Citat:
Ursprungligen postat av
Beige090
Men lär dig läsa. Jag skrev BLAND det värsta som kommit fram
Det finns absolut grund för att reagera som jag gör.
Sluta bagatellisera bara för att du varit med om värre. Det har inte jag.
Jag kan faktiskt läsa och jag bagatelliserar verkligen inte. Du reagerar som du har förstånd till och över dina egna tidigare erfarenheter och kunskap du har i ämnet.
Utifrån vad jag hört och läst om uttervägen så är min bedömning att det går att lösa genom är arbeta med personalgruppen: jobba med värdegrund och annat som de brustit i.
Jag kan också uppfatta det ironiska i att visselblåsaren själv varit delaktig i skiten. Det får mig att tänka på att hon mest troligt blåst i pipan för att hon har en konflikt med de andra i personalen. Hon har inte gjort det för de boende utan för att smutskasta de andra. Konflikten mellan personalen har förmodligen grott länge och kan ha handlat om andra saker. Det är trots allt kvinnor det handlar om, vilka är överrepresenterade i ärenden som dessa.
Missförhållanden som gäller våldtäkter och övergrepp på äldreboenden OCH lss-boenden är en annan sak. Där kan man inte arbeta med värdegrundsfrågor och få personalen till att arbeta annorlunda och därmed behålla befintlig personal som misshandlat och våldtagit (av naturliga skäl) men det tror jag att man kan på uttervägen. Jag tror att de flesta inblandade kommer att fortsätta jobba där.
Skulle fortfarande vara intressant att få höra annan personal uttala sig.
Det blir i alla fall spännande att följa utvecklingen om det kommer att fortsätta skrivas om det i media.