2025-09-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad fan har siktlinjer att göra med att det upplevs som mörkt för den mikroskopiska människan på bordet?

Hur kan den människan se ljuset, utan att det belyser honom? Vi ser ju att bordet där han står, tycks ligga i mörker när vi tittar ovanifrån? Hur kan han ändå se lampan? Enligt din logik alltså, med "allt vi vet om optik bla bla bla"

Att det är fri sikt mellan lampan och den mikroskopiska människan betyder att ljuset färdas i luften ovanför bordet - bordet har alltså ingenting med det hela att göra.

Och varför i hela världen tror du att människan upplever det som mörkt?

Citat:
Hur kan den människan se ljuset, utan att det belyser honom? Vi ser ju att bordet där han står, tycks ligga i mörker när vi tittar ovanifrån? Hur kan han ändå se lampan? Enligt din logik alltså, med "allt vi vet om optik bla bla bla"

Självklart lyser lampan på människan, det är ju fri sikt mellan lampan och människan och det finns inget som hindrar ljuset.

Och nej, självklart ligger bordet inte i mörker - det är ju en lampa som lyser på bordet.
Citera
2025-09-27, 09:32
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jammin
Jorden är rund! det finns ju folk som har seglat jordenrunt

Folk har cyklat Vätternrunt sedan 1966.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tternrundan

Är Vättern platt eller rund?
Citera
2025-09-27, 10:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

De som cyklar Vättern runt cyklar ju runt horisontalt så det är knappast jämförbart med de som seglar Jorden runt.
Citera
2025-09-27, 11:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
De som cyklar Vättern runt cyklar ju runt horisontalt så det är knappast jämförbart med de som seglar Jorden runt.

Så det går inte att segla horisontalt?

https://youtu.be/W_kH-PY1gqA?t=38
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-09-27 kl. 11:35.
Citera
2025-09-27, 12:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Det finns några viktiga skillnader mellan vätternrundan och världsomseglingar.

1. När man kör vätternrundan kommer man att ha roterat 360° relativt det jordmagnetiska fältet. När man seglar runt hela världen blir den totala rotationen 0° relativt det jordmagnetiska fältet.

2. Samma gäller om den relativa riktningen till Polstjärnan.

3. Vätternrundan är bara 31,5 mil, medan världsomseglingen är minst 4000 mil. Man kan inte segla rakt på haven pga landmassor som ligger ivägen, men vi kan ju tänka oss en världsomflygning istället som följer ekvatorn.

--
Hur får man ihop detta med en plattjordsmodell? På en rund jord är det iaf inte konstigt alls. Ta fram en jordglob där du kan se den Vänern, och fundera lite..
Citera
2025-09-27, 13:29
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det finns några viktiga skillnader mellan vätternrundan och världsomseglingar.

1. När man kör vätternrundan kommer man att ha roterat 360° relativt det jordmagnetiska fältet. När man seglar runt hela världen blir den totala rotationen 0° relativt det jordmagnetiska fältet.
Så du säger att kör man vätternrundan så kommer man att ha roterat 360°
relativt det jordmagnetiska fältet för att Jorden är rund?
Men om jorden hade varit platt, hur många grader hade man roterat då?

Om ska ska segla runt Jorden, Norra Ishavet - Kap Horn - Norra Ishavet,
vilken är den konstanta magnetiska kompasskursen man ska hålla då?

Citat:
2. Samma gäller om den relativa riktningen till Polstjärnan.

så ska man se polstjärnan hela tiden.
Då lär Jorden vara ganska så platt.

Citat:
3. Vätternrundan är bara 31,5 mil, medan världsomseglingen är minst 4000 mil. Man kan inte segla rakt på haven pga landmassor som ligger ivägen, men vi kan ju tänka oss en världsomflygning istället som följer ekvatorn.
Så Jorden ändrar form beroende på hur långt man åker?

Citat:
Hur får man ihop detta med en plattjordsmodell? På en rund jord är det iaf inte konstigt alls. Ta fram en jordglob där du kan se den Vänern, och fundera lite..
Hur kommer Vänern in i bilden helt plötsligt?
Citera
2025-09-27, 13:43
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så du säger att kör man vätternrundan så kommer man att ha roterat 360°
relativt det jordmagnetiska fältet för att Jorden är rund?
Men om jorden hade varit platt, hur många grader hade man roterat då?

vilken är den konstanta magnetiska kompasskursen man ska hålla då?

så ska man se polstjärnan hela tiden.
Då lär Jorden vara ganska så platt.

Så Jorden ändrar form beroende på hur långt man åker?

Hur kommer Vänern in i bilden helt plötsligt?
Du behöver inte hålla en konstant kompasskurs hela vägen. Man kanske t ex börjar resan i rakt östlig riktning, sedan svänger 45° motsols, och sedan svänger 45° medsols, och så långt har alltså dessa svängar tagit ut varandra. För man in alla svängar i en loggbok, med + för motsols och - för motsols, så kommer den totala summan bli 360° runt Vättern (eller Vänern för all del) och 0° runt hela globen. Ta fram en jordglob där Vättern (eller Vänern) syns och TÄNK.
Citera
2025-09-27, 13:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Du behöver inte hålla en konstant kompasskurs hela vägen. Man kanske t ex börjar resan i rakt östlig riktning, sedan svänger 45° motsols, och sedan svänger 45° medsols, och så långt har alltså dessa svängar tagit ut varandra. För man in alla svängar i en loggbok, med + för motsols och - för motsols, så kommer den totala summan bli 360° runt Vättern (eller Vänern för all del) och 0° runt hela globen. Ta fram en jordglob där Vättern (eller Vänern) syns och TÄNK.

Så man måste alltså svänga för att ta sig runt en sfär?

Det låter snarare som att det är en platt Jord man tar sig runt.
Citera
2025-09-27, 13:51
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så man måste alltså svänga för att ta sig runt en sfär?

Det låter snarare som att det är en platt Jord man tar sig runt.
Du måste svänga för att komma runt landmassor, men sedan rätar man ju ut kursen. Men flyger man över ekvatorn behöver man inte svänga alls relativt nordsydlig riktning. Ta fram en jordglob och TÄNK.
Citera
2025-09-27, 14:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

När jag ska cykla runt mitt rektangulära kvarter så vrider jag styret 90 grader åt vänster fyra gånger.
Då blir summan +360 grader vilket bevisar att Jorden är rund?
Vad hade summan blivit om Jorden hade varit platt?
När jag ska cykla runt en rondell och vrider på styret 10 grader åt vänster och cyklar runt rondellen.
Vad har Jorden för form då när summan är +10 grader?
Men när jag nästan har cyklat ett varv och ska cykla ut ur rondellen så vrider jag styret 10 grader åt höger.
Då är summan plötsligt 0 grader och rondellen har plötsligt blivit en sfär som jag har cyklat runt.
Hur gick det till?
Citera
2025-09-27, 15:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
När jag ska cykla runt mitt rektangulära kvarter så vrider jag styret 90 grader åt vänster fyra gånger.
Då blir summan +360 grader vilket bevisar att Jorden är rund?
Vad hade summan blivit om Jorden hade varit platt?
När jag ska cykla runt en rondell och vrider på styret 10 grader åt vänster och cyklar runt rondellen.
Vad har Jorden för form då när summan är +10 grader?
Men när jag nästan har cyklat ett varv och ska cykla ut ur rondellen så vrider jag styret 10 grader åt höger.
Då är summan plötsligt 0 grader och rondellen har plötsligt blivit en sfär som jag har cyklat runt.
Hur gick det till?
Sorry, my bad, jag överskattade din förmåga att förstå just någonting. Ha det bra!
Citera
2025-09-27, 22:03
Medlem
Citat:
Vad fan har siktlinjer att göra med att det upplevs som mörkt för den mikroskopiska människan på bordet?

Vad fan har bordet - som befinner sig under siktlinjen - med det hela att göra?

Vad är det för skillnad att titta snett uppåt ovanför ett bord jämfört med att titta snett uppåt ovanför ingenting? Du verkar tillskriva det här bordet några obegripliga egenskaper som är minst sagt mystiska.

Hur kommer bordet in i det hela? Ljuskällan är ju snett uppåt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-27 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in