2025-09-25, 22:57
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Inte under VÅR övning säger han ju, alltså inte under Försvarsmaktens övning. Det är Polisen som haft övning på deras anläggning.

Nja vi får väl se som sagt.
Citera
2025-09-25, 23:00
Medlem
DaEzzs avatar
Information från källa med förstahandskännedom om händelsen. Jag tänker inte riskera att outa någon så det är ingen idé att fråga, men så här har det tydligen gått till enligt vad jag fått veta:

Polis från olika delar av landet övade pdv (pågående dödligt våld) på försvarsmaktens anläggning i Kvarn.

Figuranter var bl.a. gymnasieelever. En figurant som spelade gärningsman skadades allvarligt och dog. Oklart om det var en gymnasieelev eller inte. De som var med där trodde ambulanshelikoptern var en del av övningen. Övningen avbröts och kristeam från bl.a. i alla fall minst en gymnasieskola ringdes in.
Senast redigerad av DaEzz 2025-09-25 kl. 23:03.
Citera
2025-09-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Enligt media en figurant, förmodligen fallolycka men eftersom det är poliser det handlar om skulle det inte förvåna mig om någon överentusiastisk konstapel slagit in skallen på offret eller möjligen kvävt densamme under ett figurerat gripande med handgemäng dvs typ Osmo Vallo - style.

Ni kan ger fan på att nu när polisen dödat en civil så ska det UTREDAAAAAAAAS dvs 110% sekretess för offentligenheten så man snyggt kan släta över det här och få bort ansvaret från polisen som dödade mannen och sen gå ut med att det var civilsamhällets fel, eller försvarsmakten för dom ägde stället. Vad som helst för att inte ta ansvar och skuld.
Citera
2025-09-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, men det tror inte du, eller vet du att de inte gör det?
Chock vore ju inte konstigt, kanske inte spräng heller om de övar som militären men eftersom de väl inte använder spräng i tjänsten så ligger väl chock närmare till hands. Men säger du att de inte övar med det så är det kanske så.
Du menar distraktionsgranat...?

Vad du inte verkar förstå är att chockhandgranat är avsedd att döda i slutna utrymmen (genom tryckverkan), med tunna väggar, där fragment och splitter från en spränghandgranat riskerar att penetrera väggar och skada egen trupp.
Citera
2025-09-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du menar distraktionsgranat...?

Vad du inte verkar förstå är att chockhandgranat är avsedd att döda i slutna utrymmen (genom tryckverkan), med tunna väggar, där fragment och splitter från en spränghandgranat riskerar att penetrera väggar och skada egen trupp.
Flera pratar om chock i tråden, jag förutsätter att dom menar distraktionsgranater. Polisen har inga chockgranater. Det kommer från en ganska så vanlig myt om att chock skulle vara "less/non lethal". Det har till och med framkommit flera exempel från militärer, instruktörer till och med med flera års tjänst som på allvar tror att chockgranater är som en distraktion. Alltså ofarlig och att syftet med den var att slunga in den i rum om det fanns civila bland kombattanterna. Sen har ju media spätt på det genom att i många många år fortsatt skriva "chockgranat" om en flashbang.
EDIT: Så jag önskar dig lycka till om du försöker vända trenden :P
Citera
2025-09-25, 23:19
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Information från källa med förstahandskännedom om händelsen. Jag tänker inte riskera att outa någon så det är ingen idé att fråga, men så här har det tydligen gått till enligt vad jag fått veta:

Polis från olika delar av landet övade pdv (pågående dödligt våld) på försvarsmaktens anläggning i Kvarn.

Figuranter var bl.a. gymnasieelever. En figurant som spelade gärningsman skadades allvarligt och dog. Oklart om det var en gymnasieelev eller inte. De som var med där trodde ambulanshelikoptern var en del av övningen. Övningen avbröts och kristeam från bl.a. i alla fall minst en gymnasieskola ringdes in.
Vad hände?
Hur gick det till egentligen?
Citera
2025-09-25, 23:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Någon satt på hans rygg så han inte kunde andas? Händer ju ibland.
Citera
2025-09-25, 23:20
Medlem
Borde det inte läcka snart? Om det var en del civila på plats menar jag. Gymnasieelever saknar gissningsvis både kåranda förståelse för damage control.
Citera
2025-09-25, 23:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Nja vi får väl se som sagt.

Det står ju att det var polisen som övade.
Citera
2025-09-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Fjantigt att de ska vara så hemliga. Vad är syftet med det?

Syftet är att alla inblandade ska få en chans snacka ihop sig, så att inget ansvar kan utkrävas i något led av den korrupta pissmyndigheten.
Citera
2025-09-25, 23:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Borde det inte läcka snart? Om det var en del civila på plats menar jag. Gymnasieelever saknar gissningsvis både kåranda förståelse för damage control.

Kåranda och damage control?
Är de rädda för sanningen?
Citera
2025-09-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kåranda och damage control?
Är de rädda för sanningen?

Ehhh...undrar du om det någon gång hänt att polisen försökt böja sanningen om de i tjänst vållat någons död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in