2025-09-27, 09:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera
2025-09-27, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det är ett avtalsbrott om kunden har skrivit på ett köpeavtal men nu inte betalar trots att ägarbytet är genomfört. Bilen står på kunden, han har ingen ångerrätt, och du ska ha dina pengar. Det ingångna avtalet gäller.

Gå till en advokat.
Det finnes något som heter ångerrätt också
Så i detta fall kommer kunden vara vinnaren.
Däremot får det säkert ta ut en avgift den tiden han haft bilen
Citera
2025-09-27, 10:26
Medlem
Men "köp" tillbaka bilen
Men jag skulle inte sälja honom någon mer bil
För han verkar inte klok
Citera
2025-09-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff

Nej, om det inte tydligt anges i avtalet så finns det inget som heter ångerrätt. Inget i frågeställningen antyder att det är ett distansköp.

Rent juridiskt är det uppenbart att TS kan begära att kunden fullföljer avtalet, vilket TS borde meddela kunden ASAP.
Citera
2025-09-27, 11:07
Medlem
Paris24s avatar
Man måste klara ångerrätten.

Kunden har i princip alltid rätt.

Om bilen är så bra så säljer du bara om den.

Ibland får man ta en mindre förlust.

Bilar är en extremt svår vara att köpa och sälja med vinst, prova något enklare?
Citera
2025-09-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Älskar att det är en massa löneslavar som sliter dag in och dag ut för småsmulor på ett sketet jobb de hatar medans ägaren blir rik som pratar om att driva eget och har invändningar på hur man driver företag. Stor humor.

TS - vet att det kan vara jobbigt just nu men i längden så kommer det löna sig att vara storsint och bara ta tillbaka skiten (kanske till en liten avgift om du måste)
Användarna omerta och Adidas finner varandra, "förvånande". Säkert kriminellt pack bägge två. "Driver företag", jaja är ju det brukar låta från begåvningsreserven inom organiserad brottslighet. Stor humor.
Citera
2025-09-27, 11:19
Medlem
Firewaias avatar
När man frågar juridiska råd som företagsägare på Flashback av alla ställen vet man att det handlar om en idiot
Citera
2025-09-27, 11:36
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Ändå påstår Omerta att han nu ställt tillbaka bilen på sig själv?
Hur lyckas man med det konststycket? Normalt så är det bara ägaren som kan skriva över ett fordon på nån annan. Omerta har kanske bättre känningar på transportsyrelsen? Nån Klanmedlem jobbar där?

Bara nicket Omerta får väl de flesta att tro att det här är en kriminell blatte?

Om Omerta har den gula delen kan han byta ägare.

Det är därför man inte ska förvara den gula delen i bilen. Antagligen lämnade ägaren den gula delen i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
När man frågar juridiska råd som företagsägare på Flashback av alla ställen vet man att det handlar om en idiot

Inte alls nåra problem att skapa en tråd om man som företagare vill diskutera en unik situation som uppstått.

Detta är juridik och han har juridiska frågor. Enkelt.

Dock kunde informationen i trådstarten varit tydligare.

Till TS: kan du redogöra för texten i avtalet mellan dig och bilköparen? Det blir lättare att hjälpa dig och diskutera sakfrågan om du tillhandahåller all relevant information.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Bilar är en extremt svår vara att köpa och sälja med vinst, prova något enklare?

Ångerrätt är inte applicerbart här eftersom det gäller fysiskt köp på plats. Affären har inte gjorts på distans. Vänligen skriv inte här om du har fel kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Många frågor men om du nu sålt så många bilar så är frågorna.
Varför lämnar man ens ut en bil för detta pris INNAN du ser pengarna tillgängliga på DITT eller företagets konto?

Det fanns ju ett avtal enligt TS. Ingångna avtal gäller. Detta är inte en blocketaffär.
Senast redigerad av Cobra Mk III 2025-09-27 kl. 11:42.
Citera
2025-09-27, 11:41
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nej, det finns ingen lagstadgad ångerrätt om man köper en bil i säljarens lokal.
Citera
2025-09-27, 11:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Ångerrätten gäller inte om man köper en bil av en bilhandlare i handlarens lokal.
Citera
2025-09-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Jag äger en bilfirma och sålde en bil till en kund för 180 000 kr.

Felfri bil, vi bytte växellådolja, kamremsats servad och nybesiktad på kunds begäran.

Kund köpte bilen och sedan får jag samtal hej jag ångrade köpet pga bilen var för dyr för mig jag vill ha en billigare bil, så kunden har bara avbrutit betalningen och lämnat bilen med nycklar utanför min firma.

Obs bilen är absolut fel fri och i extremt fint skick handlar om snål kund som ångrat han köpt dyr bil.

Vad tror ni? Kan jag begära en ersättning för detta då vi bytt kamrem o massa annat samt jag gjort ägarbyte så nu blir det ännu fler ägare på bilen.

Isåfall hur mycket är rimligt? I procent eller summa…

Lite vilse hur jag ska gå tillväga därför skriver här.

Har du lämnat ut bilen utan att få betalt?
Citera
2025-09-27, 11:44
Medlem
underhuggarens avatar
Inte ditt fel att kunden inte har råd med sin nya bil erbjud han att byta in den mot en annan bil dra av 30% på bilens värde i inbytes avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Jag äger en bilfirma och sålde en bil till en kund för 180 000 kr.

Felfri bil, vi bytte växellådolja, kamremsats servad och nybesiktad på kunds begäran.

Kund köpte bilen och sedan får jag samtal hej jag ångrade köpet pga bilen var för dyr för mig jag vill ha en billigare bil, så kunden har bara avbrutit betalningen och lämnat bilen med nycklar utanför min firma.

Obs bilen är absolut fel fri och i extremt fint skick handlar om snål kund som ångrat han köpt dyr bil.

Vad tror ni? Kan jag begära en ersättning för detta då vi bytt kamrem o massa annat samt jag gjort ägarbyte så nu blir det ännu fler ägare på bilen.

Isåfall hur mycket är rimligt? I procent eller summa…

Lite vilse hur jag ska gå tillväga därför skriver här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in