Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så du är alltså inne på att det egentligen inte är själva handlingen, eller uppsåtet med handlingen som är våldtäkten utan om det är våldtäkt beror på hur handlingen upplevs av mottagaren?

Men kära du.

Om samtycke finns, så kommer ju inte den döda sillen anmäla en våldtäkt. För någon sådan har inte skett.

Men om den döda sillen inte samtyckte, så finns risken att det blir en polisanmälan. Och kan du då inte hävda att du hade samtycke, eftersom du aldrig frågade efter samtycke och personen var en död sill, så kommer du åka dit för oaktsam våldtäkt.

Så. Är en person död sill. FRÅGA. Inhämta samtycke. Så du säkert vet att samtycke finns. Det är vaccinet mot att bli dömd för oaktsam våldtäkt när du ligger med en död sill.
Citera
2025-09-26, 11:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du skriver om oralsex. Men då har ni väl ändå kyssts först, du och hon har hånglat och tagit av varandra kläderna. Och du har sedan inhämtat samtycke på ett eller annat vis att få slicka. Du har inte bara slitit av henne kläderna, särat hennes ben och börjat slicka hennes torra sköte, medans hon ligger som en död sill?

Nej exakt! Du börjar ju faktiskt tänka lite grann. Om nu situationen är som sådan att vi har haft ett förspel med kyss hångel och smek, jag har verkligen fått uppfattningen om att vi båda vill gå vidare och ha sex med varandra. Vi är nakna och jag går ner och börjar slicka henne. Hon ligger på rygg, avslappnad men säger inget och ålar sig inte. Hon säger inte nej, kniper inte ihop benen, gör ingen ansats att vända sig om, knuffar inte bort mitt huvud eller något sådant.

1. Efteråt är hon nöjd och vi somnar i varandras armar.
2. Dagen efter kommer en polis o knackar på, Hon har anmält mig för våldtäkt. I förhör har hon sagt att hennes passivitet berodde på frysmode. Det visar sig att hon har varit utsatt tidigare och därför hamnade hon i detta passivitetstillstånd enligt henne.

Tänker du att jag i alternativ 1 är en helt OK kille som bör få lite plus i kanten för att jag ville ge henne en skön stund.
Tänker du att jag i alternativ 2, allt har hänt på samma sätt som i alternativ 1 förutom efterspelet, att jag är en hemsk person som utnyttjar tjejer för min egen njutnings skull, som inte tänker på hennes känslor och vilja , som utnyttjat hennes tidigare utsatthet för egen vinnings skull och därför bör sitta ett par år bakom galler och betala ett par hundratusen till henne i skadestånd?
Citera
2025-09-26, 11:42
Medlem
Citat:
Nu får du ge dig. det du beskriver är inte oaktsamma våldtäkter. Att slita kläderna av någon som inte vill och då fått kämpa lite för det är inte en oaktsam våldtäkt.

Du behöver läsa på lite. Du behöver definitivt inte försöka lära mig någonting.

Du behöver slita av kläderna på någon som inte hjälper till att ta av sig sina kläder.
Citera
2025-09-26, 11:43
Medlem
Citat:
Det är du som är kåt. Det är du som vill ha sex med henne. Du har ansvaret för din egen sexualitet och kåthet. Så vill du ha sex med henne, så är det ditt ansvar att inhämta samtycke.

Är hon kåt och vill ha sex med dig, så är det hennes ansvar att inhämta samtycke från dig.

Var och en tar ansvar att inhämta samtycke.

Så gör vi ju i alla andra sociala situationer. "Vad ska vi äta idag, jag är sugen på pizza. Och du?".
Vi köper inte bara pizza och sedan matar vår passiva partner med pizza.

Vuxna människor bör ta ansvar för sitt eget samtyckande.
Citera
2025-09-26, 11:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du behöver slita av kläderna på någon som inte hjälper till att ta av sig sina kläder.
Kan du visa i vilket av alla mina exempel jag skriver något om att någon sliter av någon kläderna?
Citera
2025-09-26, 11:45
Medlem
Citat:

Fast du beskriver ju regelrätta våldtäkter.
Citera
2025-09-26, 11:45
Medlem
Citat:
Även om den döda sillen håller om min nacke eller underlättar för att jag ska komma åt?

Återigen Tomatpuren en person som ligger stilla avslappnad på rygg och bara tar emot kan mycket väl vara samtyckande. Och det vet du. Förstår inte varför du tjafsar emot om detta.

Ja, men hur ska du kunna hävda att samtycke fanns, om hon ligger som en död sill och du inte ens har frågat om samtycke finns?

Det håller inte vid en rättegång att säga " jo, men det kan finnas samtycke, fast hon inte sa något och låg som en död sill".

Du kommer då dömas för oaktsam våldtäkt.

Så för din egen och hennes skull: ligger hon som en död sill: FRÅGA. Inhämta samtycke.
Citera
2025-09-26, 11:46
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Mitt råd till henne är att hon ska vara medveten om att hon kör rysk roulette. Att bara cör atg du har samtyckt förr, så innebär det inte per automatik atg det är fritt fram jämt.
Det skulle jag vilja du framförde till henne personligen faktiskt.

Hon är ingen svag kvinna likt dig hon gör det hon vet är rätt, och säger staten åt henne det här är fel så gör hon det hon tycker är rätt ändå.

Tror på allvar inte vi behöver någonlag som aviker ifrån lagboken såhär mycket låt folk vara ifred, eller motivera varför åtminstone.

Varför är du online när dina vännior är offline jobbar ni skift eller?
Citera
2025-09-26, 11:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, men hur ska du kunna hävda att samtycke fanns, om hon ligger som en död sill och du inte ens har frågat om samtycke finns?

Det håller inte vid en rättegång att säga " jo, men det kan finnas samtycke, fast hon inte sa något och låg som en död sill".

Du kommer då dömas för oaktsam våldtäkt.

Så för din egen och hennes skull: ligger hon som en död sill: FRÅGA. Inhämta samtycke.

Så du anser alltså att det inte kan finnas samtycke om en person ligger avslappnad still på rygg vid oralsex t.ex.?
Citera
2025-09-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Fast du beskriver ju regelrätta våldtäkter.

Nope. Det gör jag inte. En icke-samtyckande person som har kläder på sig, där behöver du slita och dra i kläderna för att få av dessa. Med detta menar jag inte att i all hast slita av kläderna, utan med envishet och lite kämpande slita av kläderna.

Precis som man kan behöva slita av en medvetslös person kläderna för att tex ta EKG etc.

Man får kämpa av kläder, när den andra inte hjälper till att skälv ta av sig.
Citera
2025-09-26, 11:51
Medlem
Citat:
Så du anser alltså att det inte kan finnas samtycke om en person ligger avslappnad still på rygg vid oralsex t.ex.?

Jo, det kan absolut finnas samtycke.

Men hur ska du kunna hävda att det fanns samtycke när du står åtalad för oaktsam våldtäkt efter att ha legat med en död sill, utan att ha frågat om hon samtycke? Du vet ju då inte ens själv om du hade samtycke eller inte...
Citera
2025-09-26, 12:00
Medlem
Citat:
Förstår du då problematiken med hur lagstiftningen ser ut och att det här med passivitet tas som ett bevis för att det inte varit frivilligt?
Och det vet jag också att jag svarade att nej, passivitet i sig bevisar inte all deltagandet var ofrivilligt utan det ska till något mer.

Läser du inte svaren du får?
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
1. Nej, jag menar om passiviteten i ditt påhittade exempel hade uppkommit på grund av rädsla och chock, vilket inte är fallet, inte att du har hittat på att hon säger att passiviteten uppkommit på grund av rädsla och chock.

2. Ja, typ eller andra skäl som gjorde att personen inte hade kapacitet att samtycka eller säga nej.

3. Ja att personen visade på annat sätt än enbart genom passivitet att den inte ville medverka. Nu gjorde inte Bea det utan låg där avslappnad och tog emot vilket alltså inte räcker för att säga att hon inte deltog frivilligt.

4. Jaha, jag tycker Adam gav en fullgod förklaring till varför han tyckte sig ha haft ett icke-verbalt samtycke. Hade förklaringen varit ”hon visade samtycke genom att vara passiv” hade det varit värre.

5. Det skulle kunna vara exakt vad som helst där det normala är att utgå från att personer inte vill ha sex om de inte aktivt visar att de faktiskt vill det. För att ta ett övertydligt exempel att Bea och Adam inte känner varandra och möts på bussen och Bea sätter sig bredvid Adam och drar ner hans gylf, halar fram hans könsorgan börjar suga. Då borde nog Bea ha insett att risken är stor att den chockade Adam inte deltar frivilligt.

Men du är inte nöjd med svaren eller hur? Vad hade du velat att jag skulle svara för att du skulle vara nöjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in