• 2
  • 3
2025-09-28, 11:38
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Eller våga gå dit själv och stå för dina åsikter som en riktig man (eller kvinna). I mina ögon degraderar du dig själv om du inte vågar gå dit ensam.

Det handlar inte om att jag inte vågar stå för mina åsikter. Det handlar om att jag (och flera andra på skolan) vill sända en signal att vi inte har förtroende för dem. De ska känna att de har tappat personalen helt.
Citera
2025-09-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
Det finns ingen svensk lag som är tvingande gällande medarbetarsamtal, men det kan dock finnas i kollektivavtal.

Det finns ingen lag att man ska jobba på jobbet, att arbetsgivaren har ledningsrätt mm..ändå är det skäl för uppsägning att inte jobba med det man tilldelas.
Citera
2025-09-28, 13:57
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Vi har lyft saker och ting, det är ju därför skolledningen kommer att försvinna. De har inte kompetensen att driva en skola.

Medarbetarsamtalet är ju till för dig. Det är din chans att lyfta saker och att lägga upp en plan för din utveckling för arbetet och din löneutveckling. Att skita i det signalerar att du skiter i ditt jobb. Hellre då ta med en facklig representant om du är rädd att det du framför ska påverka dig negativt.
Citera
2025-09-28, 15:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det handlar inte om att jag inte vågar stå för mina åsikter. Det handlar om att jag (och flera andra på skolan) vill sända en signal att vi inte har förtroende för dem. De ska känna att de har tappat personalen helt.
OK, men är du säker på att du har facket på din sida? I värsta fall kan du få en till emot dig.
Citera
2025-09-28, 17:12
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, men är du säker på att du har facket på din sida? I värsta fall kan du få en till emot dig.

Självklart är jag säker på det. Det är ju de som har hjälpt oss att få bort skolledningen. För att förtydliga. Jag är inte rädd att gå till själv. Det jag vill är att markera. Gnälla i ett samtal kommer inte ge effekt.
Citera
2025-09-28, 17:16
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Medarbetarsamtalet är ju till för dig. Det är din chans att lyfta saker och att lägga upp en plan för din utveckling för arbetet och din löneutveckling. Att skita i det signalerar att du skiter i ditt jobb. Hellre då ta med en facklig representant om du är rädd att det du framför ska påverka dig negativt.

Vi har redan lyft saker och ting. Min löneutveckling kommer bli bajs i år eftersom att jag lyfter min kritik öppet inför all personal samtidigt som jag har rätt och de har fel. När jag framför min oro så har jag dålig ton eller är inte konstruktiv. Det jag vill är att göra en tydlig markering. Att gnälla på samtalet kommer inte ge något.
Citera
2025-09-28, 18:08
Medlem
Citat:
Det är fullt kaos på jobbet (arbetar som lärare) och det är bara en tidsfråga innan hela skolledningen blir omplacerade på grund av bristande kompetens. Förvaltningen, lokalpolitikerna och facket är redan inkopplade så det kommer att hända. Nu har det dock blivit dags för medarbetarsamtal. Som en av skolledningens största kritiker så kan ni ju förstå att jag inte är sugen på detta då det är deras chans till att ge igen. Frågan är då vad jag ska göra istället. Att vägra medarbetarsamtalet är en väg. Kan alltid hävda bristande förtroende. En annan väg är att ta med mig min fackliga representant till medarbetarsamtalet.

Frågan är: Vad sänder den största signalen? Konsekvenser är jag inte det minsta orolig för. Min löneförhöjning lär väl bli 1kr om de ens hinner dit innan de blir omplacerade. Jag vill sända en stark signal uppåt.

Ta med din fackliga representant. Dels kan det ta tid att hitta tid för medarbetarsamtalet så att det passar alla, dels lär du ha ett vittne för vad som sägs undersamtalet. Den fackliga representanten kan också säga ifrån från fackets sida. Jag gjorde det en gång och det gjorde rektorn lite rädd och jag fick igenom mina krav.
Citera
2025-09-28, 18:17
Medlem
Citat:
Jag framför min kritik helt öppet. När jag påtalar att det inte är en bra idé att bara muslimer ska få bönerum under Ramadan så är jag inte konstruktiv. När rektorerna vill förbjuda lärarna att utvisa elever från klassrummet (vi ska bygga relation istället) och jag säger att vi visst har rätt till det enligt skollagen. Då har jag en dålig ton. Detta är bara toppen på isberget.

Då är frågan. Markera genom att vägra medarbetarsamtal. Eller. Ta med mig min fackliga representant.

Märkliga chefer. Jag har alltid sagt till rektorerna öppet att jag vet från mina tidigare arbetsplatser hur det går till med bönerum. Det är bäst att inte ha dem alls. Skolan ska vara icke-konfessionell. När jag utvisade elever från klassrummet skickade jag alltid meddelande till vh och kopia till rektorn. Då är orsaken dokumenterad, händelsen är dokumenterad. Då kan man alltid ta det fram om det blir tjafs från vh eller rektorer.
Citera
2025-09-28, 18:20
Medlem
Citat:

Ta med din fackliga representant som får antingen dokumentera samtalet, vara mötessekreterare eller protokolljusterare. Tydligare än så kan det inte bli för rektorerna.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in