2025-09-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast den sjönk aldrig. Den kantrade. På bilderna kan man se kölen.

Den båten har inte kantrat på grund av vädret, jag tror man kört fel.

2x250 hästar och vasst V skrov…..kräver lite kunskap och återhållsamhet

Ser att fler har samma tankar som jag, d.v.s späckhuggare som vält båten.
Citera
2025-09-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Märkligt att båten kapsejsade.
Var den överlastad på något sätt eller var bogrampen öppen?
Båten skall tydligen kunna ta 10 personer.

Det verkar som om att inte alla hade flytvästar eftersom en person saknas.
Eller sjönk båten och någon blev fastklämd mot skrovet?

Det som skulle vara en rolig fisketur för en familj slutade istället i en tragedi.
Så jäkla sorgligt
Barnet som saknas har flytväst på sig. Hoppas hon hittas levande, men ja oddsen är sådär …
Citera
2025-09-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Ser att fler har samma tankar som jag, d.v.s späckhuggare som vält båten.

Det var min första tanke också. Tittar man på föregående poster på fb-sidan har späckhuggare rört sig i närheten av båten.
Citera
2025-09-26, 23:04
Medlem
dovAkins avatar
Hur fan dog räddningsarbetaren? Känns helt absurt om vädret inte är helt förjävligt?
Citera
2025-09-26, 23:10
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Om ett barn fortfarande saknas så låter det som att vi snart får nya tråkiga nyheter serverade
Verkar som barnet hade flytväst men att ligga i vattnet såhäröänge vet jag inte . Är väl inte jättevarmt
Citera
2025-09-26, 23:12
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Den gamla är det. Enligt Wiki. Men då den gamla. Vad är det? Tagen före 1993 (tror jag). Alltså den gamla skepparexamen var graderad som det. Det nya är det inte. Men min tanke på att fråga var just att den utbildningen du nämnde den norska vara inte så mer avancerad. Inte heller något extra om just passagerare.

Kustskepparintyg är inte samma som det gamla kustskepparexamen.

Fartygsbefäl klass VIII är en yrkesutbildning medan Kustskepparintyg är en fritidsutbildning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fartyg...men_klass_VIII
Citera
2025-09-26, 23:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Kustskepparintyg är inte samma som det gamla kustskepparexamen.

Fartygsbefäl klass VIII är en yrkesutbildning medan Kustskepparintyg är en fritidsutbildning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fartyg...men_klass_VIII

Precis som jag skrev. Gamla. Den är samma. Jag gick klassen mitt emellan. Inte den gamla skeppar. De har befogenheter mer som att kunna vara nästan som man gått på Chalmers för att kunna skeppa. Inte heller den nya kust bara. Men denna norska verkar ju inte vara mer är just en fritidsutbildning. Det är alltså inte en yrkesutbildning.

Japp men detta är liksom bara om befogenheter. Det hade de nog. Annars skulle de inte haft tillstånd att bedriva fiske med passagerare.
Citera
2025-09-26, 23:21
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Verkar som barnet hade flytväst men att ligga i vattnet såhäröänge vet jag inte . Är väl inte jättevarmt

Var godnatt efter bara ett par minuter dessvärre. Mer en teknikalitet att hitta kroppen nu.
Gissar flytvästen inte var rätt fastsatt eller inte var rätt dimensionerad därför den inte fungerade, övriga klarade sig vilket tyder på snabb insats av båtar nära.
Tragisk dag
Citera
2025-09-26, 23:25
Medlem
Forevermores avatar
Det verkar som att båda barnen var inne i kabinen när båten slog runt och att guiden lyckades simma in och rädda det ena barnet.

"Årsaken til ulykken er foreløpig ukjent, men han sier at guiden om bord som sendte ut nødvarsel, samt hente ut det ene barnet.

– Guiden klarte å svømme inn å hente ut det ene barnet, men fikk ikke tak i det andre, sier han til VG."
Citera
2025-09-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kunde en livräddare stryka med då?
Det kanske blev kaos när båten började snurra av virvlarna och livräddaren ramlade i vattnet och sögs ner av virveln ??
Citera
2025-09-26, 23:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Hur fan dog räddningsarbetaren? Känns helt absurt om vädret inte är helt förjävligt?

Sjöräddningen. Nu spekulerar jag bara. Men det i regel åtminstone i Sverige brukar vara äldre. Hjärtattack mitt i det hela kanske? Det behöver ju inte vara att han/dog mitt i av själva räddningsarbetet. För mycket stress eller ja han/hon kunde dött lite oavsett. Men vi vet ju ännu inte vad exakt som hände.
Citera
2025-09-26, 23:50
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det kanske blev kaos när båten började snurra av virvlarna och livräddaren ramlade i vattnet och sögs ner av virveln ??
Det är inga sådana virvlar i Nappstraumen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in