2025-09-26, 04:05
Medlem
uffepuffes avatar
Med tanke på att snuten haft ihjäl ännu en människa så får man väl åtminstone ge ett plus för att deras övning var realistisk och verklighetstrogen.

Mycket spännande att se vilken historia de kokar ihop för att bortförklara det hela...
Citera
2025-09-26, 04:42
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlickKakao
En årslön på att det är ett vådaskott med eget vapen!

Jag tar emot din årslön som bitcoins, tack.

Offret var en statist.
Citera
2025-09-26, 04:56
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanon
Ni kan ger fan på att nu när polisen dödat en civil så ska det UTREDAAAAAAAAS dvs 110% sekretess för offentligenheten så man snyggt kan släta över det här och få bort ansvaret från polisen som dödade mannen och sen gå ut med att det var civilsamhällets fel, eller försvarsmakten för dom ägde stället. Vad som helst för att inte ta ansvar och skuld.

Vi behöver en Lex Dräparn om det där.
Citera
2025-09-26, 05:53
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Information från källa med förstahandskännedom om händelsen. Jag tänker inte riskera att outa någon så det är ingen idé att fråga, men så här har det tydligen gått till enligt vad jag fått veta:

Polis från olika delar av landet övade pdv (pågående dödligt våld) på försvarsmaktens anläggning i Kvarn.

Figuranter var bl.a. gymnasieelever. En figurant som spelade gärningsman skadades allvarligt och dog. Oklart om det var en gymnasieelev eller inte. De som var med där trodde ambulanshelikoptern var en del av övningen. Övningen avbröts och kristeam från bl.a. i alla fall minst en gymnasieskola ringdes in.

Sen när övar man med gymnasieelever och skarp ammunition?
Citera
2025-09-26, 06:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det kan också vara en konsult inhyrd, eller instruktör från annat företag, annat land.
Vissa säkerhetsföretag arbetar nära med polisen både i Sverige och internationellt.
Jag själv jobbade på Ambassaden i Afghanistan som livvakt och fordonsansvarig, och vi jobbade med både NI och SÄPO när de var där.

Absolut men nu tycks det vara bekräftat att det var en utomstående frivillig statist som tyvärr avlidit.
Citera
2025-09-26, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
90% av den svenska polisen vet inte ens vad "en i loppet" betyder. Pajasar
Givet att det är tio år sen det infördes kula i loppet som standard så skulle jag säga att alla vet det. Pajas.
Citera
2025-09-26, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Sen när övar man med gymnasieelever och skarp ammunition?

Vem som helst kan anmäla sig till att vara statist och det finns ju gymnasium som är förberedande för blåljusyrken, så det är inte alls konstigt om detta stämmer. Det är ju guld att få vara med vid en övning om man vill bli polis.
Citera
2025-09-26, 07:12
Medlem
Nu när alla spekulerar får väl jag lägga in min gissning också.

Om det är en statist med fler gymnasiumelever så övade man säkert situationer mot fotbollshuliganer!
Det ligger I tiden, där har det gått snett med troligtvis en lite för brysk polis med plastsköld och batong en för hård knuff på en för liten kille som ramlar bakåt och landar på en sten i bakhuvudet eller någon liknande!
Citera
2025-09-26, 07:28
Medlem
Wyrdkins avatar
Finns inte en chans i helvete att polisen övar med riktig ammunition, än mindre mantlade vapen. Det där kontrolleras av vapenansvarig på plats. Man pluggar ju vapnen.

Först gissade jag fallolycka vid reppellering då NI övar sånt väldans mycket. Nu rör det sig tydligen om en statist, det plus vållande till annans död så är det mest realistiska jag kan tänka mig att någon kört över stackarn.
Citera
2025-09-26, 07:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norna
Vem som helst kan anmäla sig till att vara statist och det finns ju gymnasium som är förberedande för blåljusyrken, så det är inte alls konstigt om detta stämmer. Det är ju guld att få vara med vid en övning om man vill bli polis.

Uppenbarligen inte så jävla ”guld” för den döde statisten. Tror snuten kommer att ha svårt att locka lekkamrater en tid framåt.
Citera
2025-09-26, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jasså en figurant dog? Hur tillför ditt inlägg något som vi inte redan visste?

Med tanke på alla hitte-på-teorier som presenterats av majoriteten av de första 100 posterna så skulle jag säga att det var en alldeles glimrande summering som dessutom innehöll en hel del nya detaljer. Vad tillförde ditt eget inlägg som skulle vara så mycket bättre menar du?
Citera
2025-09-26, 08:01
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Finns inte en chans i helvete att polisen övar med riktig ammunition, än mindre mantlade vapen. Det där kontrolleras av vapenansvarig på plats. Man pluggar ju vapnen.

Först gissade jag fallolycka vid reppellering då NI övar sånt väldans mycket. Nu rör det sig tydligen om en statist, det plus vållande till annans död så är det mest realistiska jag kan tänka mig att någon kört över stackarn.

Fast utredning om vållande inleds ju rutinmässigt vid alla sådana här händelser på arbetsplatser. Journalisterna vill gärna få det att låta som om det betyder att polisen tror att det ligger till så, för det låter mer dramatiskt, men i realiteten handlar det om att dom utreder vållande även för att kunna utesluta det.

Så gjorde man även i det privata förut, för att kunna räkna ut vem som gjort fel, om någon. Nu är det ett ”no blame society” vilket betyder att man aldrig går till botten med problemen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in