Citat:
Ursprungligen postat av
Norrbagg79
Ja, har kört en bil med trasig knocksensor och den var mycket orkeslös pga detta. Motoren blir inte typ synkroniserad då.
Det här med ”Felkod P3061”, när en verkstad för första gången noterade felet, i min C3-motor, hände för några år sedan. Jag minns inte vad verkstaden gjorde eller hur, eller ens om den faktiskt rättade till problemet, den skriver i samma rapport ”…ingen åtgärd föreslås då vi ändå ska serva den” (Vad menar de egentligen? Bilen var ju just då inne på en 24-månaders service? Det papper uppgiften om ”orkeslös motor” och ”vi ska ändå serva den” står på är ett och samma dokument; den kontantfaktura 24-månaders servicen gäller: ”Orderdatum XX- 06-07 Förfallodatum XX-06-25”. På pappret finns inte en bokstav om hur de åtgärdat problemet. Eller, menar de en senare service; varför skulle de göra det med en ”orkeslös motor”?)
Men, problemet med den orkeslösa motorbeteendet hände igen (det hade även inträffat tidigare, efter 10000 km).
Jag tog kontakt med Citroën när nybilsservicen fortfarande gällde (mätarställning 54000 km) och bad dem undersöka problemet - ”VI FÅR EJ FRAM NÅGOT FEL PÅ MOTORN” skriver dem. Givetvis borde jag ha stått på mig …
Givetvis händer det sen igen, efter det. Idag vid mätarställning 125000 har motorn havererat och jag inbillar mig att de upprepade händelserna med en ”orkeslös motor” under bilens livslängd har medverkat till det skadeärende det är idag - men även min fåfängt slappa låt-gå-inställning till att verkligen gå till botten med problemet. Sent ska syndaren vakna.