• 1
  • 2
2025-09-26, 20:29
Medlem
Jag äger en bilfirma och sålde en bil till en kund för 180 000 kr.

Felfri bil, vi bytte växellådolja, kamremsats servad och nybesiktad på kunds begäran.

Kund köpte bilen och sedan får jag samtal hej jag ångrade köpet pga bilen var för dyr för mig jag vill ha en billigare bil, så kunden har bara avbrutit betalningen och lämnat bilen med nycklar utanför min firma.

Obs bilen är absolut fel fri och i extremt fint skick handlar om snål kund som ångrat han köpt dyr bil.

Vad tror ni? Kan jag begära en ersättning för detta då vi bytt kamrem o massa annat samt jag gjort ägarbyte så nu blir det ännu fler ägare på bilen.

Isåfall hur mycket är rimligt? I procent eller summa…

Lite vilse hur jag ska gå tillväga därför skriver här.
Citera
2025-09-26, 20:38
Medlem
Storstark68s avatar
Du ska ha 18000 kr + 2000 som handpenning och arbetstid. Men för ditt rykte så ta tillbaka bilen om kunden besiktar om den såvida bilen varit borta 24 h eller mer.
Citera
2025-09-26, 20:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Jag äger en bilfirma och sålde en bil till en kund för 180 000 kr.

Felfri bil, vi bytte växellådolja, kamremsats servad och nybesiktad på kunds begäran.

Kund köpte bilen och sedan får jag samtal hej jag ångrade köpet pga bilen var för dyr för mig jag vill ha en billigare bil, så kunden har bara avbrutit betalningen och lämnat bilen med nycklar utanför min firma.

Obs bilen är absolut fel fri och i extremt fint skick handlar om snål kund som ångrat han köpt dyr bil.

Vad tror ni? Kan jag begära en ersättning för detta då vi bytt kamrem o massa annat samt jag gjort ägarbyte så nu blir det ännu fler ägare på bilen.

Isåfall hur mycket är rimligt? I procent eller summa…

Lite vilse hur jag ska gå tillväga därför skriver här.

Det fetade bör ju innebära att du utan problem kan sälja bilen vidare till någon annan kund för samma pris, eller?
Börjar du tjafsa med kunden om detta så leder det bara till att din bilfirma får dåligt rykte, och det förlorar du stort på i längden.
Släpp det och gå vidare.
Citera
2025-09-26, 20:45
Medlem
Hörde någonstans från en framgångsrik bilförsäljare:

"Man ska fokusera på att sälja kundens nästa bil"

Mao, kunden ska komma tillbaka och inte gå till konkurrenterna.
Citera
2025-09-26, 20:49
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Vet Du inte hur man hanterar situationen bör Du inte syssla med biläffarer och särksild inte äga en bilfirma.
Det låter skumt? Det kanske bara är nån privataffär mellan blattar som gått snett?
Ingen riktig bilfirma låter väl en kund bara åka iväg med en bil utan riktigt kontrakt?
Citera
2025-09-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Vet Du inte hur man hanterar situationen bör Du inte syssla med biläffarer och särksild inte äga en bilfirma.

Med över 400 bilar sålda i år i prisklasser mellan 150-500k och en omsättning på 120 miljoner så vet jag vad jag sysslar med. Så du behöver ej oroa dig lilla gubben. Finns alltid bittra människor som dig till allt. Gå sup och försök ha en bra kväll.

Det är första gången en kund ångrar sig på ett så konstigt sätt så såklart är man lite vilse över hur man gör där.
Citera
2025-09-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Det låter skumt? Det kanske bara är nån privataffär mellan blattar som gått snett?
Ingen riktig bilfirma låter väl en kund bara åka iväg med en bil utan riktigt kontrakt?

Står det någonstans i inlägget att ingen kontrakt är gjort?

Använd hjärnan istället svenne banan.

Köper man en bil på bilfirma så är alltid kontrakt skrivet om du inte förstod det? Denna kund är skum och ba lämnat bilen för han tycker den är dyr.
Citera
2025-09-26, 21:01
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Var står det något om finansiering?
Nej det står inte. Ett köpkontrakt är i alla fall ett krav och om killen betalat hela beloppet så är det väl lungt?
Citera
2025-09-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det är finansbolagets problem, inte din firma. Du har inte funderat på att byta bransch?

Köper man bil bara på finans eller? Kunden har köpt utan finans och betalat bankgiro men lyckats stoppa det via banken på något sätt.

Nejdå är jävligt bra i min bransch och omsätter över 100 miljoner så jag har det nog rätt bra i min bransch ändå.
Citera
2025-09-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Nej det står inte. Ett köpkontrakt är i alla fall ett krav och om killen betalat hela beloppet så är det väl lungt?

Kontrakt är skrivet kund har betalat utan finans med bankgiro men lyckats stoppa bankgirot vilket jag tycker är galet. Man kan stoppa ikke draget överföring men ska inte gå stoppa ett redan draget överföring.
Citera
2025-09-26, 21:05
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Står det någonstans i inlägget att ingen kontrakt är gjort?

Använd hjärnan istället svenne banan.

Köper man en bil på bilfirma så är alltid kontrakt skrivet om du inte förstod det? Denna kund är skum och ba lämnat bilen för han tycker den är dyr.

Att kunden tycker att den är för dyr är inte ditt problem nu när bilen är såld.

Om du ville vara snäll, vilket du inte behöver vara, så köper du tillbaka men behåller den summa du tycker motsvarar besväret.
Citera
2025-09-26, 21:08
Medlem
Juridiskt sett har han köpt bilen redan, han har ju skrivit på kontraktet. Du kan kräva att han genomför köpet och betalar dig hela summan. Vad jag vet har han ingen rätt att ångra sig alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in