2025-09-26, 00:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Information från källa med förstahandskännedom om händelsen. Jag tänker inte riskera att outa någon så det är ingen idé att fråga, men så här har det tydligen gått till enligt vad jag fått veta:

Polis från olika delar av landet övade pdv (pågående dödligt våld) på försvarsmaktens anläggning i Kvarn.

Figuranter var bl.a. gymnasieelever. En figurant som spelade gärningsman skadades allvarligt och dog. Oklart om det var en gymnasieelev eller inte. De som var med där trodde ambulanshelikoptern var en del av övningen. Övningen avbröts och kristeam från bl.a. i alla fall minst en gymnasieskola ringdes in.

Låter otroligt att man skulle låta gymnasieelever agera statister i såna sammanhang.
Dom borde ägna sig åt matnyttigare ämnen.
Expressen skriver "en man", och då är det väl en vuxen, och om han ev. var vuxenstuderande hör knappast till saken. Borde inte göra det åtminstone.
Citera
2025-09-26, 00:47
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Tänker ju spontant någon form av fallskada i detta sammanhang. Antingen från höjd (fönster som personen stått lutad mot som gått upp) eller trillat i trapp under en stressad förflyttelse eller helt enkelt en jävla otur.

Har man övat "familjekonflikter" i utsatta områden?
Citera
2025-09-26, 00:49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Borde det inte läcka snart? Om det var en del civila på plats menar jag. Gymnasieelever saknar gissningsvis både kåranda förståelse för damage control.

Figuranter i dessa sammanhang brukar vara från Bernadottegymnasiet men frågan om de kommer därifrån eller från ett lokalt gymnasium.
Citera
2025-09-26, 00:53
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Har man övat "familjekonflikter" i utsatta områden?
Du menar att en balkongflygning skulle ha gått fel? Intressant tanke. Den drabbade måste helt enkelt ha missat den avsedda landningsmadrassen.
Citera
2025-09-26, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-butts-matter
Ja. En sannolik förklaring. Eller att ett fordon är inblandat. Skjuter de ens skarpt i en övningssituation full av figuranter? Låter helt osannolikt.
Nej det gör man inte. Och där i Spång skjuter man inte skarpt alls.
Dock har det förekommit runt om i världen (bland annat Hollywood har förlorat folk på detta vis) att det blir knas och någon gör fel. Om dom till exempel kör med FX har dom ju i alla fall vapen med en krutladdning. Men det ska mycket till för att göra fel i den grad att någon dör. Det är inte bara att byta ammo, det ska mer till. Det är väl om dom blandat ihop skarpa vapen med FX. Men det låter oerhört korkat och osannolikt att man ens har skarpa vapen i närheten av en övning på det viset.
Senast redigerad av IngenBom 2025-09-26 kl. 01:05.
Citera
2025-09-26, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Låter otroligt att man skulle låta gymnasieelever agera statister i såna sammanhang.
Expressen skriver "en man", och då är det väl en vuxen, och om han ev. var vuxenstuderande hör knappast till saken. Borde inte göra det åtminstone.
Inte ett dugg otroligt, det sker. Det var ett tag sedan jag var med om det i försvaret. men dels har jag sett HV ungdomar på övningar. Sen har vi även haft gymnasieelever från bland annat Bernadottegymnasiet. Men det är några år sen. Söker du hittar du säkert tonvis med artiklar om det, både blåljus och försvarsmakten gör det.

EDIT: Nu va jag snäll..
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/statister-och-polis-pa-plats-storovningen-paminde-om-utoya/jv9v2pol
Senast redigerad av IngenBom 2025-09-26 kl. 01:05.
Citera
2025-09-26, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Du menar att en balkongflygning skulle ha gått fel? Intressant tanke. Den drabbade måste helt enkelt ha missat den avsedda landningsmadrassen.

Kreativt! Men jag tror den jag läste någonstans att avlidne spelade gärningsman. Så då faller väl det scenariot?
Citera
2025-09-26, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Enklaste förklaringen känns som att personen hamnat under t ex ett taktiskt fordon. Men man behöver ju detaljerad övningsinfo för att spekulera.

Jo, det låter inte osannolikt. Men ordvalet "hamnat under"? Påkörd, överkörd eller ihjälkörd skulle kunna vara mer träffande om det är det som faktiskt skett.
Citera
2025-09-26, 01:33
Medlem
StonedAssassins avatar
90% av den svenska polisen vet inte ens vad "en i loppet" betyder. Pajasar
Citera
2025-09-26, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth

Gymnasieelever är vanligt förekommande i PDV övningar.
Scenariot är ju oftast att något sker på skolor eller på sjukhus.
Oftast handlar det om vårdgymnasium eller Bernadotte.
Skarp ammunition förekommer inte på spångs övningsområde.
Det närmaste man kommer är FX som är krutladdad paintball.
Men då har alla inblandade löjligt stora skydd på sig.

Vuxna Civila figuranter finns det i form av främst olika former av föreningar.
Vi var ett antal som fram tom pandemin var timanställda inom försvarsmakten, och jobbade som kombinerade figuranter och sjukvårdsinstruktörer och skyddsvaktsinstruktörer
Vi åkte tom med på NATO övningar i Norge.

Behovet minskade efter att utbildningar inom utlandsstyrkan avtog och Försvarsmakten övergick till ideella markörer från tex Försvarsutbildarnas sjukvårdsförbund.

Vad jag vet så finns det en aktiv förening kopplade till just kvarn och Enköping.
En del figuranter kommer även från England men de är professionella statister med amputerade kroppsdelar.(Läs kostar pengar)

Det kan vara därför det är lite känsligt.
Om det är en utländsk medborgare, som avlidit på en svensk militärförläggning/skola.
Dessutom Britt och utanför EU.

Jag sätter mina slantar på att det handlar om en fallolycka.
Alternativt en olycka med ett fordon.
Alla andra andra skador finns det sjukvårdsutbildad personal med, som kan lösa.
Så tänk bort skador ala Osmo vallo.
Citera
2025-09-26, 01:53
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det står också att den avlidne inte är en polisanställd så det måste vara en frivillig som hjälper till vid dessa övningar, exempelvis spelar rånare, gisslantagare eller liknande.

Det kan också vara en konsult inhyrd, eller instruktör från annat företag, annat land.
Vissa säkerhetsföretag arbetar nära med polisen både i Sverige och internationellt.
Jag själv jobbade på Ambassaden i Afghanistan som livvakt och fordonsansvarig, och vi jobbade med både NI och SÄPO när de var där.
Citera
2025-09-26, 02:42
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Är det inte lite för tyst för att det skulle handla om tex en fallolycka? Och hade ärendet i så fall hamnat hos särskilda utredningar?
Någon skrev också tidigt att ärendet rubricerats som vållande till annans död.
Först vill man väl som vanligt informera anhöriga (och eventuell skola?).

Sedan ska alla inblandade/närvarande förhöras innan någon version sprids offentligt som kan påverka vittnesmål, så nej det är inte konstigt att ytterligare information dröjer oavsett vad som var orsaken till att en person förolyckades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in