2025-09-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forumforum
Jag har sett betydligt värre. I flera kommuner tyvärr.
I min yrkesutövning så möter jag många människor som hamnat i blickfånget pga till exempel konflikter på arbetet, eller oegentligheter rent allmänt.

Du skulle förmodligen inte tro dina ögon eller öron om du visste hur vissa människor verkligen kan vara på sina arbetsplatser. Både mot kollegor och brukare.

Menar bara att min uppfattning om situationen (utifrån vad jag hört och från föräldrar som ändå uttalat sig i medias) är att saker blåsts upp ganska rejält. Ja! De har haft en jargong och ett språk som inte är ok, men har personalen gjort det av ondo eller av obetänksamhet / oaktsamhet / tanklöshet/dumhet och så vidare??

Saker har gått för långt. Självklart, men det värsta som hänt på ett lss-boende? Absolut inte. Om du tror att det här är det värsta som kan hända: att personal uttrycker sig hårt eller burdust så kommer du nog att bli besviken för det pågår mycket skit runt om i landet. Speciellt på lss-boenden.

Du verkar ha missat vad som hänt mer än jargongen och sekretessbrotten i chattarna. Du kan ju hälsa föräldrarna om du nu känner dem att de kan begära ut utredningarna så kan de få lite bättre koll på hur det går till på deras barns boende.
Citera
2025-09-27, 04:38
Medlem
Citat:
Jag har sett betydligt värre. I flera kommuner tyvärr.
I min yrkesutövning så möter jag många människor som hamnat i blickfånget pga till exempel konflikter på arbetet, eller oegentligheter rent allmänt.

Du skulle förmodligen inte tro dina ögon eller öron om du visste hur vissa människor verkligen kan vara på sina arbetsplatser. Både mot kollegor och brukare.

Menar bara att min uppfattning om situationen (utifrån vad jag hört och från föräldrar som ändå uttalat sig i medias) är att saker blåsts upp ganska rejält. Ja! De har haft en jargong och ett språk som inte är ok, men har personalen gjort det av ondo eller av obetänksamhet / oaktsamhet / tanklöshet/dumhet och så vidare??

Saker har gått för långt. Självklart, men det värsta som hänt på ett lss-boende? Absolut inte. Om du tror att det här är det värsta som kan hända: att personal uttrycker sig hårt eller burdust så kommer du nog att bli besviken för det pågår mycket skit runt om i landet. Speciellt på lss-boenden.

Men lär dig läsa. Jag skrev BLAND det värsta som kommit fram
Det finns absolut grund för att reagera som jag gör.
Sluta bagatellisera bara för att du varit med om värre. Det har inte jag.
Citera
2025-09-27, 06:51
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitoskitos
Du verkar ha missat vad som hänt mer än jargongen och sekretessbrotten i chattarna. Du kan ju hälsa föräldrarna om du nu känner dem att de kan begära ut utredningarna så kan de få lite bättre koll på hur det går till på deras barns boende.

Jag känner inte föräldrarna och jag skrev tidigare att jag gärna skulle ha sett personalen uttala sig vilket inte har skett så jag har liksom inte hela bilden.

Kartläggningen skulle jag också gärna ha läst, men eftersom jag inte är en del av ärendet varken som utredare eller något annat så går ju inte det.

Föräldrarna känner förhoppningsvis sina funktionsnedsatta och vuxna barn så pass bra att de skulle uttalat sig mer negativt om det var så illa som media skriver om alltihopa.
Citera
2025-09-27, 07:06
Medlem
Forumforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beige090
Men lär dig läsa. Jag skrev BLAND det värsta som kommit fram
Det finns absolut grund för att reagera som jag gör.
Sluta bagatellisera bara för att du varit med om värre. Det har inte jag.

Jag kan faktiskt läsa och jag bagatelliserar verkligen inte. Du reagerar som du har förstånd till och över dina egna tidigare erfarenheter och kunskap du har i ämnet.

Utifrån vad jag hört och läst om uttervägen så är min bedömning att det går att lösa genom är arbeta med personalgruppen: jobba med värdegrund och annat som de brustit i.

Jag kan också uppfatta det ironiska i att visselblåsaren själv varit delaktig i skiten. Det får mig att tänka på att hon mest troligt blåst i pipan för att hon har en konflikt med de andra i personalen. Hon har inte gjort det för de boende utan för att smutskasta de andra. Konflikten mellan personalen har förmodligen grott länge och kan ha handlat om andra saker. Det är trots allt kvinnor det handlar om, vilka är överrepresenterade i ärenden som dessa.

Missförhållanden som gäller våldtäkter och övergrepp på äldreboenden OCH lss-boenden är en annan sak. Där kan man inte arbeta med värdegrundsfrågor och få personalen till att arbeta annorlunda och därmed behålla befintlig personal som misshandlat och våldtagit (av naturliga skäl) men det tror jag att man kan på uttervägen. Jag tror att de flesta inblandade kommer att fortsätta jobba där.

Skulle fortfarande vara intressant att få höra annan personal uttala sig.

Det blir i alla fall spännande att följa utvecklingen om det kommer att fortsätta skrivas om det i media.
Citera
2025-09-27, 11:29
Medlem
Det jag inte kan förstå är att människor inte kan lita på föräldrarna. Jag har många bekanta med barn på lss boende. Föräldrarna har bra koll på sina barn även om de är myndiga.
Ser man på de boendes medier så verkar de ha rätt bra kontakt med sina föräldrar. De boende är både hem till sina föräldrar och föräldrarna är och besöker boendet frekvent.

Föräldrarna verkar ytterst insatt i vad som händer på boendet. Det är inte första gången som föräldrarna har gått ut i media för att hjälpa sina barn. De har bla gått ut för att kämpa för att de ska få fortsätta laga mat och äta tillsammans med sina vänner på boendet och inte måsta sitta i sina lägenheter ensamma.
Citera
2025-09-27, 18:31
Medlem
Nu har jag suttit här i min ensamhet och grubblat över en sak. Ni är några som sitter här och skriver om C och J. Att de är de informella ledarna. Vart har ni fått denna infon ? Jag har läst alla artiklar och lyssnat på alla radio intervjuer, men ingenstans finner jag denna information.

Det jag däremot funnit är att i en intervju med föräldrarna nämner en av fäderna som nämner att allt detta startat pga ett internt bråk bland personalen.
Citera
2025-09-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmafrun62
Jag har släkt från samma by som C och även släkt från samma årskull som C. Att du säger att hon är översittare och mobbare redan från barnsben stämmer inte. C var ett väldigt utsatt barn av många barn i byn och grann byar. Hur hon blivit i vuxen ålder kan jag dock inte yttra mig om.

Då kan vi enas om att vi inte tycker lika. Jag är bekant med de flesta i byn som C växte upp i då jag själv vuxit och bor där, Cs familj flyttade dit när C var i skolålder och jag har känt henne sedan dess. Idag umgås vi inte längre. C var väldigt aktiv i olika föreningar och umgicks med många av barnen i byn.
Senast jag träffade henne var när hon jobbade som ass till en person i byn. Min upplevelse är att hon var en översittare redan i ung ålder, kanske blir det så när man växer upp i en familj med många syskon och man behöver hävda sig.
Citera
2025-09-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceispeace
Då kan vi enas om att vi inte tycker lika. Jag är bekant med de flesta i byn som C växte upp i då jag själv vuxit och bor där, Cs familj flyttade dit när C var i skolålder och jag har känt henne sedan dess. Idag umgås vi inte längre. C var väldigt aktiv i olika föreningar och umgicks med många av barnen i byn.
Senast jag träffade henne var när hon jobbade som ass till en person i byn. Min upplevelse är att hon var en översittare redan i ung ålder, kanske blir det så när man växer upp i en familj med många syskon och man behöver hävda sig.

Ja, det kan vi göra. Mina släktingar talar gott om C och hennes familj. Även mina bekanta från hennes hemby talar väldigt gott om familjen. En familj där alla barn var välkomna. Så åter igen. Vi kan absolut enas om att vi inte är eniga om denna fråga och även att flera individer i den byn inte heller delar din åsikt.

Jag tycker det är ytterst tråkigt att C och J blivit utpekade som de onda i denna historia utan att någon verkar ha bevis. Hörsägen är det jag kan läsa mig till. Ingen är skyldig förrän utredningarna är klara och bevisen framlagda.

Just nu leker alla viskleken. Ytterst sorgligt särskilt om det visar sig att denna hörsägen inte skulle stämma.
Citera
2025-09-27, 23:36
Medlem
Jag har hört via en som jobbade med C att hon är bra så länge man har samma åsikt. Detta med Hjälp steg henne åt huvudet eftersom hon var i TV, blev årets Västrrbottning mm.
Så fort någon ifrågasätter henne så blir man trakasserad. Hon är en kvinna som lindar alla runt hennes finger.
Att hon varit mobbad som liten försvarar inte hennes beteende.
Citera
2025-09-29, 10:27
Medlem
Citat:
Jag känner inte föräldrarna och jag skrev tidigare att jag gärna skulle ha sett personalen uttala sig vilket inte har skett så jag har liksom inte hela bilden.

Kartläggningen skulle jag också gärna ha läst, men eftersom jag inte är en del av ärendet varken som utredare eller något annat så går ju inte det.

Föräldrarna känner förhoppningsvis sina funktionsnedsatta och vuxna barn så pass bra att de skulle uttalat sig mer negativt om det var så illa som media skriver om alltihopa.

Det går jättebra att ta del av alla utredningar som hittills skett på Uttervägen, det är en kommunal verksamhet så det är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut.

Så kontakta Arbetsmiljöverket som la ett föreläggande om vite:

https://www.vk.se/2025-08-22/larmet-lang-historik-av-mobbning-pa-prisade-lss-boendet-1cd31

Eller ivo, dit kommunen anmälde sig själv efter att skyddsombudet larmat och det blev en Lex Sarah-utredning:

https://www.sverigesradio.se/artikel/efter-larmen-nu-utreds-personalen-pa-uttervagen

https://www.vk.se/2025-09-04/ivo-anmaler-gruppboende-for-krankningar-18cfc

För att läsa utredningen är det bara att begära ut från kommunen själva, här är en sammanfattning:

https://www.vk.se/2025-09-18/klart-gruppen-behover-omstruktureras-0b958

Hur många utredningar hade gjorts om det gällde interna konflikter och inte faktiska missförhållanden? Jag förstår att man vill blunda för verkligheten om man har sina barn på ett sådant ställe, men hur länge kan man göra det? Tycker det är hemskt vad föräldrarna måste gå igenom just nu, jag hade nog också tyckt det var lättare att leva i förnekelse så länge det går.
Citera
2025-10-09, 20:13
Medlem
Hur går det med hela den här härvan?
Citera
2025-10-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beige090
Hur går det med hela den här härvan?

Enligt vad jag hört så väntar man på vilka åtgärderna blir efter rapporten, ska visst vara gjort innan sista oktober. Arbetsmiljöverket ger dem vite på 150 000 om det inte är klart då.

Det verkar även som om Ci*la har gått all in för att använda brukarna som sköldar i det här, har hört om brukare som pratat om det som om någon vill dem illa, det verkar som att de inte fått sanningen om vad som kommit fram i media, utan manipulerats så de sprider samma sorts rykten som Ci*las syskon gjort i sociala medier. Så sjukt allting, hemskt att de använder funktionsnedsatta för att skydda sig själv, när det är hennes jobba att skydda dem.

Hoppas hon åker ut med huvet först från kommunen och aldrig får jobba med människor igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in