2025-09-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är fullt kaos på jobbet (arbetar som lärare) och det är bara en tidsfråga innan hela skolledningen blir omplacerade på grund av bristande kompetens. Förvaltningen, lokalpolitikerna och facket är redan inkopplade så det kommer att hända. Nu har det dock blivit dags för medarbetarsamtal. Som en av skolledningens största kritiker så kan ni ju förstå att jag inte är sugen på detta då det är deras chans till att ge igen. Frågan är då vad jag ska göra istället. Att vägra medarbetarsamtalet är en väg. Kan alltid hävda bristande förtroende. En annan väg är att ta med mig min fackliga representant till medarbetarsamtalet.

Frågan är: Vad sänder den största signalen? Konsekvenser är jag inte det minsta orolig för. Min löneförhöjning lär väl bli 1kr om de ens hinner dit innan de blir omplacerade. Jag vill sända en stark signal uppåt.

Har du en bra facklig representant så tar med den. Min satt bara tyst. Annars försök vägra men jag tror det kan vara nån form av arbetsvägran och skäl t uppsägning. Ta samtalet annars. Å passa på att säga lite sanningar
Citera
2025-09-27, 21:26
Medlem
Citat:
Jag framför min kritik helt öppet. När jag påtalar att det inte är en bra idé att bara muslimer ska få bönerum under Ramadan så är jag inte konstruktiv. När rektorerna vill förbjuda lärarna att utvisa elever från klassrummet (vi ska bygga relation istället) och jag säger att vi visst har rätt till det enligt skollagen. Då har jag en dålig ton. Detta är bara toppen på isberget.

Då är frågan. Markera genom att vägra medarbetarsamtal. Eller. Ta med mig min fackliga representant.

Jag trodde det hade varit förbjudet länge enligt skollagen. Varför görs det inte oftare isf? Lärarförbundet är garanterat för bönerum. Å det kan väl vara ok så länge de ber på sin rast. Å inte mer.
Citera
2025-09-27, 21:31
Medlem
1. Du behöver inte fundera, förmodligen vet HR om ditt agerande och kommande skolledning kommer få information kring saker som har skett tidigare.

2. Man har rätt att neka medarbetarsamtalet. Men se det en chans till konstruktiv dialog som dessutom dokumenteras.

3. Ta heller ett enskilt möte och ta med facklig representant då. Under förutsättning att du litar på den personen.

4. Är du så missnöjd, har du pratat med skolchef etx?
Citera
2025-09-27, 21:50
Medlem
Citat:
Att vägra medarbetarsamtalet är en väg. Kan alltid hävda bristande förtroende. En annan väg är att ta med mig min fackliga representant

Är det inte arbetsvägran och skäl för uppsägning?
Citera
2025-09-27, 23:31
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det låter som att de är du som är problemet inte ledningen.

Att vägra medarbetarsamtal är något jag aldrig hört på maken till förr. Sicken korkad idiot!

Det är ju där man har möjlighet att lyfta saker och ting?

Nåväl eftersom du verkar vara en rebell sp sjukanmäl dig varje gång tills rektorn inte orkar planera om mer.

Fast det här är naivt för att komma från en 67-årig gubbe.
Ett medarbetarsamtal är inte alls alltid en chans att lyfta något. Det kan ofta vara bara en uppläxning uppifrån och ner utan någon chans till dialog.
Lite som att bli kallad till rektorn.
Citera
2025-09-27, 23:32
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det inte arbetsvägran och skäl för uppsägning?

Knappast.
Citera
2025-09-28, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
2. Man har rätt att neka medarbetarsamtalet.

Finns det någon praxis eller källa till detta?
Citera
2025-09-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns det någon praxis eller källa till detta?

Det finns ingen svensk lag som är tvingande gällande medarbetarsamtal, men det kan dock finnas i kollektivavtal.
Citera
2025-09-28, 08:47
Medlem
talcsofts avatar
Skjut på medarbetarsamtalet. Ta kommandot när du får bokningen i kalendern. Du måste ta katten till veterinären då, men det går bra den 29 oktober. Typ så. Kanske hinner de omplaceras.
Facklig representat ska vara med på samtalet och du måste såklart piska upp denna fackliga lite innan om vad de gäller så att den inte sitter och sover på mötet. Du spelar förstås in samtalet också. Kommer det påbud från ledning så ber du såklart om betänketid och du kan inte ge något besked på studs. Allt för att få tiden att gå.

En skola får inte ha konfessionella inslag, verkligen inte en i offentlig sektor, om det inte är en friskola med en uttalad sådan profil så det går att välja bort deltagandet i detta. Bönemattor och bönerum ska absolut inte förekomma i någon del av skolans lokal.

Min rektor sa att de troende som vill be får låsa in sig på toaletterna och göra det i privat enrum.
Citera
2025-09-28, 09:43
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Skjut på medarbetarsamtalet. Ta kommandot när du får bokningen i kalendern. Du måste ta katten till veterinären då, men det går bra den 29 oktober. Typ så. Kanske hinner de omplaceras.
Facklig representat ska vara med på samtalet och du måste såklart piska upp denna fackliga lite innan om vad de gäller så att den inte sitter och sover på mötet. Du spelar förstås in samtalet också. Kommer det påbud från ledning så ber du såklart om betänketid och du kan inte ge något besked på studs. Allt för att få tiden att gå.

En skola får inte ha konfessionella inslag, verkligen inte en i offentlig sektor, om det inte är en friskola med en uttalad sådan profil så det går att välja bort deltagandet i detta. Bönemattor och bönerum ska absolut inte förekomma i någon del av skolans lokal.

Min rektor sa att de troende som vill be får låsa in sig på toaletterna och göra det i privat enrum.

Tack för svar. Vi har bra fackliga ombud och det är främst tack vare dem som vi kommer att få bort ledningen. De har upprepade gånger brytit mot kollektivavtalet och arbetsmiljölagen. Och då ska vi inte ens tala om skollagen.
Citera
2025-09-28, 10:06
Medlem
HBTKuks avatar
Sånt här trams och rädsla för att hantera konflikter är säkerligen en bidragande orsak till att arbetsklimatet suger på ditt jobb.

Gå dit och säg vad du känner i stället för att knyta näven i fickan. På det sättet kanske du bidrar till förbättring.
Citera
2025-09-28, 10:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Jag framför min kritik helt öppet. När jag påtalar att det inte är en bra idé att bara muslimer ska få bönerum under Ramadan så är jag inte konstruktiv. När rektorerna vill förbjuda lärarna att utvisa elever från klassrummet (vi ska bygga relation istället) och jag säger att vi visst har rätt till det enligt skollagen. Då har jag en dålig ton. Detta är bara toppen på isberget.

Då är frågan. Markera genom att vägra medarbetarsamtal. Eller. Ta med mig min fackliga representant.
Eller våga gå dit själv och stå för dina åsikter som en riktig man (eller kvinna). I mina ögon degraderar du dig själv om du inte vågar gå dit ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in