2025-09-27, 08:03
Medlem
Edit

Framförallt vem fan betalar för att ”chatta” med ett psykfall? Ska fan betala & berätta för henne vilket jävla psykfall hon är , stackarn behöver ju tvångsvård.
Senast redigerad av Kungen9393 2025-09-27 kl. 08:25. Anledning: Edit
Citera
2025-09-27, 08:46
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamy87
Snacka om att ej ha koll på läget el veta hur saker & ting fungerar!
Det första som händer nu är att dom ska kolla upp As bakgrund lika så Ns
Är rent rutinmässigt att detta görs så att det blir bäst för Barnet inte föräldrarna.
Och självklart är det N som varit kontaktperson el ska vi säga J i detta fall pga Ns handlande .
Dom kommer granska varför Cs inte hade kontakt med A dom första 2 åren dom kommer också ifrågasätta varför N inte låtit C träffa A
Pga att man ska kunna utesluta att detta inte har varit ett umgängessabotage. Spelar ingen roll om N vid tidpunkten haft egen vårdnad då ett barn har rätt till båda föräldrarna .
Efter detta kommer man även fråga om det finns något intresse för gemensam vårdnad el delad
Och alla vi som fjölt N kommer veta att hon ger inte upp utan strid så det kommer bli en vårdnadstvist.
Och det finns tusentals fall där pappan har fått hela vårdnaden trots att barnet varit uppväxt hos den ena föräldern. Jag själv tex är ett levande bevis på det bodde hos min biologiska mamma i 6 år innan jag ens fick se min pappa för första gången och han fick vårdnaden om oss 4 barn .
Sen att vi hatar N får stå för dej .
Inget jag el någon annan kan ta ansvar för . Vi hatar ej henne utan det är hennes beteende gentemot Andreas och Chiara. Och innan du går på andra att dom är personligt arrangerande så börja med att rannsaka dej själv

Sluta fantisera nu. Man kan inte umgängessabotera för en person om det inte finns ett fastställt umgängesavtal eller en domstolsdom om umgänge.

Det som kommer hända framöver är att Andr*as kommer få driva en domstolsprocess om att få umgänge tilldelat. Umgänget kommer vara ungefär 1-2 timmar övervakat varannan vecka under en lång period, kanske upp emot ett år. Utifrån hur de träffarna går kommer umgänget antingen fortsätta se ut så under en ännu längre period alternativt långsamt trappas upp. Om N*cc* skulle förhindra de träffarna kan vi börja prata om umgängessabotage, men inte förrän då.

Det är utöver det oförenligt med barnets bästa att tilldelas en vårdnadshavare som inte känner barnet alls, helt enkelt eftersom att barnet är så litet. Även om principen om att barnen har rätt till båda sina föräldrar gäller så tar man alltid hänsyn till barnets ålder, mognad och situation i övrigt när man arbetar fram en plan för att introducera en ny biologisk förälder.
Citera
2025-09-27, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Sluta fantisera nu. Man kan inte umgängessabotera för en person om det inte finns ett fastställt umgängesavtal eller en domstolsdom om umgänge.

Det som kommer hända framöver är att Andr*as kommer få driva en domstolsprocess om att få umgänge tilldelat. Umgänget kommer vara ungefär 1-2 timmar övervakat varannan vecka under en lång period, kanske upp emot ett år. Utifrån hur de träffarna går kommer umgänget antingen fortsätta se ut så under en ännu längre period alternativt långsamt trappas upp. Om N*cc* skulle förhindra de träffarna kan vi börja prata om umgängessabotage, men inte förrän då.

Det är utöver det oförenligt med barnets bästa att tilldelas en vårdnadshavare som inte känner barnet alls, helt enkelt eftersom att barnet är så litet. Även om principen om att barnen har rätt till båda sina föräldrar gäller så tar man alltid hänsyn till barnets ålder, mognad och situation i övrigt när man arbetar fram en plan för att introducera en ny biologisk förälder.
börjar bli skrattretande att man går på personangrepp likt några andra i gruppen så fort man inte får sin röst hörd .

Det är väl självklart att A måste driva detta till en vårdnadstvist det har jag aldrig sagt han inte ska .
Det jag reagerar på är att du påstår att A ej har någons som helst Chans till ha gemensam vårdnad el att han ska träffa C med överbevakning vilket man ej brukar ha då A ej ha utfört någon fara för C
Sen är det oxå självklart att A kommer få träffa henne en kort stund allra första gången . Men redan ganska så snart kommer A få träffa henne då dom inte vill att hon ska förlora mer tid pga skriver det igen att man alltid ser till barnens bästa

Men i detta fall har du en mamma som medvetet hindrat pappan att få träffa sin dotter . Och dom kommer utreda på varför det gått så lång tid och jag tycker du ska kolla upp om umgängessabotage. Även om A inte hade vårdnad om C så kan han lägga in om detta
Citera
2025-09-27, 10:19
Medlem
” Farfar & pappsen busar i lekparken❤️” är de Viktors pappa hon filmar och menar? Det slutar ju inte med detta sjukhus till tjej. Fy fan vad obehaglig hon börjat blir.
Citera
2025-09-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heart31
” Farfar & pappsen busar i lekparken❤️” är de Viktors pappa hon filmar och menar? Det slutar ju inte med detta sjukhus till tjej. Fy fan vad obehaglig hon börjat blir.
Det är såklart V pappa hon menar och även filmar, vem skulle det annars vara tänker du? 😉
Citera
2025-09-27, 10:30
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:

Så du tycker att A ska strunta i sin dotter för hennes skull med andra ord? Att C lär undra vem hennes pappa är som person och varför han inte kämpade för att få träffa henne är inget du tänker på? För det går ju knappast att dölja att hon har en biologisk pappa i detta läget.
Eller vad vill du ha sagt??
Senast redigerad av Knappast....... 2025-09-27 kl. 10:41.
Citera
2025-09-27, 10:45
Medlem
Citat:
Du verkar vara lite för känslomässigt engagerad i frågan. Jag skiter verkligen i konflikten, vem som sagt vad och att stå på någons sida.

Faktum kvarstår, utifrån barnets bästa kommer den biologiska pappan inte tilldelas gemensam vårdnad om barnet i första taget och umgänget kommer vara mycket, mycket begränsat under lång tid.

Det är skillnad på att introducera en ny trygghetsperson som finns tillsammans med mamma och att bli ivägskickad för umgänge med en biologisk far hon inte över huvud taget kan ha ens en konceptbild av eftersom att hon är två år gammal.

Ni är många i tråden som fullt ut saknar respekt för barnets situation och låter ert hat mot N*cc* styra er.

Jaha och om jag engagerad känslomässigt?? Vad ska du göra åt det menar du, personliga påhopp som alla du anser sig ha "fel" här!?

Är detta en tråd där man ska tala sakfrågor eller va?? Det är skvallertråd och tankar kring Niccis beteende genom åren som varit allt annat än justa och det är ett faktum (som hon dessutom själv erkänt i podden vid svaga ögonblick) om något!!!

Pluggar du till socionom eller jurist, fyrkantiga åsikter och du har verkligen noll koll på vilket trauma manipulation och lögner kan ge men för livet.

Alla andra påståenden och kommentarer är bara nedvärderande från dig bara för man inte talar i juridiska termer.

Oavsett vad du eller familjen känner så har Ch*ara rätt till en relation till båda föräldrar oavsett hur det ser ut på sikt med umgänge osv.

Alla dessa detaljer hur det går till tror jag flesta av oss förstår att det är inget som sker över en natt.

Du däremot tycks inte förstå varför många reagerar och DU och vill få det till att vi tycker hon ska ryckas ur sin miljö, vilket INTE STÄMMER!! Jag undrar vem som inte fattar vad vi pratar om och tråden!?

Det relevanta för mig i det hela är HUR N och familj agerar. Då de hitintills satt käppar i hjulet och förhalat A:s möjligheter till att framöver ta ansvar och ha en relation med C fram tills faderskap fastställts, vilket det ÄNTLIGEN har gjorts nu!

Så kommer du nu med massa idiotiska elaka påståenden. Det är fritt att spekulera, kan ju bara hoppas att de tar sitt förnuft tillfånga och samarbetar för Ch*aras skull (hade inte hållt andan här dock)!

Ingen har påstått att det ska ske över en natt, endast DU och N med familj som vill mata in det narrativet. Du har ju uppenbarligen köpt Niccis lögn med hull och hår, det har INTE jag!

Du köper också att de förstört och karaktärsmördar en ung kille för egen vinning skull, för det har inte med barnet att göra överhuvudtaget vad DE KÄNNER gentemot honom!

"Whatever floats your boat" 🙄🤦‍♀️
Senast redigerad av DoNotGetItTwisted 2025-09-27 kl. 10:50.
Citera
2025-09-27, 10:46
Medlem
Dom har gift sig tror jag för att alla i familjen skall ha samma efternamn redan innan lillasyster anländer. Är inte det anledningen så är det ju så ändå nu. Vilket jag absolut kan förstå känns bäst för dom att ”behandla” tjejerna lika så att säga.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-27 kl. 10:49.
Citera
2025-09-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Är nog bara att vänja sig vid att C kommer ha två män involverade i sitt liv som hon kommer att kalla pappa. Två är bättre än ingen. Jag önskar iallafall samtliga lycka till för ett barn kan trots allt aldrig få för mycket kärlek. Snart har hon ju en syster också vilken hon kommer älska och bli älskad av.

Sannolikheten för det bedömer jag som ganska låg. Mest troligt kommer C ha flera män i sitt liv, vad är sannolikheten att V stannar tills C är vuxen? Skulle Vs karriär vara påväg utför behöver ju N skapa en ny relation för att hålla sig själv relevant. Mest troligt kommer där finnas 3 barn med 3 olika pappor och N framstår som det största offret.
Citera
2025-09-27, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
Sannolikheten för det bedömer jag som ganska låg. Mest troligt kommer C ha flera män i sitt liv, vad är sannolikheten att V stannar tills C är vuxen? Skulle Vs karriär vara påväg utför behöver ju N skapa en ny relation för att hålla sig själv relevant. Mest troligt kommer där finnas 3 barn med 3 olika pappor och N framstår som det största offret.
Förändrar ju inte det jag skrev ändå. Dom har ju samma efternamn allihop nu och lillasyster får det från start.
Citera
2025-09-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Ja men jag tolkade det som att han skulle sträcka ut en hand först vilket brukar betyda den mjukare vägen. Tycker han skall skippa det.
Men kan ju visserligen betyda att han skickar ett förslag först via sitt ombud och sen ser vad han får för svar. Men tar onödig tid då hon kommer komma med ett motförslag och så håller dom på så tills någon lägger in om stämning.

Du har skrivit att du inte ägnar dig åt att spekulera. Det här är väl spekulationer?
Citera
2025-09-27, 12:06
Medlem
Tog mig friheten att fråga ChatGPT om saker som diskuteras här för att ge lite klarhet.

FRÅGA
Två blivande föräldrar separerar precis innan barnet är fött, och mamman utesluter pappan från förlossningen och struntar i att uppge honom som far. När faderskapet ska utredas är mamman inte samarbetsvillig. Pappan har således ingen rätt till barnet. Mamman dyker inte upp på möten etc. Nästan två år efter flickans födsel bekräftas faderskapet med hjälp av dna. Mamman har gift sig med en annan man.

Kan den biologiska pappan få vårdnad om dottern som nästan är två år och aldrig har träffat honom? Har mamman gjort sig skyldig till umgängessabotage (trots att biologiska pappan inte var bekräftad vid den tidpunkten)?

SVAR:
1. Faderskap och vårdnad
• En pappa får juridiska rättigheter först när faderskapet är fastställt (6 kap. 1–3 §§ Föräldrabalken, FB).
• Innan dess har mamman ensam vårdnad och bestämmer helt över barnet.
• När faderskapet fastställts kan den biologiska pappan begära vårdnad (ensam eller gemensam) hos tingsrätten (6 kap. 5 § FB).
• Domstolen utgår alltid från barnets bästa (6 kap. 2 a § FB), inte föräldrarnas intressen.

I praktiken:
Eftersom barnet är nästan två år, aldrig träffat pappan, och mamman är etablerad som vårdnadshavare med ett nytt äktenskap, är det mycket osannolikt att tingsrätten skulle ge honom ensam vårdnad direkt. Däremot kan han få umgängesrätt och på sikt möjlighet till gemensam vårdnad om relationen byggs upp.

2. Umgängessabotage
• Umgängessabotage kan bli aktuellt om en vårdnadshavare aktivt motarbetar ett fastställt barns rätt till kontakt med den andre föräldern.
• MEN: Eftersom faderskapet inte var fastställt förrän efter nästan två år, har pappan under den tiden inte haft någon rättslig ställning.
• Det betyder att mamman inte kan anses ha begått umgängessabotage innan faderskapet var bekräftat.

Efter fastställandet är situationen en annan: då har pappan en juridisk relation till barnet och kan begära umgänge. Om mamman därefter obstruerar, kan umgängessabotage bli aktuellt.

3. Sammanfattning
• Ja, den biologiska pappan kan ansöka om vårdnad, men det är mer realistiskt att han inledningsvis får umgänge för att successivt bygga en relation.
• Nej, mamman har inte gjort sig skyldig till umgängessabotage under de två åren före fastställandet, eftersom pappan inte hade någon rättslig status då.
• Efter faderskapet är fastställt kan han driva frågan om umgänge och senare vårdnad om det är barnets bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in