Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Så felet var inte att kamremmen gått av?
Finns det oljetrycksmätare i bilen? Den "oförsiktiga föraren" kanske fortsatte köra trots lågt oljetryck.
Nej, det var inte remmen den här gången (verkstaden har inte nämnt det); det har hänt tidigare (pga av den oförsiktige föraren).
Ja, det finns en symbol för oljelampa, en ”oljekanna”, men den har aldrig någonsin varnat för lågt tryck; antingen har skiftnyckelsymbolen tänts eller så har röd text pulserat med info om att KÖR HEM, PARKERA/ STANNA BILEN RING VERKSTAD, typ. Sist körde jag hem, parkerade. Dagen efter, jag slår på tändningen: ingen röd pulserande varningstext. Jag startar och kör till första bästa mack och slår av motorn (1 km) som inte har min olja; jag kör till nästa mack (500 m) som inte heller har min olja! Kl är 07:30. Den butik som kanske har öppnar 08:00. Jag kör hem (1, 5km). Jag kör till butiken 08:00 (1,5 km), köper 1 l olja och fyller på (jag borde ha köpt 2 liter). Jag kör hem och parkerar bilen efter 4,5 km stadskörning. Inga varningslampor/texter har tänts på morgonkvisten vid mina upprepade bilstarter (4-5 gånger). Dagen efter lånar anhörig bilen utan min kännedom > MOTORVÄG > PANG-MOTORHAVERI efter 20 km (inga varningslampor/texter hade tänts vid bilstarten enligt föraren).
Oljestickan i den där bilen, C3, men även Peugeot gissar jag, är obegripligt svår att läsa av:
https://www.trodo.se/oljematsticka-m...BoCNWUQAvD_BwE