså praktiskt taget All Time High för Tesla nu!
Det visar bara att aktiekurserna är manipulerade. Teslas försäljning och kinesisk konkurrens gör kursen omotiverat alldeles för hög.
Robotar och självkörning räcker inte för denna kurs.

https://snipboard.io/NfhgZK.jpg
Senast redigerad av wwr 2025-09-28 kl. 13:55.
Citera
2025-09-28, 14:03
Medlem
Citat:
Kommunister?

För övrigt så vet jag inte heller vart de flesta svenskar står, om de ens vet själva. "I support the current thing" verkar vara deras grej, och bara ryckas med som får utan att tänka själva. Deras logik so far:

Elon är nazist, därför skall man bojkotta Teslas bilar. Samtidigt verkar det gå bra att köpa kinesiska märken, för BYD ökar ju sin försäljning. Och om det inte vore nog att Kina är lite av ett kommunistiskt/fascistiskt land själva så kommer de ju väldigt bra överens med Ryssland. Så det känns mest komiskt när haters här slår knut på sig själva och anklagar Elons fanbase att både vara Rysslands-wurmare OCH har tungan i röven på en nazist som heilar.

Medan vi i själva verket skrattar hela vägen till banken åt alla hjärntvättade losers som har trott på allt de läst i media och bara sålt bort sig eller kortat företaget som ligger i framkant för att utveckla AI som kan interagera med den fysiska verkligheten.

Försök få en investerare i Tesla att känna sig som idioten här, men jag kan säga att det inte går, och det kommer troligtvis aldrig gå.

Att vara det minsta förstående mot Ryssland är en jättestor varningssignal. Är man det har man inte min respekt. Ryssland invaderade Ukraina och har mördat tiotusentals civila. Att som många MAGA-idioter nu säga att Zelenskij och EU är krigshetsare som inte vill ha fred är väldigt svårt att svälja. Det är Putin som valde krig. Inte Ukraina. Inte EU. De där förbannade amerikanerna kan dra åt helvete. Religiösa fåntrattar som tror på sagor och vidskepelse.

Jag tycker att Trump är en jättebebis som inte verkar förstå någonting. Som är barnslig, narcissistisk och vulgär. Som verkligen drar fram det värsta ur hans supportrar.

Musk är på sätt och vis samma andas barn som Trump. En jättebebis. En usel far. En lögnare. En narkoman. En dålig människa helt enkelt. Den där jävla "heilingen" bryr jag mig inte om. En simpel provokation.

Huruvida Tesla verkligen kan slå mynt av det här med AI i den fysiska världen återstår att se. Först ska det fungera och sen ska en fungerande affärsmodell implementeras. Jag tror det återstår väldigt många hinder att komma över och att det kommer ta många år.
Citera
2025-09-28, 14:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hahaha, nej Tesla kommer aldrig tjäna en krona på sina taxibilar. Eller ja, dom kan ju fortsätta som dom gjort, med en människa bakom ratten, då lär dom se samma marginaler som vanliga yellow cabs.

En kollaps kommer för eller senare. Det kommen bli som IT bubblan i megaformat. Sen kanske 10 år senare kommer AI att stabilisera sig och kan bli lönsamt. Många varnar nu för att AI är våldamt olönsamt och det kommer bli slakt. Tesla har gått all in för det, drivet av Elon musks orealistiska SF drömmar. Alla hans bolag är hårt sammanlänkade ekomomiskt och glöm inte att alla hans bolag går med förlust utom det enda som är börsnoterat dvs Tesla. Det går med vinst tack vare dom säljer en beprövad produkt som funnits i 100år: Bilen.

Allt är upp-piskat mot en religiös tro på en orealistisk SF-dröm med Elon Musk som sektledaren.

Kolla på dom produkter som han själv personligen står bakom så har det varit ingenjörsmässiga katastrofer:

*Cybertruck
*Räddningsubåt för ett pojk-fotbollslag som fastnat i en grotta
*Flamethrower
* Hyperloop

Plus några till stolpskott. Doge är nog det största stolpskottet men räknas nog inte under ingenjörsbedrifter.

Hans stora förmåga ligger i att vara patologisk lögnare, religiös sektledare, horbock och politiskt apskaft.
Citera
2025-09-28, 14:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Oj. Det är alltså praktiskt taget All Time High för Tesla nu!
Det visar bara att aktiekurserna är manipulerade. Teslas försäljning och kinesisk konkurrens gör kursen omotiverat alldeles för hög.
Robotar och självkörning räcker inte för denna kurs.

https://snipboard.io/NfhgZK.jpg

Så tänker jag alltid när jag är för dum för att förstå något och inte vill ta ansvar för min egen inkompetens. Allt är korrupt, alla andra fuskar och ljuger, för jag förstår minsann bättre, sen kissar jag i byxorna, för då blir det varmt och skönt.
Citera
2025-09-28, 15:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Att vara det minsta förstående mot Ryssland är en jättestor varningssignal. Är man det har man inte min respekt. Ryssland invaderade Ukraina och har mördat tiotusentals civila. Att som många MAGA-idioter nu säga att Zelenskij och EU är krigshetsare som inte vill ha fred är väldigt svårt att svälja. Det är Putin som valde krig. Inte Ukraina. Inte EU. De där förbannade amerikanerna kan dra åt helvete. Religiösa fåntrattar som tror på sagor och vidskepelse.

Jag tycker att Trump är en jättebebis som inte verkar förstå någonting. Som är barnslig, narcissistisk och vulgär. Som verkligen drar fram det värsta ur hans supportrar.

Musk är på sätt och vis samma andas barn som Trump. En jättebebis. En usel far. En lögnare. En narkoman. En dålig människa helt enkelt. Den där jävla "heilingen" bryr jag mig inte om. En simpel provokation.

Huruvida Tesla verkligen kan slå mynt av det här med AI i den fysiska världen återstår att se. Först ska det fungera och sen ska en fungerande affärsmodell implementeras. Jag tror det återstår väldigt många hinder att komma över och att det kommer ta många år.

Jag tror ingen här är intresserad av att prata om Ryssland. Det är stor gäsp på den. Men folk verkar gilla att glida in på det istället och helt blunda för att flera Europeiska länder blivit fascistiska regimer som utövar åsikts kontroll och fängslar sin befolkning för sina åsikter. Antar att Rysslan/Ukraina kriget är en bra red herring som ger fåren något att bräka om medan de blir invallade i fållan. Elon bähähähäd, för han räddade yttrandefriheten genom att köpa Twitter. Inte ett dugg förvånad över att Elon/Tesla haters är lika onyanserade och blinda när det gäller politik som när det gäller att analysera företag.
Citera
2025-09-28, 15:22
Medlem
Citat:
Jag tror ingen här är intresserad av att prata om Ryssland. Det är stor gäsp på den. Men folk verkar gilla att glida in på det istället och helt blunda för att flera Europeiska länder blivit fascistiska regimer som utövar åsikts kontroll och fängslar sin befolkning för sina åsikter. Antar att Rysslan/Ukraina kriget är en bra red herring som ger fåren något att bräka om medan de blir invallade i fållan. Elon bähähähäd, för han räddade yttrandefriheten genom att köpa Twitter. Inte ett dugg förvånad över att Elon/Tesla haters är lika onyanserade och blinda när det gäller politik som när det gäller att analysera företag.

Ska man tro högerextrema källor så är det kanske så...
Citera
2025-09-28, 15:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ska man tro högerextrema källor så är det kanske så...

Det som var sosse politik för 50 år sedan kallas extremhöger idag. Jag är bara pro reality, och verkligheten är att Tesla björnarna har bränt sig ordentligt för att de är lätta att hjärntvätta.
Citera
2025-09-28, 15:56
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det är ett resonemang som är lika komiskt som när Maria Zakharova som är talesperson för ryska utrikesdepartementet hävdade att Orwells bok 1984 handlade om "förtryck" i väst. Om man har mikroskopiska historiekunskap så vet man att Orwell skrev om Stalins förtryck 1948. Han kastade om dom två sista siffrorna i årtalet som titel på boken.

Det är inte bara skoj-ploj när man trivialiserar det förtryck och mördande av oppositionella i Ryssland, Kina, Nordkorea m fl och skriker "vänster" och Woke som roten till all ondska. Det är historierevisionism som är farlig. Observera att jag själv inte är vänster. Ryssland Står för 80% av all desinformation som florerar på internet och Elon Musk suger i sig allting utan att ifrågasätta nånting. Frågan är varför du trivialiserar det förtryck och kolossala mördande av oppositionella i Ryssland samtidigt som du gråt-skriker för att några influenser som sprider falsk information på nätet får böter. Ingen hävdar att Väst är perfekt eller på något sätt optimalt men det är på eoner bättre än det förtryck som Elon Musk älskar i Ryssland.

Det ingår i Elon Musk vapenarsenal att just sprida Lögner och propaganda för att bygga upp sin religiösa sekt. Teslas aktiekurs speglar just det massiva spridande av lögner som Elon Musk kan göra tack vare vi har så stor frihet i väst för yttrandefrihet.
Senast redigerad av raskens 2025-09-28 kl. 16:01.
Citera
2025-09-28, 16:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är inte bara skoj-ploj när man trivialiserar det förtryck och mördande av oppositionella i Ryssland, Kina, Nordkorea m fl och skriker "vänster" och Woke som roten till all ondska. Det är historierevisionism som är farlig.

Jag tror ju verkligen på att du bryr dig sååå mycket om det när du målar upp Elon som nazist.

Nu har jag haft tillräckligt roligt med er troll för idag. Tillbaka till det riktiga livet, ni vet... ett sånt som vi med pengar har.
Citera
2025-09-28, 16:19
Medlem
Citat:
Det som var sosse politik för 50 år sedan kallas extremhöger idag. Jag är bara pro reality, och verkligheten är att Tesla björnarna har bränt sig ordentligt för att de är lätta att hjärntvätta.

Nej det är inte sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in