Citat:
Ursprungligen postat av
petitesser
Tog mig friheten att fråga ChatGPT om saker som diskuteras här för att ge lite klarhet.
FRÅGA
Två blivande föräldrar separerar precis innan barnet är fött, och mamman utesluter pappan från förlossningen och struntar i att uppge honom som far. När faderskapet ska utredas är mamman inte samarbetsvillig. Pappan har således ingen rätt till barnet. Mamman dyker inte upp på möten etc. Nästan två år efter flickans födsel bekräftas faderskapet med hjälp av dna. Mamman har gift sig med en annan man.
Kan den biologiska pappan få vårdnad om dottern som nästan är två år och aldrig har träffat honom? Har mamman gjort sig skyldig till umgängessabotage (trots att biologiska pappan inte var bekräftad vid den tidpunkten)?
SVAR:
1. Faderskap och vårdnad
• En pappa får juridiska rättigheter först när faderskapet är fastställt (6 kap. 1–3 §§ Föräldrabalken, FB).
• Innan dess har mamman ensam vårdnad och bestämmer helt över barnet.
• När faderskapet fastställts kan den biologiska pappan begära vårdnad (ensam eller gemensam) hos tingsrätten (6 kap. 5 § FB).
• Domstolen utgår alltid från barnets bästa (6 kap. 2 a § FB), inte föräldrarnas intressen.
I praktiken:
Eftersom barnet är nästan två år, aldrig träffat pappan, och mamman är etablerad som vårdnadshavare med ett nytt äktenskap, är det mycket osannolikt att tingsrätten skulle ge honom ensam vårdnad direkt. Däremot kan han få umgängesrätt och på sikt möjlighet till gemensam vårdnad om relationen byggs upp.
⸻
2. Umgängessabotage
• Umgängessabotage kan bli aktuellt om en vårdnadshavare aktivt motarbetar ett fastställt barns rätt till kontakt med den andre föräldern.
• MEN: Eftersom faderskapet inte var fastställt förrän efter nästan två år, har pappan under den tiden inte haft någon rättslig ställning.
• Det betyder att mamman inte kan anses ha begått umgängessabotage innan faderskapet var bekräftat.
Efter fastställandet är situationen en annan: då har pappan en juridisk relation till barnet och kan begära umgänge. Om mamman därefter obstruerar, kan umgängessabotage bli aktuellt.
⸻
3. Sammanfattning
• Ja, den biologiska pappan kan ansöka om vårdnad, men det är mer realistiskt att han inledningsvis får umgänge för att successivt bygga en relation.
• Nej, mamman har inte gjort sig skyldig till umgängessabotage under de två åren före fastställandet, eftersom pappan inte hade någon rättslig status då.
• Efter faderskapet är fastställt kan han driva frågan om umgänge och senare vårdnad om det är barnets bästa
Tack för förtydligande 😊 är väl det jag tänkt och trott och menat och flera med mig.
Det har väl snarare varit diskussion om att Nicci med familj har gjort allt för att försvåra och förhala möjligheten till att just framställa faderskap via dna.
Sedan att det ordet "umgängessabotage" använts lite slarvigt i sammanhanget kan jag hålla med om, när man menar att de inte varit samarbetsvilliga och på så vis förlängt processen.
Men nu är det äntligen fastställt och hoppas för 🌸C:s skull att de är mer villiga till dialog och utsträckta händer än tidigare.✌️🫶