2025-09-25, 22:03
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det gör de inte. Då hade du haft nåt slags bevis.

Nej — det är inte helt korrekt att okritiskt räkna Teslas bitcoin-värdeförändringar i Q2 som “vinst” på samma sätt som vanlig operativ vinst, utan det finns en rad reservationer att beakta. Här är varför:

---

Vad som faktiskt hände i Q2

Tesla rapporterade att de fick en vinst på cirka 284 miljoner USD från sina Bitcoin-innehav under Q2, tack vare att bitcoinpriset steg under perioden.

Det finns en ny redovisningsregel i USA (FASB) som tillåter bolag att värdera kryptotillgångar till marknadspris kvartalsvis, och därmed redovisa verkliga värdeförändringar — vilket hjälpte Tesla att visa denna vinst i Q2.

Men denna vinst är oavlöst (unrealized), dvs. Tesla har inte sålt sina bitcoin och “verkligen realiserat” vinsten, utan vinsten bygger på att marknadsvärdet stigit.

---

Reservationer och vad man bör tänka på

1. Skillnad mellan GAAP och “justerade” resultat / non-GAAP

Tesla och många andra bolag särredovisar ofta “justerade” resultat eller icke-GAAP-mått där de exkluderar vissa poster som inte anses tillhöra kärnverksamheten (t.ex. värdeförändringar i finansiella tillgångar). Den typen av bitcoin-vinster eller förluster kan exkluderas i sådana justerade mått, för att man vill fokusera på den verksamhet som företaget “kontrollerar”.

Investerare brukar ofta titta mer på de justerade måtten för att bedöma hur bolagets kärnverksamhet (som bilproduktion, tjänster, energi etc.) presterar utan “räkna med pengar att bara stiga”.

2. Att vinsten är orealiserad innebär risk

Eftersom Tesla inte har sålt bitcoin, kan priset lika gärna röra sig neråt i en framtida period, vilket då skulle kunna resultera i förlust i stället för vinst.

Marknadsvolatilitet kan påverka dessa poster kraftigt, och det gör dem mer osäkra än stabila intäktskällor.

3. Operativ kärnverksamhet vs finansiella tillgångar

En bil- eller energiverksamhet har andra drivkrafter, kostnadsstrukturer, riskprofiler. En värdeförändring i bitcoin är mer likt en finansiell spekulation än en kärnverksamhet.

Att räkna med dessa vinster som om de vore “affärs-vinst” kan ge ett förskönat intryck av hur väl själva verksamheten mår.

4. Rapportering och transparens

Bolaget måste följa redovisningsregler, och redovisa tydligt vilka poster som ingår — alltså vilka vinster som kommer från kärnverksamheten och vilka som kommer från finansiella tillgångar som bitcoin.

---

Slutsats

Man kan till viss del räkna med bitcoinvärdeförändringen som bidrag till bolagets totala redovisade resultat för Q2 (givet att de har tillåtits att redovisa den enligt gällande regler). Men det är inte korrekt att behandla den som en “äkta” vinst från affärsverksamheten utan att ha reservationer — särskilt om man vill bedöma hur Tesla klarar sig i sin bil- eller energiverksamhet.

Om du vill, kan jag gå igenom Teslas Q2-rapport och visa exakt hur stor vinst de redovisade med och utan bitcoin*bidrag, och hur analytiker ser på det. Vill du att jag gör det?
Citera
2025-09-25, 22:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
https://seekingalpha.com/news/4471142-tesla-posts-284m-gain-on-bitcoin-holdings-in-q2?utm_source=chatgpt.com

Här är ett exakt citat från Teslas 10-Q för Q2 2025 som visar att “Other income (expense), net” inkluderar mark-to-market justeringar av Bitcoin / digitala tillgångar:

“Other income (expense), net … changes are due to mark-to-market on our bitcoin digital assets and fluctuations in foreign currency exchange rates on our intercompany balances.”
SEC

Dessutom visar noterna att “Other income (expense), net” för Q2 2025 uppgick till 320 miljoner USD i resultaträkningen.
SEC

Varför hittar ni på det andra?

Seeking Alpha!!??? 😂😂😂😂
Citera
2025-09-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Seeking Alpha!!??? 😂😂😂😂

Står det nåt felaktigt? Jag vet ärligt talat inte vad det är. Jag googlade bara. Men det verkar ju stämma så varför skrattar du?
Citera
2025-09-25, 22:08
Medlem
Citat:
Nej — det är inte helt korrekt att okritiskt räkna Teslas bitcoin-värdeförändringar i Q2 som “vinst” på samma sätt som vanlig operativ vinst, utan det finns en rad reservationer att beakta. Här är varför:

---

Vad som faktiskt hände i Q2

Tesla rapporterade att de fick en vinst på cirka 284 miljoner USD från sina Bitcoin-innehav under Q2, tack vare att bitcoinpriset steg under perioden.

Det finns en ny redovisningsregel i USA (FASB) som tillåter bolag att värdera kryptotillgångar till marknadspris kvartalsvis, och därmed redovisa verkliga värdeförändringar — vilket hjälpte Tesla att visa denna vinst i Q2.

Men denna vinst är oavlöst (unrealized), dvs. Tesla har inte sålt sina bitcoin och “verkligen realiserat” vinsten, utan vinsten bygger på att marknadsvärdet stigit.

---

Reservationer och vad man bör tänka på

1. Skillnad mellan GAAP och “justerade” resultat / non-GAAP

Tesla och många andra bolag särredovisar ofta “justerade” resultat eller icke-GAAP-mått där de exkluderar vissa poster som inte anses tillhöra kärnverksamheten (t.ex. värdeförändringar i finansiella tillgångar). Den typen av bitcoin-vinster eller förluster kan exkluderas i sådana justerade mått, för att man vill fokusera på den verksamhet som företaget “kontrollerar”.

Investerare brukar ofta titta mer på de justerade måtten för att bedöma hur bolagets kärnverksamhet (som bilproduktion, tjänster, energi etc.) presterar utan “räkna med pengar att bara stiga”.

2. Att vinsten är orealiserad innebär risk

Eftersom Tesla inte har sålt bitcoin, kan priset lika gärna röra sig neråt i en framtida period, vilket då skulle kunna resultera i förlust i stället för vinst.

Marknadsvolatilitet kan påverka dessa poster kraftigt, och det gör dem mer osäkra än stabila intäktskällor.

3. Operativ kärnverksamhet vs finansiella tillgångar

En bil- eller energiverksamhet har andra drivkrafter, kostnadsstrukturer, riskprofiler. En värdeförändring i bitcoin är mer likt en finansiell spekulation än en kärnverksamhet.

Att räkna med dessa vinster som om de vore “affärs-vinst” kan ge ett förskönat intryck av hur väl själva verksamheten mår.

4. Rapportering och transparens

Bolaget måste följa redovisningsregler, och redovisa tydligt vilka poster som ingår — alltså vilka vinster som kommer från kärnverksamheten och vilka som kommer från finansiella tillgångar som bitcoin.

---

Slutsats

Man kan till viss del räkna med bitcoinvärdeförändringen som bidrag till bolagets totala redovisade resultat för Q2 (givet att de har tillåtits att redovisa den enligt gällande regler). Men det är inte korrekt att behandla den som en “äkta” vinst från affärsverksamheten utan att ha reservationer — särskilt om man vill bedöma hur Tesla klarar sig i sin bil- eller energiverksamhet.

Om du vill, kan jag gå igenom Teslas Q2-rapport och visa exakt hur stor vinst de redovisade med och utan bitcoin*bidrag, och hur analytiker ser på det. Vill du att jag gör det?

Nej precis. Det är ingen äkta vinst men det har ju ändå skrivits in som en vinst i resultatet för q2 trots det. Det innebär då att jag hade rätt när jag skrev att deras vinstmarginal på kärnverksamheten är 2% vilket är sjukt dåligt.

Och längre ned i noterna står förklaringen:

“The changes in Other income (expense), net are primarily due to mark-to-market on our bitcoin digital assets and fluctuations in foreign currency exchange rates on our intercompany balances.”

Det är alltså den officiella bekräftelsen på att Bitcoin-innehavet bidrog till posten Other income, net och därmed till nettoresultatet i Q2 2025.

Så då återstår frågan varför du ljög?
Senast redigerad av Locifer 2025-09-25 kl. 22:11.
Citera
2025-09-25, 22:18
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nej precis. Det är ingen äkta vinst men det har ju ändå skrivits in som en vinst i resultatet för q2 trots det. Det innebär då att jag hade rätt när jag skrev att deras vinstmarginal på kärnverksamheten är 2% vilket är sjukt dåligt.

Och längre ned i noterna står förklaringen:

“The changes in Other income (expense), net are primarily due to mark-to-market on our bitcoin digital assets and fluctuations in foreign currency exchange rates on our intercompany balances.”

Det är alltså den officiella bekräftelsen på att Bitcoin-innehavet bidrog till posten Other income, net och därmed till nettoresultatet i Q2 2025.

Så då återstår frågan varför du ljög?

Haha, inte ens när du blivit tillrättavisad av din egen favorit till språkmodell så ger du dig. Sluta ljug själv.
Citera
2025-09-25, 22:20
Medlem
Citat:
Haha, inte ens när du blivit tillrättavisad av din egen favorit till språkmodell så ger du dig. Sluta ljug själv.

Du fattar ju ingenting. Det du postade stärkte ju det jag påstod. Nu låter jag dig vara. du kommer inte upp i nivå.
Citera
2025-09-25, 22:44
Medlem
otellos avatar
Citat:
Står det nåt felaktigt? Jag vet ärligt talat inte vad det är. Jag googlade bara. Men det verkar ju stämma så varför skrattar du?
Mongot vet inte vad han pratar om, han argumenterar som ett barn, precis som alla andra Tesla-"investerare". Man presenterar fakta/siffror, han svarar med emojis och förolämpningar.

Enligt senaste rapporten föll Teslas försäljning med ytterligare 22.5% i augusti, samtidigt som konkurrenterna ökade sin försäljningen med 26.8%. Energisatsningen har stagnerat, taxibilarna är ett skämt, varumärket förknippas med nazism, robotarna existerar inte, EV-krediter och utsläppsrätter är snart ett minne blott, osv.

Hur ska mongot spinna detta?
Citera
2025-09-25, 23:01
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
En enda taxi i Sverige som körs 2 skift omsätter ett par miljoner om året. Dock äts mycket av vinsten upp av kostnader(lön, driftskostnader, administration)

Testa att räkna på lite olika marginaler och och en livslängd per taxi på 50.000mil(eller vad du tror är realistiskt).

Kapacitet att producera finns och kommer utökas utan några större problem.

Seriöst, ta hjälp av en Genini eller ChatGPT. Testa och se vad du får för siffror vid låt säga 1miljon förarlösa taxibilar.

Ta det och gånga med låt säga P/E 30-50(eller vad du nu tror är realistiskt)

Ja... fast vi har redan nu en överetablerad Taxi-marknad. Hypotetiskt sett: vad kommer hända med priset om Tesla föser ut 1 miljon nya taxibilar på marknaden? (Tillgång och efterfrågan du vet...).

Även om Tesla skulle få det att fungera med Robot-taxi så är det också fullkomligt naivt att tro att det skulle fungera helt smärtfritt utan några problem, driftkostnader eller administration. Robot-taxirna kommer givetvis att bli mer utsatta för att fyllon spyr ned dem, vandaler vandaliserar dem och att folk smiter från betalningen. Säg bara administrationen när jag beställt en robot-taxi, sen när den kommer fram så är den fullständigt nedspydd och nedbajsad. Så jag måste rapportera in det till lämplig instans, och sen vänta på nästa robot-taxi, som förhoppningsvis inte är nedspydd och nedbajsad...

Sen förstås folk som blir akut sjuka under taxiresan, medan Knight-Riders-förståndshandikapade-kusin glatt kör på med passageraren som fått stroke eller hjärtattack... så Tesla kan ju se fram emot de rättegångsprocesserna också!
Citera
2025-09-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nejdå, oroa dig inte
Du sa runt $500 sist. När börjar du oroa dig då?
Citera
2025-09-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Enligt senaste rapporten föll Teslas försäljning med **ytterligare** 22.5% i augusti...

Hur ska mongot spinna detta?

Jag börjar tro att du tror att Teslas försäljning sjunker med dessa % varje månad.

Att Teslas försäljning var ca 30% lägre i Juli YoY och bara 22.5% lägre i Augusti innebär faktiskt att försäljningen ökar.
Citera
2025-09-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Ja... fast vi har redan nu en överetablerad Taxi-marknad. Hypotetiskt sett: vad kommer hända med priset om Tesla föser ut 1 miljon nya taxibilar på marknaden? (Tillgång och efterfrågan du vet...).

Även om Tesla skulle få det att fungera med Robot-taxi så är det också fullkomligt naivt att tro att det skulle fungera helt smärtfritt utan några problem, driftkostnader eller administration. Robot-taxirna kommer givetvis att bli mer utsatta för att fyllon spyr ned dem, vandaler vandaliserar dem och att folk smiter från betalningen. Säg bara administrationen när jag beställt en robot-taxi, sen när den kommer fram så är den fullständigt nedspydd och nedbajsad. Så jag måste rapportera in det till lämplig instans, och sen vänta på nästa robot-taxi, som förhoppningsvis inte är nedspydd och nedbajsad...

Sen förstås folk som blir akut sjuka under taxiresan, medan Knight-Riders-förståndshandikapade-kusin glatt kör på med passageraren som fått stroke eller hjärtattack... så Tesla kan ju se fram emot de rättegångsprocesserna också!

I länder som Sverige där arbetskraft är dyr är det såklart en stor marknad och fördel med robotaxi. Dock är inte hela världen ut på samma sätt.

På det stora hela vore det dock nice med autonom körning, sen finns där säkert massa barriärer som dyker upp under vägen och även om AI är extremt mycket smartare än människor i det mesta, så kan man ibland bli förvånad över hur korkad AI är.
Det gäller förvisso människor också, där majoriteten av olyckor säkerligen orsakas av människor som kör fulla/påverkade, vårdslöst eller liknande.

En defensiv förare i sina bästa år som jag själv presterar antagligen betydligt bättre än en AI, då finns det såklart situationer där jag absolut kan hamna fel, ffa okända städer men löser det genom min komplexa hjärna och goda omdöme.
Citera
2025-09-26, 09:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
"Teslas vändning i Sverige: Ökar 492%"

https://carup.se/teslas-vandning-i-sverige-okar-492/#google_vignette

Gillade inte rasken den nyheten? Han brukar ju alltid länka till Carups artiklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in