• 1
  • 2
2025-09-27, 11:53
Medlem
Jannebigplays avatar
Det är fullt kaos på jobbet (arbetar som lärare) och det är bara en tidsfråga innan hela skolledningen blir omplacerade på grund av bristande kompetens. Förvaltningen, lokalpolitikerna och facket är redan inkopplade så det kommer att hända. Nu har det dock blivit dags för medarbetarsamtal. Som en av skolledningens största kritiker så kan ni ju förstå att jag inte är sugen på detta då det är deras chans till att ge igen. Frågan är då vad jag ska göra istället. Att vägra medarbetarsamtalet är en väg. Kan alltid hävda bristande förtroende. En annan väg är att ta med mig min fackliga representant till medarbetarsamtalet.

Frågan är: Vad sänder den största signalen? Konsekvenser är jag inte det minsta orolig för. Min löneförhöjning lär väl bli 1kr om de ens hinner dit innan de blir omplacerade. Jag vill sända en stark signal uppåt.
Citera
2025-09-27, 11:56
Medlem
Klas-Vegass avatar
Är du deras största kritiker bakom deras ryggar?

Du skall naturligtvis se detta som ett tillfälle att säga vad du tycker sakligt.

Är du en av de med bristande utbildning?
Citera
2025-09-27, 12:17
Medlem
67arigGubbes avatar
Det låter som att de är du som är problemet inte ledningen.

Att vägra medarbetarsamtal är något jag aldrig hört på maken till förr. Sicken korkad idiot!

Det är ju där man har möjlighet att lyfta saker och ting?

Nåväl eftersom du verkar vara en rebell sp sjukanmäl dig varje gång tills rektorn inte orkar planera om mer.
Citera
2025-09-27, 14:23
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Är du deras största kritiker bakom deras ryggar?

Du skall naturligtvis se detta som ett tillfälle att säga vad du tycker sakligt.

Är du en av de med bristande utbildning?

Jag framför min kritik helt öppet. När jag påtalar att det inte är en bra idé att bara muslimer ska få bönerum under Ramadan så är jag inte konstruktiv. När rektorerna vill förbjuda lärarna att utvisa elever från klassrummet (vi ska bygga relation istället) och jag säger att vi visst har rätt till det enligt skollagen. Då har jag en dålig ton. Detta är bara toppen på isberget.

Då är frågan. Markera genom att vägra medarbetarsamtal. Eller. Ta med mig min fackliga representant.
Senast redigerad av Jannebigplay 2025-09-27 kl. 14:45.
Citera
2025-09-27, 14:23
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Att vägra medarbetarsamtal är något jag aldrig hört på maken till förr. Sicken korkad idiot!

Nåväl eftersom du verkar vara en rebell sp sjukanmäl dig varje gång tills rektorn inte orkar planera om mer.

Vi har lyft saker och ting, det är ju därför skolledningen kommer att försvinna. De har inte kompetensen att driva en skola.
Citera
2025-09-27, 14:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det är fullt kaos på jobbet (arbetar som lärare) och det är bara en tidsfråga innan hela skolledningen blir omplacerade på grund av bristande kompetens. Förvaltningen, lokalpolitikerna och facket är redan inkopplade så det kommer att hända. Nu har det dock blivit dags för medarbetarsamtal. Som en av skolledningens största kritiker så kan ni ju förstå att jag inte är sugen på detta då det är deras chans till att ge igen. Frågan är då vad jag ska göra istället. Att vägra medarbetarsamtalet är en väg. Kan alltid hävda bristande förtroende. En annan väg är att ta med mig min fackliga representant till medarbetarsamtalet.

Frågan är: Vad sänder den största signalen? Konsekvenser är jag inte det minsta orolig för. Min löneförhöjning lär väl bli 1kr om de ens hinner dit innan de blir omplacerade. Jag vill sända en stark signal uppåt.
Jag skulle satsa på att ha fackligrepresentant med på samtalet. Eftersom de redan är inkopplade vet de vad det gäller och det är nog bästa att hålla samtalet svalt då ditt samtal nog inte kommer påverka skolledningens omplacering.

Iochmed att du går med en f.rep. så kommer inte nuvarande ledning kunna knulla över dig men de kan kanske (utan att veta) göra livet surt för dig om du hoppar det.
Citera
2025-09-27, 14:36
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag skulle satsa på att ha fackligrepresentant med på samtalet. Eftersom de redan är inkopplade vet de vad det gäller och det är nog bästa att hålla samtalet svalt då ditt samtal nog inte kommer påverka skolledningens omplacering.

Iochmed att du går med en f.rep. så kommer inte nuvarande ledning kunna knulla över dig men de kan kanske (utan att veta) göra livet surt för dig om du hoppar det.

Tack för ett tänkvärt inlägg. Det är det jag är lite orolig över. Man vet aldrig vad de kommer lämna över till nya rektorn som kommer. Hade dock varit riktigt fint att tacka nej. Samtidigt vill jag heller inte ses som för besvärlig uppe hos förvaltningen.
Citera
2025-09-27, 14:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Tack för ett tänkvärt inlägg. Det är det jag är lite orolig över. Man vet aldrig vad de kommer lämna över till nya rektorn som kommer. Hade dock varit riktigt fint att tacka nej. Samtidigt vill jag heller inte ses som för besvärlig uppe hos förvaltningen.
Nä precis. Ta den på hakan liksom. Om nuvarande ledning styrs av typ sociopater eller nåt i den stilen så kommer de nog, av just det enda skälet att de måste hämnas, svartmåla dig inför den nya ledningen.

Facket är en god sköld emot det. Även ifall man kan uppleva att facken gått ned sig så är det bra att ha dem med sig i sånna här fall.
Citera
2025-09-27, 14:43
Medlem
Citat:

Att vägra medarbetarsamtalet är väl den starkaste signalen. Men se upp lite med det, det kan klassas som samarbetsproblem om det nu är som du skriver att de vill ge igen.
Citera
2025-09-27, 15:01
Medlem
Ett samtal är bara ett samtal. Håll det kort och sakligt, så är det över fortare än du ens hinner tänka på det. Dokumentera samtalet. Men att vara trotsig förlorar du mer på.

Är du efter att att sända en signal uppåt kan du väl hitta på något annat. Men vad spelar det ens för roll i det här läget.
Citera
2025-09-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe

Haha, bra rutet
Citera
2025-09-27, 19:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Haha, ni som tror att det ligger i medarbetarnas intresse att lyfta kritik, om än konstruktiv, gentemot arbetsgivaren/chefen och tro att detta på något vis skulle gynna verksamheten och/eller dig själv som enskild anställd, är ytterst naiva. Du blir i bästa fall inte lyssnad på och i värsta fall får du en fiende på din hals och som har möjligheter att sätta diverse käppar i hjulet för dig. Att tro något annat är idiotiskt. Var tror ni förresten kritik som framförs mot chefen hamnar? Hos dennes chef? >Det kan ni glömma - det är "papperskorgen" som gäller...

Neka medarbetarsamtal är en möjlighet men kan uppfattas illojalt. Försök att ducka det i stället och säg att du har andra ting för dig just då - svårare om det sker under arbetstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in