2025-09-26, 09:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ah, det är alltså mer eller mindre samma sak, dock enligt en vända på nätet så är ES DE betydligt mindre plug&play än vad RetroBat är.

Batocera kan annars vara värt att titta på. Det är "typ samma sak" fast ett fristående OS som kräver en del pill för att fungera. Jag tror att både Batocera och ES DE erbjuder fler möjligheter än Retrobat. Men jag vet också av erfarenhet att för mycket möjligheter inte nödvändigtvis är bra.
Kräver botacera pill under eller efter installationen? Mm jag blev besviken på att min favorit shader inte fanns med i retrobat och att den inte gick att lägga till. Men letar igenom listan på ersättare. Annars får det bli RetroArch som får starta upp direkt och utan inloggning i mitt Windows
Citera
2025-09-26, 09:54
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
Kräver botacera pill under eller efter installationen? Mm jag blev besviken på att min favorit shader inte fanns med i retrobat och att den inte gick att lägga till. Men letar igenom listan på ersättare. Annars får det bli RetroArch som får starta upp direkt och utan inloggning i mitt Windows
Som jag förstår det så kräver det pill före, under och efter installationen.
Citera
2025-09-26, 11:02
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Som jag förstår det så kräver det pill före, under och efter installationen.
Då är botacera sist i test-listan, har blivit för många timmars studier och undersökningar redan
Citera
2025-09-26, 11:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Då är botacera sist i test-listan, har blivit för många timmars studier och undersökningar redan
Jag upplevde i alla fall inget direkt jobbigt pillande med ES-DE, men jag är å andra sidan rätt van eftersom jag har en Anbernic. RetroBat verkar vara mest plug&play men också förhållandevis begränsat. Det är alltid en hel del kompromisser i retrovärlden tycker jag.
Citera
2025-09-26, 12:36
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag upplevde i alla fall inget direkt jobbigt pillande med ES-DE, men jag är å andra sidan rätt van eftersom jag har en Anbernic. RetroBat verkar vara mest plug&play men också förhållandevis begränsat. Det är alltid en hel del kompromisser i retrovärlden tycker jag.
Ok..vad saknar du i retrobat?
Citera
2025-09-26, 12:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ok..vad saknar du i retrobat?
Jag vet inte, jag har aldrig använt det, det verkar bara vara konsensus när jag läser om det på internet.
Citera
2025-09-26, 14:07
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag vet inte, jag har aldrig använt det, det verkar bara vara konsensus när jag läser om det på internet.
Jaha😐
Citera
2025-09-26, 14:10
Medlem
Hrass avatar
Urgammal redist...
Bocka ur att installera den så installationen går vidare, försök starta ändå.
Om den inte startar, se om den skriver ut krävd DLL i felmeddelandet. Annars kör Dependency Walker för att ta reda på det manuellt.
Citera
2025-09-26, 14:32
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Jaha😐
Men det faktum att "alla" shaders inte finns, och att det inte går att lägga till "alla" som man tycker saknas är för mig ett uppenbart minus.
Citera
2025-09-26, 18:06
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Men det faktum att "alla" shaders inte finns, och att det inte går att lägga till "alla" som man tycker saknas är för mig ett uppenbart minus.
Håller helt med dig! Shaders är det ett måste nu när man har upptäckt hur bra dom är. Försökte lägga till och följde en guide från Youtube, min shader fanns med efter det men det gick inte att använda den
Citera
2025-09-26, 18:17
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Håller helt med dig! Shaders är det ett måste nu när man har upptäckt hur bra dom är. Försökte lägga till och följde en guide från Youtube, min shader fanns med efter det men det gick inte att använda den
Jag installerade det lite snabbt för att testa och även om i stort sett allt som behövdes för att spela och få en bra upplevelse så saknade jag saker som utseendeinställningar för hur det ska se ut i frontend, alltså om det ska vara stora tumnaglar, eller om dom ska vara mindre, om det ska vara en lista med information vid sidan om listan och lite såna saker. Hade gärna sett ett par till teman inbyggda. Jag startade inga spel men jag misstänker att själva RetroArch också är en smula nerfat i plug&plays namn.

Kort sagt så tyckte jag att det var alldeles för basic utan håller mig till ES DE, utan att någon har pillat på det. Visst är det mer pyssel, men jag sysslar med PC för att kunna göra saker till mina och behöver ingen som håller mig i handen.

Dock plus för videosarna eller vad man ska kalla det som visas när man startar programmet.
Citera
2025-09-26, 20:49
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag installerade det lite snabbt för att testa och även om i stort sett allt som behövdes för att spela och få en bra upplevelse så saknade jag saker som utseendeinställningar för hur det ska se ut i frontend, alltså om det ska vara stora tumnaglar, eller om dom ska vara mindre, om det ska vara en lista med information vid sidan om listan och lite såna saker. Hade gärna sett ett par till teman inbyggda. Jag startade inga spel men jag misstänker att själva RetroArch också är en smula nerfat i plug&plays namn.

Kort sagt så tyckte jag att det var alldeles för basic utan håller mig till ES DE, utan att någon har pillat på det. Visst är det mer pyssel, men jag sysslar med PC för att kunna göra saker till mina och behöver ingen som håller mig i handen.

Dock plus för videosarna eller vad man ska kalla det som visas när man startar programmet.
mm bra att du testade. nu har jag inte provat just den delen själv med layouten av sina spel, för jag ville ta det viktigaste först med shaders och själva spelupplevelsen, men enligt guider jag sett på youtube så verkar man kunna göra det mesta med hur bilder och sånt på spelen ska se ut och sorteras. riktigt snyggt och teman kan man ju bara ladda ner, MEN..min favorit-shader finns inte med och jag lyckades som sagt inte få det att fungera även när jag lade till den själv enligt instruktion från youtube.

och ja även retroarch-versioen som är inbyggd är uppenbart någon lite-version för jag testade att uppdatera både slang-shaders och gsl eller vad den heter nu, och scalefx-9x var inte med

om jag har förstått det rätt så ska man alltså, om man nu vill använda ES med retroarch, installera båda separat och sedan grejja för att dom ska samarbeta?

i så fall lär jag göra det för gillar hur det ser ut med ES. retroarch är ju riktigt bra och enkel men inte lika fin i layouten med spelen som ES. har inte hållt på så länge med retroarch och jag tyckte den var lite jobbig i början men jag börjar lära mig den nu.
och om ES inte är för svår så kör jag dom gärna ihop.
antingen det eller så provar jag botacera.
dock kanske det är samma basic version man får av retroarch där utan möjligheten att installera alla shaders och då är den inget för mig
Senast redigerad av NightWalker1 2025-09-26 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in