2025-09-26, 09:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag börjar tro att du tror att Teslas försäljning sjunker med dessa % varje månad.

Att Teslas försäljning var ca 30% lägre i Juli YoY och bara 22.5% lägre i Augusti innebär faktiskt att försäljningen ökar.
Det där är copium. Teslas försäljning sjönk med 22.5% i augusti jämfört med förra året, samtidigt ökade elbilsförsäljningen överlag med 26.8%. Det är extremt dåliga siffror för Tesla.
Citera
2025-09-26, 10:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag börjar tro att du tror att Teslas försäljning sjunker med dessa % varje månad.

Att Teslas försäljning var ca 30% lägre i Juli YoY och bara 22.5% lägre i Augusti innebär faktiskt att försäljningen ökar.
Teslas globala försäljning kommer att vara hög under Q3. Det beror på att skattereduktionen för elbilar i USA försvinner i Q4 och många passar på att köpa nu. Troy Teslike som har dom bästa prognoserna tror på 466K bilar under Q3. Det är marginellt högre än 463K bilar i Q3 2024. Jag tror det kan bli ännu lite högre än så. I Q4 och antagligen Q1 2026 kommer dock baksmällan från denna tillfälliga försäljning.

Om inte Tesla kan komma fram med nya trovärdiga modeller så kommer dom sakta men säkert att förtvina och försvinna för gott.
Citera
2025-09-26, 10:36
Medlem
Att årlig försäljning minskar kan knappast vara något positivt (även om det är fullt naturligt när hela världen redan tidigare år köpt den modell man försöker sälja).

Talande för hur bedrövligt människor här inne fungerar i huvudet är dock att de tror att det är negativt för Tesla att total elbilsförsäljning ökar.

Otroligt.
Citera
2025-09-26, 10:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha, hur blåst är du? Bitcoin räknas som en slags "osynlig tillgång" som de bokför till det pris de köpte den för. Om bitcoin-priset går upp får de inte räkna det som vinst förrän de säljer. Om priset går ner måste de däremot bokföra en förlust, vilket drar ner vinsten. I Q2 2025 (april–juni) sålde Tesla inte mycket bitcoin, så deras vinst påverkades inte av bitcoin överhuvudtaget.

Man ju jämföra Teslas välskötta fordonssektor med Volkswagens. Där går det inte bra. https://www.svtplay.se/video/8p5odpG/handelskrigets-frontlinjer/2-tyska-biljattens-fall

Nu vet jag inte hur just bitcoin bokförs men om du tex investerar i produktionsuttrustning så räknas det som en tillgång och räknas in i balansräkningen.

Om dom producerar x antal bilar som är osålda så är det också tillgångar som har ett värde och räknas in i bolagets balansräkning.

Varför skulle man räkna annorlunda för just bitcoin som är en tillgång i bolaget.

Har du aldrig drivit ett bolag själv?

Nu finns visseligen en viss gummibandsprincip när man inför bokslut ska bedömma värdet på tillgångar just för att minska skatter på bolagets vinst.
Senast redigerad av raskens 2025-09-26 kl. 10:57.
Citera
2025-09-26, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Mongot vet inte vad han pratar om, han argumenterar som ett barn, precis som alla andra Tesla-"investerare". Man presenterar fakta/siffror, han svarar med emojis och förolämpningar.

Enligt senaste rapporten föll Teslas försäljning med ytterligare 22.5% i augusti, samtidigt som konkurrenterna ökade sin försäljningen med 26.8%. Energisatsningen har stagnerat, taxibilarna är ett skämt, varumärket förknippas med nazism, robotarna existerar inte, EV-krediter och utsläppsrätter är snart ett minne blott, osv.

Hur ska mongot spinna detta?

Ja du. Jag gör som du. Vill man kriga lite är det perfekt att gå in och skriva i denna tråden som verkligen samlat hela Sveriges mongon på samma ställe
Det är Fascinerande med alla "happy losers". =)
Antar inte många investerat i skiten utan mest snackar dock. Har sett detta fenomen flera gånger och det är alltid samma visa när luftslottet kollapsar.
Citera
2025-09-26, 12:07
Medlem
Citat:
Det där är copium. Teslas försäljning sjönk med 22.5% i augusti jämfört med förra året, samtidigt ökade elbilsförsäljningen överlag med 26.8%. Det är extremt dåliga siffror för Tesla.
Och samtidigt ökade försäljningen med 25% första veckan i september så vändningen kanske är närmare än du tror?
https://www.teslarati.com/tesla-europe-registrations-see-strongest-week-q3-2025/
Citera
2025-09-26, 12:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Och samtidigt ökade försäljningen med 25% första veckan i september så vändningen kanske är närmare än du tror?
https://www.teslarati.com/tesla-europe-registrations-see-strongest-week-q3-2025/
Week over week säger ingenting. Och nej, det finns ingen vändning i sikte.
Citera
2025-09-26, 12:46
Medlem
Citat:
Week over week säger ingenting. Och nej, det finns ingen vändning i sikte.
Men att försäljningsraset minskar från juli till augusti säger massor?
Det känner jag är lite knepigt, men vad vet jag. Jag är ju bara hjärntvättad.
Citera
2025-09-26, 13:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja du. Jag gör som du. Vill man kriga lite är det perfekt att gå in och skriva i denna tråden som verkligen samlat hela Sveriges mongon på samma ställe
Det är Fascinerande med alla "happy losers". =)
Antar inte många investerat i skiten utan mest snackar dock. Har sett detta fenomen flera gånger och det är alltid samma visa när luftslottet kollapsar.

Är det inte de som påstår sig ligga kort som är "happy losers" då, eller hur menar du?
Citera
2025-09-26, 14:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det lutar på en bra förhandeln idag. Just nu dryga 2%.
Citera
2025-09-26, 15:16
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Men att försäljningsraset minskar från juli till augusti säger massor?
Det känner jag är lite knepigt, men vad vet jag. Jag är ju bara hjärntvättad.
Nej, det har inte minskat massor, Tesla haltar fortfarande efter.
Citera
2025-09-26, 16:27
Medlem
Citat:
Nej, det har inte minskat massor, Tesla haltar fortfarande efter.
Nu har tio analytiker höjt rekommendationen till outperform i september.
Alla har antagligen fel tänker jag då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in