2025-10-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det måste vara riktigt klurigt för björnarna att korta Tesla i ett sånt läge så jag fattar inte varför de ens försöker.
Å ena sidan ser vi att FSD presterar bättre än något annat system, å andra sidan så ser vi fortfarande inte när Tesla börjar generera intäkter från Robotaxi som är något att skryta med, och marknaden måste prisa in både och för att landa på någon sorts rimlig nivå med hänsyn till risk/reward. Sen har vi Optimus där det kan dimpa ner en demo eller hint av v3 när som helst. Som björn i en sån aktie och i en så stark bull market så undrar jag hur det står till.

För de som äger aktien är det desto enklare. Sitt still och eventuellt köp mer om kursen åker ner i källaren igen.

Vi behöver inte se några större intäkter via fsd för att kursen ska börja ticka uppåt. Räcker med att bevisa att dom klarar av att göra det med kanske 100st robotaxis och att det fungerar för att kursen ska gå upp. Och ja, Optimus V3 pratas det inte så mycket om. Vi vet inte hur långt dom har kommit. Med FSD så ser vi ju utvecklingen och hur snabbt det går nu. Och det är inget snack om att dom kommer lösa det. Det är uppenbart. Dom som shortar här kan bränna sig. Kortsiktigt kanske dom hinner tjäna lite grand men inte långsiktigt.
Citera
2025-10-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Aktien är fundamentalt övervärderad. Tesla säljer mindre än 1% av världens alla bilar, men har en market cap större än övriga 99% sammanlagt. Deras marknadsandelar på EV sidan sjunker kraftigt allteftersom övriga biltillverkare anammar EVs, det faktiskt redan ner mer än 50% från toppen.

Deras så kallade FSD fungerar inte, den kommer heller aldrig att fungera såvida inte hela systemet byggs om från grunden.

Deras robot är ett skämt, en scam i stil med Theranos blodanalys.

PE är nu över 260, men det är baserat på gamla siffror, utan amerikanska EV-krediter och med fallande försäljning lär det verkliga PE-värdet ligga kring 1000. En klassisk bubbla.

Om inte FSD fungerar så är det en bubbla. Hela bolagets värdering är så gott som FSD. Jag tror på deras lösning och att dom kommer lyckas inom kort. Därför tittar jag på FRAMTIDA intäkter. Inte hur det går idag.
Citera
2025-10-15, 17:54
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Vi behöver inte se några större intäkter via fsd för att kursen ska börja ticka uppåt. Räcker med att bevisa att dom klarar av att göra det med kanske 100st robotaxis och att det fungerar för att kursen ska gå upp. Och ja, Optimus V3 pratas det inte så mycket om. Vi vet inte hur långt dom har kommit. Med FSD så ser vi ju utvecklingen och hur snabbt det går nu. Och det är inget snack om att dom kommer lösa det. Det är uppenbart. Dom som shortar här kan bränna sig. Kortsiktigt kanske dom hinner tjäna lite grand men inte långsiktigt.

Håller med dig helt. Menar bara att kursen prisar in något mellan läge där vi ser att v14 funkar tillräckligt bra och när Robotaxi börjar generera intäkter som kan motivera dagens kurs eller högre.
Citera
2025-10-15, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Håller med dig helt. Menar bara att kursen prisar in något mellan läge där vi ser att v14 funkar tillräckligt bra och när Robotaxi börjar generera intäkter som kan motivera dagens kurs eller högre.

Ja, självklart. Jag tycker det mellanläget är ganska lågt ändå. Om det här fungerar så blir det en helt ny marknad som öppnar upp sig och som Tesla kommer ha flera års försprång i. Total domination. Kursen kommer bokstavligen rusa kommande åren om allt rullar på som vi tror
Citera
2025-10-15, 18:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ja, självklart. Jag tycker det mellanläget är ganska lågt ändå. Om det här fungerar så blir det en helt ny marknad som öppnar upp sig och som Tesla kommer ha flera års försprång i. Total domination. Kursen kommer bokstavligen rusa kommande åren om allt rullar på som vi tror

Ja du vet ju hur Wall Street fungerar. Deras analytiker har inte betalt för att ta risker. De leker följa John med sina riktkurser och vågar sällan sticka ut hakan. När Tesla plockar bort sina övervakare ur passagerarsätet och kör med några hundra bilar utan större problem så kan analytiker börja räkna på helt andra riktkurser.
Citera
2025-10-15, 20:04
Medlem
otellos avatar
Citat:
Om inte FSD fungerar så är det en bubbla. Hela bolagets värdering är så gott som FSD. Jag tror på deras lösning och att dom kommer lyckas inom kort. Därför tittar jag på FRAMTIDA intäkter. Inte hur det går idag.
Spelar ingen roll, är överprisat oavsett. Tesla existerar inte i ett vacuum, konkurrensen är stor.
Citera
2025-10-15, 20:33
Moderator
HelgeBuks avatar
Finns det nån bra video som visar hur långt de har kommit med att få Optimus att kunna greppa olika föremål?
Citera
2025-10-15, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Finns det nån bra video som visar hur långt de har kommit med att få Optimus att kunna greppa olika föremål?
https://x.com/Tesla_Optimus
Detta konto är bra för uppdateringar.
Citera
2025-10-15, 20:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Här har du deras skämt till robot.
Tesla ligger flera år efter konkurrenterna.
Citera
2025-10-15, 21:21
Medlem
Citat:
Jag citerar mig själv, inte för att det spelar någon roll då du garanterat ser upp till karln.

Nu försöker han göra samma sak med EU/Europa. Elon och hans gelikar vill inte ha demokrati, dom drömmer om en slags Cyberpunk-tillvaro där stora företag är fria att göra som dom vill.
Du tycker alltså det här.
Jag kan tycka att det kan vara klädsamt att det framgår vad som är fakta och vad som är tyckande.
Citera
2025-10-15, 21:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Här har du deras skämt till robot.
Tesla ligger flera år efter konkurrenterna.

Det där är ju dock uppenbart fejkhänder som bara sitter där för att vara snygga.

Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
https://x.com/Tesla_Optimus
Detta konto är bra för uppdateringar.

Relativt imponerande grepp på popcornbehållarna. Frågan är, går den på känsla eller är den förprogrammerad att greppa med "x mm gap" eftersom de vet hur stora popcornbehållarna är? Jag gissar på det sistnämnda, och i såna fall är det inte lika imponerande.

Såg en video häromdan från Boston Dynamics som har en hand med tre fingrar för att det är, enligt dem, den minimalaste handen som kan greppa i stort sett vilka föremål som helst. Utifrån egen erfarenhet har jag också sett ett flertal människor med färre än fem fingrar som klarar sig utmärkt så fem fingrar borde vara lite slösaktigt. Onödig komplexitet. Sånt brukar väl Musk vara emot i allmänhet?

Äsch nu lät jag negativ igen, jag försöker faktiskt att vara mer öppen, tro mig!
Citera
2025-10-15, 22:08
Medlem
Citat:
Det där är ju dock uppenbart fejkhänder som bara sitter där för att vara snygga.

Relativt imponerande grepp på popcornbehållarna. Frågan är, går den på känsla eller är den förprogrammerad att greppa med "x mm gap" eftersom de vet hur stora popcornbehållarna är? Jag gissar på det sistnämnda, och i såna fall är det inte lika imponerande.

Såg en video häromdan från Boston Dynamics som har en hand med tre fingrar för att det är, enligt dem, den minimalaste handen som kan greppa i stort sett vilka föremål som helst. Utifrån egen erfarenhet har jag också sett ett flertal människor med färre än fem fingrar som klarar sig utmärkt så fem fingrar borde vara lite slösaktigt. Onödig komplexitet. Sånt brukar väl Musk vara emot i allmänhet?

Äsch nu lät jag negativ igen, jag försöker faktiskt att vara mer öppen, tro mig!

Ja komplexiteten i 3 fingrar borde vara tillräckligt. Bättre att skala bort det som är onödigt. Jag vågar inte ens tänka på ingenjörstekniska utmaningen. Jag menar de mekaniska utmaningarna där du kommer ha olika hävstång beroende på var i handen det greppas ställer höga krav på det sensoriska. Likaså att anpassa till olika tyngd mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in