• 1
  • 2
2025-09-24, 06:03
Medlem
Obolenskys avatar
En verkstad noterar och skriver om en Citroën C3 (mätarställning 41000 km) vid en service (logografiskt citat):

”Felsökning motorstyrning
Orkeslös vid omkörning, 3:an för omkörning i 90 km/h
ligger man på 5an och gasar på, orkeslös bluddrar
Felkod P3061 Knacksensor Signal fanns vid diagnos
fanns en servicebulletin på den felkoden som
hänvisar till försämrad motorolja …”

Hör uppgiften om ”Orkeslös … [motor]” och “Felkod P3061” ihop; är felkoden en början på en förklaring till orkeslös motor eller är det en fristående, ny uppgift om något annat problem i motorn?
Citera
2025-09-24, 06:22
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Ja.

Vad kan ”försämrad motorolja” betyda?

Det går att läsa som om dess effekt att vara det den ska vara/göra inte längre håller måttet/kvalitet, som om den tunnats ut blandats ut med annat el. liknande.
Citera
2025-09-24, 08:09
Medlem
Har motorn kamremmen i oljebad? De tenderar att lösas upp och sätta igen oljesilen och orsaka motorhaveri. Börja kolla där?
Citera
2025-09-24, 08:57
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Vad kan ”försämrad motorolja” betyda?

Det går att läsa som om dess effekt att vara det den ska vara/göra inte längre håller måttet/kvalitet, som om den tunnats ut blandats ut med annat el. liknande.
Kör du korta sträckor med bilen blir det kondens i oljan, den späds ut kan man säga. Rekommenderat att någon gång per vecka köra lite längre sträckor typ 15-30 minuter beroende på årstid, då når oljan typ 100 grader och kondensen i motorn försvinner.
Citera
2025-09-24, 10:47
Medlem
Norrbagg79s avatar
Ja, har kört en bil med trasig knocksensor och den var mycket orkeslös pga detta.
Motoren blir inte typ synkroniserad då.
Citera
2025-09-24, 11:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, har kört en bil med trasig knocksensor och den var mycket orkeslös pga detta.
Motoren blir inte typ synkroniserad då.

Det beror på att bilen går i felsäkert läge så kallad limphomemode.

En 100 hästars tantbil har då 35 hästar o går som en mopedbil
Citera
2025-09-24, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Det beror på att bilen går i felsäkert läge så kallad limphomemode.

En 100 hästars tantbil har då 35 hästar o går som en mopedbil
Jag har bara råkat ut för "limpmode" på en bil(p g a a gaspedalen havererade).
Men då gick det bara att köra i runt 30 km/t.
Citera
2025-09-24, 12:13
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har bara råkat ut för "limpmode" på en bil(p g a a gaspedalen havererade).
Men då gick det bara att köra i runt 30 km/t.

Dom bli jävla slöa , körde en bruds clio till verkstad.
Den gick 50 o var så jävla slö , som en kolpatient.

Man var van vid +300hk bilar , man höll på o få krupp under några mil
Citera
2025-09-24, 16:26
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ja, har kört en bil med trasig knocksensor och den var mycket orkeslös pga detta. Motoren blir inte typ synkroniserad då.

Det här med ”Felkod P3061”, när en verkstad för första gången noterade felet, i min C3-motor, hände för några år sedan. Jag minns inte vad verkstaden gjorde eller hur, eller ens om den faktiskt rättade till problemet, den skriver i samma rapport ”…ingen åtgärd föreslås då vi ändå ska serva den” (Vad menar de egentligen? Bilen var ju just då inne på en 24-månaders service? Det papper uppgiften om ”orkeslös motor” och ”vi ska ändå serva den” står på är ett och samma dokument; den kontantfaktura 24-månaders servicen gäller: ”Orderdatum XX- 06-07 Förfallodatum XX-06-25”. På pappret finns inte en bokstav om hur de åtgärdat problemet. Eller, menar de en senare service; varför skulle de göra det med en ”orkeslös motor”?)

Men, problemet med den orkeslösa motorbeteendet hände igen (det hade även inträffat tidigare, efter 10000 km).

Jag tog kontakt med Citroën när nybilsservicen fortfarande gällde (mätarställning 54000 km) och bad dem undersöka problemet - ”VI FÅR EJ FRAM NÅGOT FEL PÅ MOTORN” skriver dem. Givetvis borde jag ha stått på mig …

Givetvis händer det sen igen, efter det. Idag vid mätarställning 125000 har motorn havererat och jag inbillar mig att de upprepade händelserna med en ”orkeslös motor” under bilens livslängd har medverkat till det skadeärende det är idag - men även min fåfängt slappa låt-gå-inställning till att verkligen gå till botten med problemet. Sent ska syndaren vakna.
Senast redigerad av Obolensky 2025-09-24 kl. 16:37.
Citera
2025-09-24, 18:11
Medlem
Citat:
Det här med ”Felkod P3061”, när en verkstad för första gången noterade felet, i min C3-motor, hände för några år sedan. Jag minns inte vad verkstaden gjorde eller hur, eller ens om den faktiskt rättade till problemet, den skriver i samma rapport ”…ingen åtgärd föreslås då vi ändå ska serva den” (Vad menar de egentligen? Bilen var ju just då inne på en 24-månaders service? Det papper uppgiften om ”orkeslös motor” och ”vi ska ändå serva den” står på är ett och samma dokument; den kontantfaktura 24-månaders servicen gäller: ”Orderdatum XX- 06-07 Förfallodatum XX-06-25”. På pappret finns inte en bokstav om hur de åtgärdat problemet. Eller, menar de en senare service; varför skulle de göra det med en ”orkeslös motor”?)

Men, problemet med den orkeslösa motorbeteendet hände igen (det hade även inträffat tidigare, efter 10000 km).

Jag tog kontakt med Citroën när nybilsservicen fortfarande gällde (mätarställning 54000 km) och bad dem undersöka problemet - ”VI FÅR EJ FRAM NÅGOT FEL PÅ MOTORN” skriver dem. Givetvis borde jag ha stått på mig …

Givetvis händer det sen igen, efter det. Idag vid mätarställning 125000 har motorn havererat och jag inbillar mig att de upprepade händelserna med en ”orkeslös motor” under bilens livslängd har medverkat till det skadeärende det är idag - men även min fåfängt slappa låt-gå-inställning till att verkligen gå till botten med problemet. Sent ska syndaren vakna.
Tack och lov har man sluppit ha såna problem som du. Men det är klart, man undviker ju dylika citroner som Citroën, Peugeot mfl.
Citera
2025-09-24, 18:59
Medlem
Citat:

Om det finns dokumentation bakåt i tiden att felet existerat och att de skriftligen sagt att de inte behöver åtgärda felet, går det antagligen att driva ett case mot dem. Kontakta ditt försäkringsbolag och be om hjälp. Kör man längre sträckor med en trasig "knacksensor", kommer man ganska snabbt haverera motorn pga. att den misständer.
Blir jobbigt för en motor att sätta fyr på en massa luft/bränsle-blandning vid fel tidpunkt ....
Citera
2025-09-27, 22:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
En verkstad noterar och skriver om en Citroën C3 (mätarställning 41000 km) vid en service (logografiskt citat):

”Felsökning motorstyrning
Orkeslös vid omkörning, 3:an för omkörning i 90 km/h
ligger man på 5an och gasar på, orkeslös bluddrar
Felkod P3061 Knacksensor Signal fanns vid diagnos
fanns en servicebulletin på den felkoden som
hänvisar till försämrad motorolja …”

Hör uppgiften om ”Orkeslös … [motor]” och “Felkod P3061” ihop; är felkoden en början på en förklaring till orkeslös motor eller är det en fristående, ny uppgift om något annat problem i motorn?

Om en knacksensor slutar fungera använder man sig förmodligen av en väldigt sen men ”säker” tändning åtminstone i de lastområden där man inte kan köra MBT i normala fall.

Motorn kommer tappa effekt och även verkningsgrad.

Vissa fabrikanter har haft problem med knack orsakat av motorolja, små små droppar av olja som härstammar från vevhusventilationen. Lösningen har varit att använda vissa speciella motoroljor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in