Citat:
Ursprungligen postat av
Regnpojken
Det fungerar inte så, du kan inte genomföra ett envarsgripande bara för att någon bär en väska eller uppfyller vissa kriterier som du eller butiken har bestämt. Utan man måste ha skälig tro att ett brott har begåtts, som att man någon kanske rotar runt i en vätska i butiken på ett sånt sätt att man kan anta att det sker något fuffens.
Däremot kan vakter kräva att få gå igenom din vätska om du säg slutar jobbet på diverse arbetsplatser som industrier, butiker mm även om det inte finns någon misstanke. Detta eftersom det ingår i arbetet och något man skriver på och godkänner vid anställning, vilket ger arbetsgivaren rätt att genomföra kontroller.
Det finns dock regler kring hur det får gå till mm, men det skiljer från arbetsplats till arbetsplats vad som kan anses skäligt.
Yes, men vad i det du skriver är annorlunda mot de jag skrev. Men för stt
försöka va mer tydlig så måste de vara på bar gärning. Du kan inte gripa någon o skrika envarsgripande om personen bara beter sig lite konstig me en väska. Om personen säget ifrån, och säger ockej vad har jag gjort då, försöker går därifrån och du hindrar den kan du råka illa ut juridiskt. Dessutom bör du isåfall tillkalla polis egentligen.
Det är en stor gråzon, precis som personen som hindras inte kan putta bort den andra hur som. Men en långsam upptrappning där de visar sig i övervakningskamera att du inte tagits på bar gärning elr flytt därifrån, ja då kan den som gjort de tveksamma gripandet dömmas för va den nu gjort för skadan elr brott. Tex hållit fast personen eller gjort att den inte kan röra sig fritt, tagit personens väska.
Envarsgripande ska man va försiktigt med och jävligt övertygad om sin sak samt att ditt våld motsvarar brottet/din övertygelse att brottet skett.
Jag såg han kolla sig över axeln så jag brotta ner han..