2025-09-28, 14:14
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om en knacksensor slutar fungera använder man sig förmodligen av en väldigt sen men ”säker” tändning åtminstone i de lastområden där man inte kan köra MBT i normala fall.

Motorn kommer tappa effekt och även verkningsgrad.

Vissa fabrikanter har haft problem med knack orsakat av motorolja, små små droppar av olja som härstammar från vevhusventilationen. Lösningen har varit att använda vissa speciella motoroljor.

Hur åtgärdade förmodligen verkstaden det här problemet den gången; vad görs normalt när det inträffar?
Citera
2025-09-28, 14:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur åtgärdade förmodligen verkstaden det här problemet den gången; vad görs normalt när det inträffar?

Knacksensorer brukar nästan aldrig gå sönder. Nog mycket vanligare med kablage eller kontaktproblem.

Har man tankat fel bränsle, tex diesel i en bensinbil, då kommer man få djävulskt med knack/spik. Det kan kanske också resultera i en felkod, men mest troligen inte en elektrisk (avbrott/kortslutning).

Uppmätning av kablage gissar jag på? Kanske byter dom sensorn också, bara för att utesluta den.

Vad är din frågeställning? Är bilen trasig igen?
Citera
2025-09-28, 14:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Oljedroppar kan orsaka pre-ignition som är väldigt dåligt. Det kan orsaka allvarliga motorskador.

Opel har haft problem med detta och man får endast använda en av GM föreskriven olja i dessa motorer.

Hur har din motor rasat?
Vad är det för bil, model, motor och årsmodell?
Citera
2025-09-28, 14:28
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Knacksensorer brukar nästan aldrig gå sönder. Nog mycket vanligare med kablage eller kontaktproblem.

Har man tankat fel bränsle, tex diesel i en bensinbil, då kommer man få djävulskt med knack/spik. Det kan kanske också resultera i en felkod, men mest troligen inte en elektrisk (avbrott/kortslutning).

Uppmätning av kablage gissar jag på? Kanske byter dom sensorn också, bara för att utesluta den.

Vad är din frågeställning? Är bilen trasig igen?

Idag har den råkat ut för ett motorhaveri (”bränd ventil”) beroende på hög oljeförbrukning och oförsiktig förare!
Citera
2025-09-28, 14:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Oljedroppar kan orsaka pre-ignition som är väldigt dåligt. Det kan orsaka allvarliga motorskador.

Opel har haft problem med detta och man får endast använda en av GM föreskriven olja i dessa motorer.

Hur har din motor rasat?

Massa sensorer som slutar skickar mätdata måste sätta motorn limphomemode så den inte förstör sig själv med spikning och annat
Citera
2025-09-28, 14:30
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:

Hur har din motor rasat?

Citroën C3 (2017) 1.2 PureTech (110 hk, bensin, HNZ)
Citera
2025-09-28, 14:41
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Hur har din motor rasat?

I tråden ”Motordetaljer” hittar du fler aspekter i äredendet.
Citera
2025-09-28, 15:10
Medlem
Med en annan bil - MB 200 - har jag varit med om att de båda främre "kattarna" satts igen så att avgasflödet och därmed motorn "ströps" till att bli svag och endast orka upp i runt 70 km/t.
Problemet löstes av en "allbilsverkstad" genom att öppna "kattarna" och rensa dom på innehåll.
Inga problem med avgasemissionerna vid besiktningen.
Citera
2025-09-28, 20:01
Medlem
Tyvärr så är det nog nära slutet för din motor. Dessa våtremsmotorer går inte så långt. Skulle gissa att din rem börjat lösa upp sig och resterna fastnat i oljesilen.
Med lågt oljetryck så fungerar inte smörjningen av turbon. Utan smörjning av turbon så fungerar inte lagringen.
Hade det varit min bil så hade jag bärgat den till en seriös verkstad för utvärdering.

Ledsen. Hoppas att det är något annat. Hoppas jag har fel. Sällan jag hoppas på det.
Citera
2025-09-28, 21:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Idag har den råkat ut för ett motorhaveri (”bränd ventil”) beroende på hög oljeförbrukning och oförsiktig förare!

Man ska inte som förare kunna orsaka en bränd ventil.
Citera
2025-09-29, 02:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Så felet var inte att kamremmen gått av?
Men bränd ventil kan ju bero på att den inte fått olja p.g.a. den där remmen löses upp och sätter igen oljepumpen.

Finns det oljetrycksmätare i bilen? Den "oförsiktiga föraren" kanske fortsatte köra trots lågt oljetryck.
Citera
2025-09-29, 05:40
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så felet var inte att kamremmen gått av?

Finns det oljetrycksmätare i bilen? Den "oförsiktiga föraren" kanske fortsatte köra trots lågt oljetryck.

Nej, det var inte remmen den här gången (verkstaden har inte nämnt det); det har hänt tidigare (pga av den oförsiktige föraren).

Ja, det finns en symbol för oljelampa, en ”oljekanna”, men den har aldrig någonsin varnat för lågt tryck; antingen har skiftnyckelsymbolen tänts eller så har röd text pulserat med info om att KÖR HEM, PARKERA/ STANNA BILEN RING VERKSTAD, typ. Sist körde jag hem, parkerade. Dagen efter, jag slår på tändningen: ingen röd pulserande varningstext. Jag startar och kör till första bästa mack och slår av motorn (1 km) som inte har min olja; jag kör till nästa mack (500 m) som inte heller har min olja! Kl är 07:30. Den butik som kanske har öppnar 08:00. Jag kör hem (1, 5km). Jag kör till butiken 08:00 (1,5 km), köper 1 l olja och fyller på (jag borde ha köpt 2 liter). Jag kör hem och parkerar bilen efter 4,5 km stadskörning. Inga varningslampor/texter har tänts på morgonkvisten vid mina upprepade bilstarter (4-5 gånger). Dagen efter lånar anhörig bilen utan min kännedom > MOTORVÄG > PANG-MOTORHAVERI efter 20 km (inga varningslampor/texter hade tänts vid bilstarten enligt föraren).

Oljestickan i den där bilen, C3, men även Peugeot gissar jag, är obegripligt svår att läsa av: https://www.trodo.se/oljematsticka-m...BoCNWUQAvD_BwE
Senast redigerad av Obolensky 2025-09-29 kl. 05:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in