2025-09-27, 13:04
Medlem
Adrian fra Stord omkom. 36 år.

https://www.ba.no/bt-adrian-36-fra-s.../s/5-8-3169272

Artikkelen har også bilde av den hevede båten uten overbygg.
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-09-27 kl. 13:06.
Citera
2025-09-27, 13:06
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
* Guiden hade D5L och Fartygsbefäll VIII
* Båten kördes och låg inte för drift.
* Båten hade dubbel nödutrustning och livflotte (som dock inte hann användas då kantringen skedde mycket snabbt)
* Hur många fritidsfiskare tror du har havsdräkter med dykbehållare?
Nu lugnar vi oss.

Lofoten o Söröya är kända för hårda svåra havsvatten, iskallt oförlåtande på höst o vår med enormt starka vindar o strömmar. Stora havsdjup som i samband med vikar o grund ger nästan virvelströmmar som både stannar upp o suger din båt bakåt, oavsett drift eller gående. Har då en samtida stor våg slått sidledes så ja, då kan båt kantra oavsett sjövärdighet.

Där är nog parametrar för högsta säkerhetsklass på dräkt likså på båt som oljeplattform samt flyg över hav i dessa områden- samma i arktis, svalbard o vissa områden o kanada. Seriösa aktörer använder fiskebåtar både privat o i yrket med rutor som trycks in automatiskt o ger möjlighet till flykt vid vältning.

Att sedan en arrangör inte går upp i prisklass o köper själv tillbaka tippande båt är oxå en stor miss. Detta gäller som rutin för tex lots, sjöräddning mm. Shannon Class kallas denna högsta säkerhetsklass.

Att du som arrangör/kapten tar med barn i dessa vatten gör inte saken bättre.
Citera
2025-09-27, 13:07
Medlem
448s avatar
Intrfäffade en olycka i Hanöbuktenn 2011 som kanske har likheter med denna.

En stor våg som klättrat in över aktern o sänkt den i ett nafs

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...eg-i-mysteriet
Citera
2025-09-27, 13:09
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag ser inte riktigt det du ser. Visserligen verkar båten inte ha någon sjövärdighetskategori vad jag kan finna, men den ser ganska stabil ut.
Hur mycket kan båten luta innan den slår runt?

Av vilken anledning tippade båten?
Filmerna som man kan se på sjöräddningsfartygen visar på en ganska lugn sjö.

Du ser alltså inte att båten har dubbla utombordare och hytt? Så här ser en båt ut som klarar högre farter i högre vågor. Ser du någon skillnad? https://features.boats.com/boat-cont...gxOTYyNTkwNzEz

Här har du en olycka med en sådan båt. Tyvärr skadar sig de som åker, men båten slår inte runt. https://www.youtube.com/watch?v=jXme...BjcmFzaA%3D%3D
Citera
2025-09-27, 13:12
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så onödigt, ge sig ut i dåligt väder med barn. Kaptenen måste våga att ta beslutet att ställa in turen.

Det var ju inte dåligt väder.

Tydligen kom det en våg bakifrån som sänkte båten och den verkar ha kantrat väldigt fort. Det är väldigt starka strömmar här så det blir nog svårt att hitta flickan.
Citera
2025-09-27, 13:17
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella

Tydligen kom det en våg bakifrån som sänkte båten och den verkar ha kantrat väldigt fort. Det är väldigt starka strömmar här så det blir nog svårt att hitta flickan.

"– Vädret är bättre nu på morgonen vilket underlättar sökinsatsen, säger Håkon Kjøllmoen vid norska Räddningstjänsten till TT."?

Det är ju Norra Ishavet, vädret slår väl om med kort varsel däruppe. Har själv åkt båt till Trollfjorden, verkligen märkliga dyningar under hela resan.
Citera
2025-09-27, 13:17
Medlem
Känner familjen väl.. Otroligt ovist och hemskt😭
Citera
2025-09-27, 13:22
Medlem
En 33 Fots Båt Som Inte Har Mer än Certifierat Personantal (varav Två Barn) Ombord Ska Inte Kunna Välta Under Dessa Förhållanden! Helt Vansinnigt! Upp Med Allt På Bordet Nu!!!! Vad är Det För Jäkla Tillverkare???
Citera
2025-09-27, 13:23
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nu lugnar vi oss.

Lofoten o Söröya är kända för hårda svåra havsvatten, iskallt oförlåtande på höst o vår med enormt starka vindar o strömmar. Stora havsdjup som i samband med vikar o grund ger nästan virvelströmmar som både stannar upp o suger din båt bakåt, oavsett drift eller gående. Har då en samtida stor våg slått sidledes så ja, då kan båt kantra oavsett sjövärdighet.

Där är nog parametrar för högsta säkerhetsklass på dräkt likså på båt som oljeplattform samt flyg över hav i dessa områden- samma i arktis, svalbard o vissa områden o kanada. Seriösa aktörer använder fiskebåtar både privat o i yrket med rutor som trycks in automatiskt o ger möjlighet till flykt vid vältning.

Att sedan en arrangör inte går upp i prisklass o köper själv tillbaka tippande båt är oxå en stor miss. Detta gäller som rutin för tex lots, sjöräddning mm. Shannon Class kallas denna högsta säkerhetsklass.

Att du som arrangör/kapten tar med barn i dessa vatten gör inte saken bättre.

Tack för info... Du kanske bör kolla upp lite mer innan du skriver.

För egen del har jag fiskat i Nordnorge sedan 2002. Jag har varit i Nappstraumen flera gånger och även på flertalet andra ställen bl.a. Söröya. Har även fiskat där mitt i vintern.

Det är inga virvelströmmar inne i Nappstraumen. Det är ett väderskyddat sund. Det är nästan aldrig hög sjö inne i Sundet. Däremot kan det vara jobbig sjö vid norra utloppet om tidvatten och vind går emot varandra. Men det var inte där olyckan skedde. Det var inte hög sjö inne i Sundet nu heller vilket syns tydlig på bilderna. Dock är strömmen ofta stark vid tidvatten.

NSA är är kända för att ha hög kvalitet på båtarna och inte tumma på säkerheten. De är en seriös aktör. Det finns däremot många oseriösa uthyrare av stugor med båt i Norge där båtarna är under all kritik. En liten roddbåt med 15 hk i aktern. Då kan vi tala om bristande säkerhetstänk.

De båtar och dräkter du talar om används av utsatta yrkesgrupper som måste arbeta under alla förhållanden. Jag vet inte en enda researrangör som begagnar dessa då man inte fiskar i så svåra förhållanden.
Citera
2025-09-27, 13:29
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaBella

Ja våg från bak som i denna olycka jag nämnde i detta inlägg (FB) Svensk familj i allvarlig båtolycka i Norge – barn saknas (2025-09-26)

En rapport om olyckan :

https://www.google.com/url?sa=t&sour...O-IaivSWCMGdhm
Citera
2025-09-27, 13:32
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Du ser alltså inte att båten har dubbla utombordare och hytt? Så här ser en båt ut som klarar högre farter i högre vågor. Ser du någon skillnad? https://features.boats.com/boat-cont...gxOTYyNTkwNzEz

Här har du en olycka med en sådan båt. Tyvärr skadar sig de som åker, men båten slår inte runt. https://www.youtube.com/watch?v=jXme...BjcmFzaA%3D%3D

Men vad har det med en sportfiskebåt att göra? Du jämför med en speedboat! Det är båtar byggda för helt olika syfte.
Jag kan länka dig hundratals videos där speedbåtar craschar. Den här kanske:
https://www.youtube.com/watch?v=WklsKjz41GI

Här är en video på en amerikansk sportfiskebåt med hytt, flybridge och 5 st 450hk. Självklart går det att bygga båtar på detta sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=8r2zend2Xq4
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 13:57.
Citera
2025-09-27, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Tack för info... Du kanske bör kolla upp lite mer innan du skriver.

För egen del har jag fiskat i Nordnorge sedan 2002. Jag har varit i Nappstraumen flera gånger och även på flertalet andra ställen bl.a. Söröya. Har även fiskat där mitt i vintern.

Det är inga virvelströmmar inne i Nappstraumen. Det är ett väderskyddat sund. Det är nästan aldrig hög sjö inne i Sundet. Däremot kan det vara jobbig sjö vid norra utloppet om tidvatten och vind går emot varandra. Men det var inte där olyckan skedde. Det var inte hög sjö inne i Sundet nu heller vilket syns tydlig på bilderna. Dock är strömmen ofta stark vid tidvatten.

NSA är är kända för att ha hög kvalitet på båtarna och inte tumma på säkerheten. De är en seriös aktör. Det finns däremot många oseriösa uthyrare av stugor med båt i Norge där båtarna är under all kritik. En liten roddbåt med 15 hk i aktern. Då kan vi tala om bristande säkerhetstänk.

De båtar och dräkter du talar om används av utsatta yrkesgrupper som måste arbeta under alla förhållanden. Jag vet inte en enda researrangör som begagnar dessa då man inte fiskar i så svåra förhållanden.

Strömmar är nyckelordet här.
Området er kjent for sterke strømmer og strømsjø. Når bølger fra havet møter strøm, så blir de krappe og båten kan velte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in