2025-09-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
När jag är helt oskyldig så är det ingen människa som rör mig. Vad skulle du göra om någon kommer upp till dig och försöker greppa tag i dig? Kön är högst irrelevant.
Kön är irrelevant ja. Däremot så är det relevant vilken storleksskillnad det är. Man kommer att göra en bedömning huruvida du verkligen behövde dela ut en käftsmäll för att ta dig lös. Om du är en stor och stark och den som håller i dig är liten och svag så blir mängden våld du får använda mindre.

I övrigt hänvisar jag till det som aramir skrivit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Väktaren hävdar att TS lagt saker i väskan och sett detta, avsaknad av detta i väskan samt video kommer ju bevisa att väktaren baserat sitt gripande på lögner, då väktaren inte kan se något som aldrig hänt ! Hur mycket mer bevis tycker du borde krävas?

Fast det händer ganska ofta att butikskontrollanter tror att de ser att någon stoppar ner en vara i väskan - det finns också fall där tjuvar plockar i och ur varor i sin väska.

I många fall "griper" inte butikskontrollanten personen utan konfronterar bara personen utanför kassan genom att ställa sig i vägen och säga att han eller hon sett personen stoppa på sig varor utan att betala. Det är inte olagligt (inte ens för polisen) att ljuga för att få titta i en väska osv för att bekräfta brottet.

Det är ytterst ovanligt att butikskontrollanter döms för olaga frihetsberövande när de griper en person som de tror att snattat/stulit.
Citera
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Väktaren hävdar att TS lagt saker i väskan och sett detta, avsaknad av detta i väskan samt video kommer ju bevisa att väktaren baserat sitt gripande på lögner, då väktaren inte kan se något som aldrig hänt ! Hur mycket mer bevis tycker du borde krävas?

Jag frågar ännu en gång eftersom det spelar roll för framtida diskussion: Ljuger väktaren uppsåtligen eller tror hon att hon de facto sett brottet?
Citera
2025-09-27, 13:39
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Fast det händer ganska ofta att butikskontrollanter tror att de ser att någon stoppar ner en vara i väskan - det finns också fall där tjuvar plockar i och ur varor i sin väska.

I många fall "griper" inte butikskontrollanten personen utan konfronterar bara personen utanför kassan genom att ställa sig i vägen och säga att han eller hon sett personen stoppa på sig varor utan att betala. Det är inte olagligt (inte ens för polisen) att ljuga för att få titta i en väska osv för att bekräfta brottet.

Det är ytterst ovanligt att butikskontrollanter döms för olaga frihetsberövande när de griper en person som de tror att snattat/stulit.

Skulle vilja påstå att det aldrig har hänt. Skulle rättsväsendet kunna bli dömda för misstag skulle de inte kunna arbeta.
Citera
2025-09-27, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Alla får visitera någon de gripit för att söka efter farliga föremål, ex kniv.

Har du stulit något får de även leta efter just den grejen du stulit.

Polis och Ordningsvakt får även söka efter identitetshandling.

Polis får även får ta föremål i beslag, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott eller bli förverkade på grund av brott.

Så kvinnan jag envarsingriper med falska anklagelser ( jag säger helt enkelt bara att hon snodde min mobil) har jag nu rätt att visitera för vapen och söka henne och hennes saker för min mobil. Om hon gör motstånd är hon kriminell? Unifomr och kön spelar ingen roll i detta scenario, sen trots att kamera och avsaknad av min mobil ska hon dömas för misshandel då hon fredat sig ? Trams. Jag skulle aldrig låta en väktare som ljuger ihop skit röra mig eller mina saker och jag hade med all rätt bekämpat hotet, med eller utan en civil uniform.

Att jag felaktigt fått för mig att hon ser misstänkt ut och får för mig att hon snodde min mobil är skitsamma i min värld.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2025-09-27 kl. 13:43.
Citera
2025-09-27, 13:42
Medlem
Citat:
Jag frågar ännu en gång eftersom det spelar roll för framtida diskussion: Ljuger väktaren uppsåtligen eller tror hon att hon de facto sett brottet?

Hon kan tycka att han rotar i sin väska är misstänkt beteende, men det är inte fog för grip. Så vad hon tror är inte relevant, hon begår brott.
Citera
2025-09-27, 13:45
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Så kvinnan jag envarsingriper med falska anklagelser ( jag säger helt enkelt bara att hon snodde min mobil) har jag nu rätt att visitera för vapen och söka henne och hennes saker för min mobil. Om hon gör motstånd är hon kriminell? Unifomr och kön spelar ingen roll i detta scenario, sen trots att kamera och avsaknad av min mobil ska hon dömas för misshandel då hon fredat sig ? Trams. Jag skulle aldrig låta en väktare som ljuger ihop skit röra mig eller mina saker och jag hade med all rätt bekämpat hotet, med eller utan en civil uniform.

Att jag felaktigt fått för mig att hon ser misstänkt ut och får för mig att hon snodde min mobil är skitsamma i min värld.

Nej, om det är falska anklagelser får du inte gripa henne.
Citera
Medlem
Citat:
Det är enkelt, hon har inte rätt att kolla väskan och envarsingripande bara om hon såg dig stjäla.

Jag hade sagt, du har två val, envarsingripande eller låt mig gå, men eftersom jag är oskyldig så är det olaga frihetsberövande och jag kommer anmäla dig för detta brott, då polisen kommer.

Jag stannar inte frivilligt och eftersom jag inte stulit något kommer du begå ett brott om du håller kvar mig emot min vilja.

Hon kan tro sig att sett dig stjäla. Men hon kan ha fel på vad hon såg, och det är inte olagligt.
Det gör inte händelsen till olaga frihetsberövande. Anmäla kan du göra, men kommer läggas ner samma dag
Citera
Medlem
Citat:
Alla får visitera någon de gripit för att söka efter farliga föremål, ex kniv.

Har du stulit något får de även leta efter just den grejen du stulit.

Polis och Ordningsvakt får även söka efter identitetshandling.

Polis får även får ta föremål i beslag, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott eller bli förverkade på grund av brott.

Men om de ej sett mig stjäla (och jag ej har stulit), utan bara vill kolla ändå för att kontrollera?
Citera
2025-09-27, 13:46
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Hon kan tycka att han rotar i sin väska är misstänkt beteende, men det är inte fog för grip. Så vad hon tror är inte relevant, hon begår brott.

Ingen yrkesroll i Sverige får gripa för misstänkt beteende.
Citera
2025-09-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, det heter envarsingripande.

Men vakten får inte kroppsvisitera dig eller kolla i din väska. Så om du inte frivilligt går med på det så får ni sitta tillsammans och vänta på att polisen kommer.

Om du hade slagit henne åker du sannolikt dit för misshandel. Ringa misshandel: böter eller upp till 6 månader. Misshandel: upp till 2 år. Grov misshandel: minst 1 och max 6 år. Graden bestäms av hennes skador, inte av din avsikt eller hur hårt du slog.

Har man inte rätt att försvara sig om någon tror sig göra ett envarsingripande?
Citera
2025-09-27, 13:48
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Men om de ej sett mig stjäla (och jag ej har stulit), utan bara vill kolla ändå för att kontrollera?

Ingen får med tvång kontrollera någon utan skäl.

Däremot finns det frivilliga kontroller, ex hemgångskontroll där man går med på detta vid anställning, eller visitation för att se en konsert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in