2025-09-27, 03:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
om jag har förstått det rätt så ska man alltså, om man nu vill använda ES med retroarch, installera båda separat och sedan grejja för att dom ska samarbeta?
Ja, det dock inte mer komplicerat än att installera RetroArch och sen gå in i Settings -> Emulator Configuration i ES DE och ta det därifrån.

Jag saknar från RetroBat och andra mer plug&play-inriktade varianter är möjligheten att ställa in shaders och såna saker per system ute i ES DE utan man måste vara inne i RA för att göra det.

Edit: Du måste visst köra RA och ladda ner dom cores/emulatorer du vill ha först.
Senast redigerad av Fanten 2025-09-27 kl. 03:32.
Citera
2025-09-27, 12:46
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja, det dock inte mer komplicerat än att installera RetroArch och sen gå in i Settings -> Emulator Configuration i ES DE och ta det därifrån.

Jag saknar från RetroBat och andra mer plug&play-inriktade varianter är möjligheten att ställa in shaders och såna saker per system ute i ES DE utan man måste vara inne i RA för att göra det.

Edit: Du måste visst köra RA och ladda ner dom cores/emulatorer du vill ha först.

mm men det låter ju enlekt
och jag vet att det är enkelt att ladda ner dom cores man vill ha i ra, för det har jag gjort.
bara man vet vad man ska ha, man väljer i en lång alfabetisk lista och klickar bara på det man vill installera. och jag kör bara sega mega drive spel så i mitt fall är det genesis plus gx jag ska ha.

då får det bli att jag ställer in mitt windows att hoppa över inloggning vid uppstart, och sen ställer jag in så ES startar automatiskt, för det går hoppas jag? och det räcker med att den startar? man behöve rinte starta upp retroarch sen igen när man har laddat ner sina shaders och cores?
Citera
2025-09-27, 12:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
då får det bli att jag ställer in mitt windows att hoppa över inloggning vid uppstart, och sen ställer jag in så ES startar automatiskt, för det går hoppas jag? och det räcker med att den startar? man behöve rinte starta upp retroarch sen igen när man har laddat ner sina shaders och cores?
Ja, det ska gå. Hur man gör beror lite på vilket Windows du har.

Nej, det är bara att leta rätt på det man vill spela i ES DE och köra det.
Citera
2025-09-27, 13:07
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ja, det ska gå. Hur man gör beror lite på vilket Windows du har.

Nej, det är bara att leta rätt på det man vill spela i ES DE och köra det.
men det är ju lysande! hoppas det är lagom enkelt med inställningarna och att ladda ner omslag och sånt för sina spel. för man vill ju ha det snyggt i menyerna också

tråkigt nog fungerar inte ena usb-porten på mini-pcn jag köpte så jag behöver skicka den och köpa en annan model med samma spec
Citera
2025-09-27, 13:14
Medlem
Fantens avatar
Citat:
men det är ju lysande! hoppas det är lagom enkelt med inställningarna och att ladda ner omslag och sånt för sina spel. för man vill ju ha det snyggt i menyerna också

tråkigt nog fungerar inte ena usb-porten på mini-pcn jag köpte så jag behöver skicka den och köpa en annan model med samma spec
Om du orkar jobba lite så finns det ett program, Skraper som löser det åt dig. Annars finns det så klart inbyggt i ES.
Citera
2025-09-27, 13:32
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Om du orkar jobba lite så finns det ett program, Skraper som löser det åt dig. Annars finns det så klart inbyggt i ES.
är det likadant i vanliga ES som ES i retrobat att man laddar ner bilderna och sen väljer hur det ska se ut?
Citera
2025-09-27, 13:42
Medlem
Fantens avatar
Citat:
är det likadant i vanliga ES som ES i retrobat att man laddar ner bilderna och sen väljer hur det ska se ut?
Ja, mer eller mindre antar jag. Mer eller mindre likadant alltså.
Citera
2025-09-27, 14:06
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ja, mer eller mindre antar jag. Mer eller mindre likadant alltså.
perfekt
Citera
2025-09-27, 14:10
Medlem
Fantens avatar
Citat:
perfekt
Allt som använder sig av Emulation Station som frontend kommer att vara mer eller mindre likadant.
Citera
2025-09-27, 15:08
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Allt som använder sig av Emulation Station som frontend kommer att vara mer eller mindre likadant.
perfekt! misstänkte det men alltid bra att fråga någon som vet
Citera
2025-09-28, 06:40
Medlem
Fantens avatar
Citat:
perfekt! misstänkte det men alltid bra att fråga någon som vet
Jag har egentligen inte stå stor erfarenhet av desktop-varianterna, men på min 353PS så är alla "distar" som finns uppbyggda på samma sätt; ES som frontend och RA som sköter själva emulatorerna - och jävlar i mig vad jag har pysslat med det. Garanterat mer än jag har spelat.
Citera
2025-09-28, 15:53
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag har egentligen inte stå stor erfarenhet av desktop-varianterna, men på min 353PS så är alla "distar" som finns uppbyggda på samma sätt; ES som frontend och RA som sköter själva emulatorerna - och jävlar i mig vad jag har pysslat med det. Garanterat mer än jag har spelat.
mm kan tänka mig det. just nu har jag strul med den nya mini-pcn(som jag ändå ska retrurnera) men håller på och testar lite grejjer för nästa pc så jag vet hur jag vill göra. mitt es verkar lite buggig. ibland tar det lång tid för den att starta och ibland fort som fan. mega drive loggan (den fina officiella) försvinner ibland och ersätts av en annan ful variant, hittar inte dom där fina stilarna för att sortera mina spel som jag sett i retrobats es, min användare på windows vägrar starta windows utan lösen så det är lite irriterande mins sagt.
funderar på att testa botacera i alla fall. tydligen ska man kunna lägga in vilken shader man vill där också. finns en guide på youtube men har inte kollat hela så vet inte hur svårt det är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in