2025-09-27, 17:12
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Vilken av de sörjande familjerna tänker du på?

Finns det flera?
Citera
2025-09-27, 17:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Göteborg har haft lov torsdag och fredag pga studiedagar.
Okej tack
Tänkte att det var från närområde men intressant
Citera
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Finns det flera?

Ja, flickans familj och räddningsarbetarens familj.
Citera
Medlem
Personlig teori, båten hade otroligt mycket maskinkraft. Möjligt att range of motion för den specifika motorn var för stor för båtens design? Båtföraren får en krabb sjö, kompenserae men eftersom han kan kompensera för myclet tippar båten.

Något är fel med konstruktionen, den här storleken tippar inte på grund av vågor som vädret varit i Norge senaste dagarna.
Citera
2025-09-27, 17:18
Medlem
Flickans. Den andra familjen är det självklart synd om. De har fått värsta tänkbara beskedet. Bara tragiskt att de nu letar efter en kropp…
Citera
2025-09-27, 17:23
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Ja, flickans familj och räddningsarbetarens familj.

Ja, du tänkte så. Räddningsarbetaren är ju tyvärr konstaterad död så där finns det inget hopp. Tyvärr gör det nog inte det för flickan heller. Skulle hon på något osannolikt sätt tagit sig i land borde hon vara hittad vid det här laget. Tankarna går till anhöriga i båda familjerna.
Citera
2025-09-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, du tänkte så. Räddningsarbetaren är ju tyvärr konstaterad död så där finns det inget hopp. Tyvärr gör det nog inte det för flickan heller. Skulle hon på något osannolikt sätt tagit sig i land borde hon vara hittad vid det här laget. Tankarna går till anhöriga i båda familjerna.

Räddningsarbetaren hade fru och en liten dotter. Den flickan blev faderslös.
Citera
2025-09-27, 17:43
Medlem
otroligt tragiskt går inte tänka hur familjerna mår men båda avlidna behövdes sannolikt på en annan plats då dom var otroligt fina människor.

RIP och allt stöd till anhöriga.

ps ni som hånar avlidne räddningsarbetaren hoppas ni brinner i helvetet!
Citera
2025-09-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doubleblast
Det känns ganska relevant att kika på båtmodellen/tillverkaren. 21 år utan olyckor och den här båten, som ska vara störst bäst och vackrast, kapsejsar första säsongen? Känns som ett otroligt sammanträffande. Är modellen säker eller är tillverkaren ansvarig för olyckan?
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Citat:
– Vi har en teori om att den försvunne personen befinner sig i styrhytten och har gått till botten, säger vaktchefen för Huvudräddningscentralen (HRS), Ørjan Delbekk, till Dagbladet på lördagseftermiddagen.
De verkar positiva till att hitta henne. Hoppas på ett mirakel!
Jag har åkt med och provkört flera modeller/tillverkare och låtit mig imponeras av dessa "moderna" stora hyttbåtar med upphängd kabin: De gör färden avsevärt tystare och märkbart bekvämare (slag & vibrationer).

Bilderna från denna båttyp och olycka gör mig dock bekymrad över styrkan i hyttens infästnings- och fjädringsmekanism!
Det syns ju inga skador eller spår av hytten alls på "vraket"...?

Min nuvarande teori blir därför att:
  • Då båten kantrade ("rullade"?) så slogs hytten loss (alldeles för enkelt!).
  • Flicka blev kvar i hytten och kraften flytdräkt(-väst) gjorde det omöjligt för den lilla att själv dyka sig ur fällan.
  • Den omkomna sjöräddaren försökte skynda sig, gjorde ett "panikdyk" och överraskades av den lösa hytten som då nog "flöt" under det opp-och-nervända skrovet. Varvid han nog klämdes fast och drunknade.
Se min jämförelsebild från reklam resp. bärgning:
https://limewire.com/d/9V6aX#0ee7VZRDyB
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
* Båten är inte grund. Den har en ganska djup V-köl
* Båten är inte smal. Det är en stabil plattform.
* Båten har ingen bogramp. Aronett tillverkar arbetsbåtar med bogramp men denna har det inte. det är en designad sportfiskebåt.
* Båten är inget lätt nötskal. Den väger troligen 3-4 ton fulllutrustad.
* En båt i den storleken har inga problem att hantera vädret som syns på bilderna. Det är inga speciellt besvärliga förhållanden. Även en mycket mindre båt på 6 meter hanterar detta utan problem. Jag har fiskat i Nordnorge sedan 2002. Även varit i Nappstraumen ett par gånger. Det är ett väderskyddat sund. Det blir sällan hög sjö där. Däremot en del starka strömmar men inga malströmmar som spekulerats om tidigare. Utan ström med 3-4 knop genom Sundet när tidvattnet ligger på. Bilderna visar ingen hög sjö.
* Vad jag förstår så var det första dykare på plats som skadade sig och avled. Man har dykt ner i hytten och konstaterat den tom. Guiden skal också dykt in i hytten redan från börjat och räddat ett av barnen som befann sig där.
* Guiderna är väl utbildade och säkerheten är hög. Det är stränga regler på detta i Norge. Alla guider har D5L certifikat och en del även Fartgsbefäl VIII
Och naturligtvis:
  • V-bottnade båtar i farter över typ 25 knop kan göra otrevliga landningar vid skutt genom/över vågor av "rätt" storlek i förhållande till båten.
  • ALLA båtar/fartyg löper en risk att kantra när förhållandena är tillräckligt olämpliga. De allra, allra flesta fartyg/båtar upplever ändå aldrig en kantring under sin 'livstid' - Trots många turer och färder - Tack vare "gott sjömanskap", dvs en lämplig kombination av kunskap, erfarenhet, omdöme samt respekt för det oväntade.
Senast redigerad av iconicatab 2025-09-27 kl. 17:46.
Citera
2025-09-27, 17:45
Medlem
Kan någon förklara för mig hur en sådan stor båt kan kantra om det inte är nåt fel på båten dvs..? Det måste vara ju några sjuka strömmar och vågor för att detta ska kunna ske eller..
Citera
2025-09-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har du källa på det? Nu går jag efter egen erfarenhet. Men att det ska vara mest män i yrkesför ålder som gratis lägger sin tid på detta ser jag ganska orimligt. De får ju alltså inte ens betalt för att riskera sina liv. Det är nog mest äldre sk sjöbusar som gör detta.
På vår station är medelåldern 35. Man har larm på sig och är på sitt ordinarie jobb. Arbetsgivaren betalar lön även under utryckning. De flesta företagen häromkring är väldigt välvilliga till personal som vill vara med i sjöräddningen.
Citera
2025-09-27, 17:51
Medlem
ettanollans avatar
Så fruktansvärt hemskt

Var är familjen ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem