Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Får varken vakt eller butikspersonal kolla i min väska eller kroppsvisitera mot min vlja? För det har sådana påstått för mig att dom får.
Korrekt, det får de inte.
Citera
2025-09-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Ja, för att söka efter farliga föremål eller det du stulit.

De måste först gripa dig.

Fel, de saknar rätt till det.
Citera
2025-09-27, 13:21
Medlem
Citat:

Menar du att butikspersonal eller vakt får gripa mig och visitera och kollar väskan? Eller snackar du om polisen?
Citera
2025-09-27, 13:25
Medlem
Citat:

Du inser att idetta fallet begår väktaren än fler brott, det är inte nu nog med olaga frihetsberövande utan också att de olagligt söker igenom någons privata egendom.

Du förstår att premissen är att hen är oskyldig och de ljuger om gripet och därmed begår väktaren olaga frihetsberövande, nu ska de också olagligen söka personens saker. Då har personen all rätt att freda sig med våld. Kameror kommer bevisa väktarnas allvarliga brott och TS är fri så länge våldet är i proportion.
Citera
2025-09-27, 13:26
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Det du skriver kan inte stämma, då kan vemsom hitta på att de såg något och envarsingripa och därmed frihetsberöva (oftast ett allvarligare brott) , jag måste ha rätt att skydda mig mot den som gör ett olagligt frihetsberövande ( allvarligt brott)

Då kan jag ljuga om att en kvinna begick ett brott, frihetsberöva henne ( påstå envarsingripande ) och om hon gör motstånd så är hon kriminell? Du hör hur absurt det blir.

Om du bara hittar på så gör du dig skyldig till olaga frihetsberövande och kvinnan har rätt att göra motstånd. Våldsamt motstånd kan man bara göra mot någon som utför eller anses utföra myndighetsutövning.

Det jag pratar om är rättfärdigade gripanden i juridisk synpunkt. Ett felaktigt gripande men som ansågs vara korrekt där och då är korrekt.

Om en person med uppsåt felaktigt frihetsberövar någon annan bör man ringa polis, samt försvara sig om man blir misshandlad.
Citera
2025-09-27, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo just angående dricka minns jag ett exempel. Det var en kvinna som det plingade för när hon gick förbi kassan på Ica. Hon fick tömma sin väska där helt öppet. Sedan hörde jag liksom att det "misstänkta" var en Ramlösa som hon då hävdade att hon köpt i en annan butik.

En bra sak där är ju att faktiskt spara kvitton om nu sådant skit skulle hända...

När jag tänker efter så minns jag en annan incident som hände för ca 15 år sedan. Jag och min dåvarande flickvän hade gått till lidl för att handla . Då alla varor i reklambladet som vi skulle köpa inte fanns i första butiken så åkte vi vidare kollektivt för att titta efter dom i en annan lidl butik. Kvittot var såklart sparat men minns att personen som ifrågasatte oss inte var speciellt glad på detta. Samtidigt så har jag ingen aning om hur vi annars skulle ha gjort? Som fotgängare kan man inte lämna en massa matvaror utanför en affär helt obevakat.
Citera
2025-09-27, 13:28
Medlem
Citat:
Fast ditt exempel är inte relevant, personen dömdes för ringa stöld ! Vi pratar oskyldiga där väktaren ljuger och frihetsberövar en oskyldig, i lag kallat olaga frihetsberövande.

Det är olaga frihetsberövande, straffvärdet är från 1 år upp till 10 års fängelse, vid mindre alvarliga fall döms till böter eller fängelse upp till 2 år;

Brottsbalken 4kap
2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K4
Citera
2025-09-27, 13:28
Medlem
Citat:
Om du bara hittar på så gör du dig skyldig till olaga frihetsberövande och kvinnan har rätt att göra motstånd. Våldsamt motstånd kan man bara göra mot någon som utför eller anses utföra myndighetsutövning.

Det jag pratar om är rättfärdigade gripanden i juridisk synpunkt. Ett felaktigt gripande men som ansågs vara korrekt där och då är korrekt.

Om en person med uppsåt felaktigt frihetsberövar någon annan bör man ringa polis, samt försvara sig om man blir misshandlad.

I TS fall så är det med uppsåt felaktig, för väktaren kan inte sett TS lägga saker i väskan då det inte hänt ! Avsaknaden av stöldgods i väskan kommer bevisa att väktaren gripit baserat på lögner. Även video.
Citera
2025-09-27, 13:29
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Du inser att idetta fallet begår väktaren än fler brott, det är inte nu nog med olaga frihetsberövande utan också att de olagligt söker igenom någons privata egendom.

Du förstår att premissen är att hen är oskyldig och de ljuger om gripet och därmed begår väktaren olaga frihetsberövande, nu ska de också olagligen söka personens saker. Då har personen all rätt att freda sig med våld. Kameror kommer bevisa väktarnas allvarliga brott och TS är fri så länge våldet är i proportion.

Menar du att vakten uppsåtligen ljuger?

Vill poängtera att det i Sverige är domstol som bestämmer om någon är skyldig eller oskyldig för framtida diskussion.
Citera
2025-09-27, 13:30
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det fungerar inte så, du kan inte genomföra ett envarsgripande bara för att någon bär en väska eller uppfyller vissa kriterier som du eller butiken har bestämt. Utan man måste ha skälig tro att ett brott har begåtts, som att man någon kanske rotar runt i en vätska i butiken på ett sånt sätt att man kan anta att det sker något fuffens.

Däremot kan vakter kräva att få gå igenom din vätska om du säg slutar jobbet på diverse arbetsplatser som industrier, butiker mm även om det inte finns någon misstanke. Detta eftersom det ingår i arbetet och något man skriver på och godkänner vid anställning, vilket ger arbetsgivaren rätt att genomföra kontroller.
Det finns dock regler kring hur det får gå till mm, men det skiljer från arbetsplats till arbetsplats vad som kan anses skäligt.
Yes, men vad i det du skriver är annorlunda mot de jag skrev. Men för stt försöka va mer tydlig så måste de vara på bar gärning. Du kan inte gripa någon o skrika envarsgripande om personen bara beter sig lite konstig me en väska. Om personen säget ifrån, och säger ockej vad har jag gjort då, försöker går därifrån och du hindrar den kan du råka illa ut juridiskt. Dessutom bör du isåfall tillkalla polis egentligen.
Det är en stor gråzon, precis som personen som hindras inte kan putta bort den andra hur som. Men en långsam upptrappning där de visar sig i övervakningskamera att du inte tagits på bar gärning elr flytt därifrån, ja då kan den som gjort de tveksamma gripandet dömmas för va den nu gjort för skadan elr brott. Tex hållit fast personen eller gjort att den inte kan röra sig fritt, tagit personens väska.

Envarsgripande ska man va försiktigt med och jävligt övertygad om sin sak samt att ditt våld motsvarar brottet/din övertygelse att brottet skett.

Jag såg han kolla sig över axeln så jag brotta ner han..
Citera
2025-09-27, 13:31
Medlem
Citat:
Menar du att vakten uppsåtligen ljuger?

Vill poängtera att det i Sverige är domstol som bestämmer om någon är skyldig eller oskyldig för framtida diskussion.

Väktaren hävdar att TS lagt saker i väskan och sett detta, avsaknad av detta i väskan samt video kommer ju bevisa att väktaren baserat sitt gripande på lögner, då väktaren inte kan se något som aldrig hänt ! Hur mycket mer bevis tycker du borde krävas?
Citera
2025-09-27, 13:34
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Menar du att butikspersonal eller vakt får gripa mig och visitera och kollar väskan? Eller snackar du om polisen?

Alla får visitera någon de gripit för att söka efter farliga föremål, ex kniv.

Har du stulit något får de även leta efter just den grejen du stulit.

Polis och Ordningsvakt får även söka efter identitetshandling.

Polis får även får ta föremål i beslag, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott eller bli förverkade på grund av brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in