2025-09-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Så varför ska det Rwandas regering gör få mindre engagemang än det som Israels regering gör nu när det visat sig att du tror att det går att påverka detta krig (genom politisk press)? Det blir extra intressant eftersom kriget i Kongo-Kinshasa dödat drygt 5 miljoner människor, dvs 77 gånger fler än Gaza

Jag tycker båda ska få engagemang. Du som är så insatt borde veta att det händer en del på den fronten. Sanktioner mot högt uppsatta politiker, påtryckningar och krav kring sanktioner kring vissa råmaterial i Rwanda, mängder av organisationer och organ som i årtionden jobbat för att försöka förbättra situationen i Kongo.

Nu vill vi också se mängder av sanktioner mot Israel och att eu lägger så mycket tryck på Israel som möjligt. EU har hittills varit extremt återhållsamma med det.
Citera
2025-09-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag tycker båda ska få engagemang. Du som är så insatt borde veta att det händer en del på den fronten. Sanktioner mot högt uppsatta politiker, påtryckningar och krav kring sanktioner kring vissa råmaterial i Rwanda, mängder av organisationer och organ som i årtionden jobbat för att försöka förbättra situationen i Kongo.

Nu vill vi också se mängder av sanktioner mot Israel och att eu lägger så mycket tryck på Israel som möjligt. EU har hittills varit extremt avhållsamma med det.
Nej det händer faktiskt förvånandsvärt lite. Redan 1996 startade detta krig genom den Rwandaledda invasionen, och i det skedet stöttades Rwanda av hela västvärlden. Detta stöd har aktivt fortsatt och Kigali har fortfarande stöd av EU, Storbritannien och USA frånsett några små meningslösa uttalandet om att de ska sluta stödja M23. Extremt lite har gjorts under dessa snart 30 år och att påstå något annat med hänvisning till vad politiker säger visar att du inte vet något om detta krig.

Men oavsett, om du på riktigt tror att det fungerar att sätta press på Rwanda, varför är du inte mer angelägen om att göra det?
Citera
2025-09-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du kan väl börja med att styrka ditt påstående att Palestinaentusiaster anser sig vara fritänkande och modiga individer i din TS, så kan vi nog hamna på rätt spår igen.
Nej min tråd handlar om huruvida ni Palestinaentusiaster anser er vara fritänkande individer, så där är ju du fri att svara på den frågan.
Citera
2025-09-26, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, i efterhand så vet vi att de hade rätt. Men nu diskuterar du något annat än specifikt folkmord som är en juridisk term.

Jag försöker få dig att förstå att man kan kalla ett mord för mord innan domen har fallit, eller ett folkmord för folkmord. Man kan däremot inte påstå att Israel blivit dömda för folkmord.

Det innebär att alla dom människor inkl experter som säger att Israel begår folkmord kan ha rätt.

Men du har grävt ner dina åsikter så djupt så du hade inte ens kunnat erkänna att Israel begått folkmord om Netanyahu sa att han haft ihjäl 1 miljon Palestinier.
Citera
2025-09-26, 18:31
Medlem
Citat:
Nej min tråd handlar om huruvida ni Palestinaentusiaster anser er vara fritänkande individer, så där är ju du fri att svara på den frågan.

Jo, du påstår det själv i din egen TS. Är det din egen tolkning, eller är det något du faktiskt har belägg för?
Citera
farbror_barbros avatar

Moderatormeddelande

Postat av farbror_barbro 2025-09-26, 18:33
Moderator
Trådens ämne är engagemanget för Palestina-konflikten jämfört med andra konflikter i världen och vad det säger om de som engagerar sig. Trådens ämne är INTE er definition av folkmord eller djupare diskussion av just Palestina-konflikten.

Mängder med inlägg raderade.

/Mod
2025-09-26, 18:38
Medlem
Citat:
Jo, du påstår det själv i din egen TS. Är det din egen tolkning, eller är det något du faktiskt har belägg för?
Det står klart och tydligt att det är min subjektiva uppfattning i min TS. Varför hakar du upp dig på det? Är det för att du inte vill svara på frågan?
Citera
2025-09-26, 18:42
Medlem
Citat:
Det står klart och tydligt att det är min subjektiva uppfattning i min TS. Varför hakar du upp dig på det? Är det för att du inte vill svara på frågan?

För att jag inte håller med dig. För att komma vidare så behöver du motivera din subjektiva uppfattning, annars finns det ju inget att debatera.
Citera
2025-09-26, 18:44
Medlem
Citat:
För att jag inte håller med dig. För att komma vidare så behöver du motivera din subjektiva uppfattning, annars finns det ju inget att debatera.
Berätta då om du själv anser dig vara en fritänkande individ?
Citera
2025-09-26, 18:52
Medlem
Citat:
Berätta då om du själv anser dig vara en fritänkande individ?

Blir det inte lite flummigt nu?

En fritänkande individ är någon som kan tänka självständigt, värderar förnuft, ifrågasätter etablerade sanningar och öppen för nya ideer m.m.
Citera
2025-09-26, 19:07
Medlem
Citat:
Blir det inte lite flummigt nu?

En fritänkande individ är någon som kan tänka självständigt, värderar förnuft, ifrågasätter etablerade sanningar och öppen för nya ideer m.m.
Du tycker trådens ämne är flummigt men ändå är du här och skriver. Blir det inte lite flummigt nu?

Definitionen är ganska träffsäker. Anser du att du tillhör den kategorin?
Citera
2025-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Du tycker trådens ämne är flummigt men ändå är du här och skriver. Blir det inte lite flummigt nu?

Definitionen är ganska träffsäker. Anser du att du tillhör den kategorin?

Jag tycker det blir flummigt när jag istället för du som TS, ska definiera vad du menar med att många palestinaentusiaster anser sig vara modiga och fritänkande.

Jag undrar varför du tror det. Vad bygger du din uppfattning på?

Förstår jag dig rätt så tycker du det är en motsättning att kalla sig fritänkare samtidigt som man hakar på ett mediadrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in