2025-10-01, 08:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Ja men vad försökte du begära ut? Vilka dokument?

Jag har druckit fyra öl så det kan vara det men jag fattar verkligen inte vad du menar med att du har ”sökt”?? Var har du ”sökt” där det stått ”ej offentlig handling”? För jag kan inte komma på ett enda ställe som jag skulle kunna söka efter aktuella domstolshandlingar på

Försöker hjälpa dig men det är svårt om du inte kan vara mer detaljerad så jag förstår vad det är du redan försökt med och vilka handlingar som blivit sekretessbelagda

Tillägg:

Insekternas skola i att begära ut offentliga handlingar från domstol

1. Enklast är att maila, man hittar mailadress om man googlar. Använd en mail som inte har ditt namn i sig om du vill vara anonym. Du kan också ringa eller ta dig till domstolen

2. Skriv ärendenummer, i detta fallet är det T 9560-24, vet man inte ärendenummer kan man skriva namn på dom som är inblandade och vad det gäller

3. Skriv vad det är du vill begära ut alltså exakt vilka handlingar. Är det domen eller något annat? Man kan inte skriva ”hej jag vill begära ut handlingarna i T XXXX-XX” men däremot kan man skriva ”hej jag vill begära ut domen i T XXXX-XX”. Om du vill ha för många handlingar kan de återkomma och säga att du kan få dom mot en avgift

4. Varje gång någon beställer en handling så görs en sekretessprövning. Den kan resultera i något av dom här besluten:

* Utlämnande, handlingen lämnas ut som den är
* Utlämnande med maskning alltså att känsliga delar som personnummer, medicinsk status, stryks över (vanligast)
* Avslag, hela handlingen sekretessbeläggs

5. Om man inte kan få ut en handling, testa en annan. Väldigt sällan hela ärenden sekretessbeläggs i efterhand.

6. Om det är så att många begärt ut samma handling och det finns ett större allmänintresse än dom fattade så kan dom ändra åsikt i sin sekretessprövning och särskilt om det är minderåriga det rör sig om, det betyder att dom som hörde av sig dag X kanske fick alla handlingar utan problem och dom som hörde av sig dag Y fick väldigt begränsade eller inga alls
Tack för info 👍
Citera
2025-10-01, 09:01
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovehurts1
om du tittar vad du själv har skrivit i tråden så är det detta nummer som gäller om om man vill begära ut i från Solna tingsrätt T 9560-24
Vilket ej gick 🤷‍♀️

Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Ja men vad försökte du begära ut? Vilka dokument?

Jag har druckit fyra öl så det kan vara det men jag fattar verkligen inte vad du menar med att du har ”sökt”?? Var har du ”sökt” där det stått ”ej offentlig handling”? För jag kan inte komma på ett enda ställe som jag skulle kunna söka efter aktuella domstolshandlingar på

Försöker hjälpa dig men det är svårt om du inte kan vara mer detaljerad så jag förstår vad det är du redan försökt med och vilka handlingar som blivit sekretessbelagda

Tillägg:

Insekternas skola i att begära ut offentliga handlingar från domstol

1. Enklast är att maila, man hittar mailadress om man googlar. Använd en mail som inte har ditt namn i sig om du vill vara anonym. Du kan också ringa eller ta dig till domstolen

2. Skriv ärendenummer, i detta fallet är det T 9560-24, vet man inte ärendenummer kan man skriva namn på dom som är inblandade och vad det gäller

3. Skriv vad det är du vill begära ut alltså exakt vilka handlingar. Är det domen eller något annat? Man kan inte skriva ”hej jag vill begära ut handlingarna i T XXXX-XX” men däremot kan man skriva ”hej jag vill begära ut domen i T XXXX-XX”. Om du vill ha för många handlingar kan de återkomma och säga att du kan få dom mot en avgift

4. Varje gång någon beställer en handling så görs en sekretessprövning. Den kan resultera i något av dom här besluten:

* Utlämnande, handlingen lämnas ut som den är
* Utlämnande med maskning alltså att känsliga delar som personnummer, medicinsk status, stryks över (vanligast)
* Avslag, hela handlingen sekretessbeläggs

5. Om man inte kan få ut en handling, testa en annan. Väldigt sällan hela ärenden sekretessbeläggs i efterhand.

6. Om det är så att många begärt ut samma handling och det finns ett större allmänintresse än dom fattade så kan dom ändra åsikt i sin sekretessprövning och särskilt om det är minderåriga det rör sig om, det betyder att dom som hörde av sig dag X kanske fick alla handlingar utan problem och dom som hörde av sig dag Y fick väldigt begränsade eller inga alls

Är ganska säker på att du slåss mot en väderkvarn här, eller tyvärr enkelt någon som vill låtsas att handlingarna eller ärendet i sig är sekretessbelagda för att skapa rum för spekulationer i tråden.

Kunskapen i den här tråden om hur offentlig handling fungerar och hur samarbetet mellan polisen, åklagarmyndigheten och domstolarna går till är under all kritik och till och med oroväckande. Jag har sett alla möjliga påståenden, samtliga tvärsäkra, men med den ena konstigare felaktigheten efter den andra.
Citera
2025-10-01, 09:07
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Tack för info 👍

Kan du inte svara på frågorna personen ställer istället, vad frågade du om och framför allt var sökte du efter information om det kunde stå att något inte var offentlig handling? Har du helt enkelt ingen koll på hur saker funkar eller låtsas du bara?

Du har till synes ägnat flera inlägg här i tråden åt att försöka få det att verka som att handlingarna inte finns eller går att få tag på med hänvisning till sekretess vilket är ren lögn. Blir dock inte förvånad eftersom att du med flera verkar göra allt för att spä på spekulationer i försvar för Andr*as.
Citera
2025-10-01, 09:07
Avstängd
Det här med stalking, om jag inte missminner mig, kommer väl från N*cc* själv och att hon ville få till ett kontaktförbud på grund av att Andre*s ville flytta nära så han skulle få komma närmare flickan.

Försvarar ingen, håller ej med någon, men vill ha en så klar bild av det hela då det är många olika bud på vad som hänt och jag får inte ihop bilden.

Men det känns som om man försvarar N*cc*s beteende i mångt och mycket, till exempel får jag en känsla att det är okej att N*cc* skrivit långa inlägg om hur hon mår psykiskt och att hon ska göra allt för sin flicka. Men när Andre*s skriver att han kämpat för sin dotter så ljuger han. Vad är det han ljuger om?

Får ej heller ihop bilden, varför gick Em*l ut via TT och ville få N*cc* att förstå att Andre*s ville vara med på förlossningen om han nu skiter i sin dotter.

Är det bekräftat att han inte hörde av sig tidigare angående faderskapet, eller var det en miss eller slarv från hans sida? För jag tycker båda två har betett sig dåligt.
Citera
2025-10-01, 09:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Är ganska säker på att du slåss mot en väderkvarn här, eller tyvärr enkelt någon som vill låtsas att handlingarna eller ärendet i sig är sekretessbelagda för att skapa rum för spekulationer i tråden.

Kunskapen i den här tråden om hur offentlig handling fungerar och hur samarbetet mellan polisen, åklagarmyndigheten och domstolarna går till är under all kritik och till och med oroväckande. Jag har sett alla möjliga påståenden, samtliga tvärsäkra, men med den ena konstigare felaktigheten efter den andra.

Citat:
Kan du inte svara på frågorna personen ställer istället, vad frågade du om och framför allt var sökte du efter information om det kunde stå att något inte var offentlig handling? Har du helt enkelt ingen koll på hur saker funkar eller låtsas du bara?

Du har till synes ägnat flera inlägg här i tråden åt att försöka få det att verka som att handlingarna inte finns eller går att få tag på med hänvisning till sekretess vilket är ren lögn. Blir dock inte förvånad eftersom att du med flera verkar göra allt för att spä på spekulationer i försvar för Andr*as.
Va? Varför försöker du vända detta emot mig för . Skrev att jag kan ingenting och vet ej hur saker och ting fungerar kring det hela .

Ringde in och fråga om jag kunde få ta del av handlingen till Solna tingsrätt med det numer som stod i tråden. Fick till svar vi lämnar ej ut offentlig handling. Jag försvarar ingen ville bara få en klarhet hur allt ligger till . Just pga spekulationer och jag vill få en sån rättvis bild som möjligt
Senast redigerad av Lovehurts1 2025-10-01 kl. 09:20.
Citera
2025-10-01, 09:20
Medlem
BluePonyGirls avatar
Kul att se att så många konton här visat sig ha förmåga till självkritik och väljer att nyansera sig i sina inlägg nu när det kommit fram fakta som säger emot alla tidigare påståenden om hur allt gått till.

Det som dock blir märkligt är de plötsliga försvarstalen om att tråden alltid gått ut på att ”dokumentera händelser” och att ”diskutera N*cc*s liv”. Det enda som ”dokumenterats” i den här tråden är era åsikter om det ni fått se i sociala medier och i poddar. Det är åsikt och inte fakta att skriva saker som, fritt formulerat, ”N*cc* vill bara ha uppmärksamhet så därför pratar hon bara om sex i sin podd 🤮”.

Sen tycker jag också personligen att det är obehagligt att se hur användare förvränger och omformulerar tidigare påstående när de blir ifrågasatta om sådant de skrivit i tråden för flera månader sedan. Några av er har gått från att skriva att ni får era uppgifter om betydande saker från ”säker källa” till att säga att ni alltid spekulerat i det ni skrivit. Det förnekas plötsligt att man någonsin skulle haft en åsikt om N*cc* utan nu har man plötsligt alltid varit neutral.

Kan man över huvud taget lita på något ni skrivit om ni vacklar på det viset? Är det kanske ett tecken på att användare i den här tråden låtsas, ljuger och överdriver för att piska upp stämningen och hatet mot framför allt N*cc*?
Senast redigerad av BluePonyGirl 2025-10-01 kl. 09:37.
Citera
2025-10-01, 09:53
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Det här med stalking, om jag inte missminner mig, kommer väl från N*cc* själv och att hon ville få till ett kontaktförbud på grund av att Andre*s ville flytta nära så han skulle få komma närmare flickan.

Försvarar ingen, håller ej med någon, men vill ha en så klar bild av det hela då det är många olika bud på vad som hänt och jag får inte ihop bilden.

Men det känns som om man försvarar N*cc*s beteende i mångt och mycket, till exempel får jag en känsla att det är okej att N*cc* skrivit långa inlägg om hur hon mår psykiskt och att hon ska göra allt för sin flicka. Men när Andre*s skriver att han kämpat för sin dotter så ljuger han. Vad är det han ljuger om?

Får ej heller ihop bilden, varför gick Em*l ut via TT och ville få N*cc* att förstå att Andre*s ville vara med på förlossningen om han nu skiter i sin dotter.

Är det bekräftat att han inte hörde av sig tidigare angående faderskapet, eller var det en miss eller slarv från hans sida? För jag tycker båda två har betett sig dåligt.

Antagligen har hon sökt om kontaktförbud men inte fått det beviljat. Om hon hade beviljats kontaktförbud hade detta sannolikt framgått i stämningen i faderskapsmålet i rätten och det står ingenting om detta där.

Delar inte din bild av att N*cc* skulle få något stöd här i tråden när hon skriver att hon ska ”kämpa för sin lilla flicka” utan snarare tvärtom. Att Andr*as nu kritiseras beror på att det framkommit uppgifter som nyanserar hans påståenden om sin kamp.

Andr*as har inte självmant vänt sig till socialnämnden för faderskapet under tiden utredningen pågick. Det är anmärkningsvärt att påstå att han kämpat i två år givet facit för vad som faktiskt hänt: De båda, N*cc* och Andr*as, har på sitt eget sätt förhindrat all sorts väg framåt i processen.

Citat:
Va? Varför försöker du vända detta emot mig för . Skrev att jag kan ingenting och vet ej hur saker och ting fungerar kring det hela .

Ringde in och fråga om jag kunde få ta del av handlingen till Solna tingsrätt med det numer som stod i tråden. Fick till svar vi lämnar ej ut offentlig handling. Jag försvarar ingen ville bara få en klarhet hur allt ligger till . Just pga spekulationer och jag vill få en sån rättvis bild som möjligt

För att du med säkerhet uttalade dig om att handlingarna är sekretessbelagda utan att kunna hänvisa till vad du frågat om och var du menar med att ”du sökt” med ärendenumret på något ställe där det ”stått att det ej är offentlig handling”. Kan du länka till platsen du sökte på? Det ser ut som att du försöker använda svårare ord än du behärskar för att skapa tvivel kring att handlingarna går att få ut och är riktiga.

Tingsrätten har för övrigt självklart inte sagt att de ”inte delar ut offentlig handling”. De är skyldiga enligt lag att lämna ut offentlig handling men kan i vissa fall neka med anledning av sekretess. Det som brukar hända då är att de skickar ett dokument där i princip all information är täckt med svarta block, och att man bara får ta del av ärendenumret, datum för handläggning och sidnumret.
Citera
2025-10-01, 10:01
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurono
N testade positivt för klamydia. A testade sig och det var negativt. Båda testades inför love island och var negativa då. Kan vara en anledning

Citat:
Ursprungligen postat av A-EZz
Hur vet man det?

Citat:
Ursprungligen postat av Pussel747
Var kommer idéen ifrån om att A testade negativt?

Jag är också nyfiken på varifrån uppgifterna om att N*cc* men inte Andr*as testade positivt för klamydia kommer ifrån.

N*cc* bekräftar till exempel i en podcast att det var just klamydia hon smittades med och man förstår att hon fick veta det när hon var hos barnmorskan under graviditeten.

Är det någon i tråden som vet varifrån uppgiften om att Andr*as skulle testats negativt kommer från, eller är det bara ett trådrykte?
Citera
2025-10-01, 10:36
Medlem
Citat:
Det finns inga uppgifter om att Andr*as skulle ha varit belagd med kontaktförbud vilket i juridisk mening är någonting annat än att man bett en person att inte höra av sig, eller som i det här fallet: Att det vore olämpligt att de hade kontakt givet den polisutredning som pågick och fortfarande pågår.

Andr*as hörde aldrig självmant av sig till socialnämnden för att anmäla sig i en faderskapsutredning, vilket någon med önskan om att få var närvarande hade gjorde, utan de fick höra av sig till honom.

Och N hörde inte av sig heller de fick inte ens tag i henne. Umgängessabotage ?
Citera
2025-10-01, 10:44
Medlem
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottna1904

Man kan inte umgängessabotera för någon om man har ensam vårdnad, det har vi redan avhandlat här i tråden. Kunskapen om hur saker fungerar i samhället är obehagligt låg här.

Varför påstår du saker som inte är sanna? De fick visst tag i N*cc* i faderskapsutredningen som gjordes av socialnämnden och hon berättar att det är Andr*as som är pappa.
Senast redigerad av BluePonyGirl 2025-10-01 kl. 10:53.
Citera
2025-10-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottna1904
Du tycker alltså att det är umgängessabotage när fadern inte vill bekräfta sin dotter? För mig låter det helknäppt.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-10-01 kl. 10:56.
Citera
2025-10-01, 10:58
Medlem
Citat:
Jag är också nyfiken på varifrån uppgifterna om att N*cc* men inte Andr*as testade positivt för klamydia kommer ifrån.

N*cc* bekräftar till exempel i en podcast att det var just klamydia hon smittades med och man förstår att hon fick veta det när hon var hos barnmorskan under graviditeten.

Är det någon i tråden som vet varifrån uppgiften om att Andr*as skulle testats negativt kommer från, eller är det bara ett trådrykte?
Så många bra frågor men så få svar…hoppas svaren kommer 😉
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in