2025-09-04, 20:38
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Är det ankomsten till Thailand (med flyg) du menar ?
Det stämmer. Gör absolut inte misstaget att glömma fylla i det där fina tdac. Glömmer du och du står där med Somchai eller Ploy vid disken kommer han eller hon surt be dig att du ska gå till en av de fina skärmarna och fylla i det och sen ställa dig sist i kön, här får du inte heller någon hjälp vad jag såg. Är det mycket folk i immigration kan det ta typ 1 timme extra att traggla sig igenom skiten (polare gjorde detta misstag).
Citera
2025-09-06, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Det stämmer. Gör absolut inte misstaget att glömma fylla i det där fina tdac. Glömmer du och du står där med Somchai eller Ploy vid disken kommer han eller hon surt be dig att du ska gå till en av de fina skärmarna och fylla i det och sen ställa dig sist i kön, här får du inte heller någon hjälp vad jag såg. Är det mycket folk i immigration kan det ta typ 1 timme extra att traggla sig igenom skiten (polare gjorde detta misstag).

Stort tack för denna värdefulla upplysning
Citera
2025-09-25, 19:19
Medlem
BlueMarlin123s avatar
TDAC inom 72timmar före resa?
Dum fråga är det max 72 timmar före eller minst före , kan man ansöka när det är typ 20 dagar kvar
Dum som jag är men varför skriver man inte Fakta, minst 72 eller max 72 timmar, eller att man kan ansöka när man vill typ?
Citera
2025-09-25, 21:01
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Dum fråga är det max 72 timmar före eller minst före , kan man ansöka när det är typ 20 dagar kvar
Dum som jag är men varför skriver man inte Fakta, minst 72 eller max 72 timmar, eller att man kan ansöka när man vill typ?

Max 72 timmar innan. Kan inte göra det 20 dagar innan.
Citera
2025-09-26, 19:49
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Max 72 timmar innan. Kan inte göra det 20 dagar innan.
Ok, så om jag flyger 12Nov 17:35 från Landvetter så kan jag endast ansöka söndagen den 9Nov efter 17:35 ?
Citera
2025-09-27, 02:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ok, så om jag flyger 12Nov 17:35 från Landvetter så kan jag endast ansöka söndagen den 9Nov efter 17:35 ?

Ja, dum fråga. Man skriver fakta. Det är du som har svårt att förstå vad som skrivs bara

Nej, max 72h innan ANKOMST såklart.
Citera
2025-09-27, 05:18
Medlem
Jag brukar fylla i min TDAC när jag köar.

Om du inte fyller i den så kommer dom bara att säga åt dig att gå tillbaka till deras kiosker för att göra det, sen får du köa om. Det hände personen före mig.
Citera
2025-09-27, 16:18
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
https://tdac.immigration.go.th/arriv...rival-card/add

När man gör TDAC och väljer inresedatum, är det bara 3 dagar som är möjliga att välja så det går inte göra fel, dvs för tidigt, iom att fel datum ej går att välja i listen. Timmar verkar oviktigt utan det är 3 datum som dyker upp som valbara innan resan.

edit; angående frågan om utresa, vissa nämt ska det också skrivas in i TDAC.
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-09-27 kl. 16:26.
Citera
2025-09-28, 03:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
https://tdac.immigration.go.th/arriv...rival-card/add

När man gör TDAC och väljer inresedatum, är det bara 3 dagar som är möjliga att välja så det går inte göra fel, dvs för tidigt, iom att fel datum ej går att välja i listen. Timmar verkar oviktigt utan det är 3 datum som dyker upp som valbara innan resan.

edit; angående frågan om utresa, vissa nämt ska det också skrivas in i TDAC.

Ja, utresa skall vanligtvis också skrivas in. Dock beroendes på vilket visum du reser in på. Är det korttidsvisum så skall det. Dvs turistvisum, visa exempt (visa on arrival).

Med andra typer av visum kan det lämnas blankt (DTV, Retirement, etc).
Citera
2025-09-28, 09:39
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ja, utresa skall vanligtvis också skrivas in. Dock beroendes på vilket visum du reser in på. Är det korttidsvisum så skall det. Dvs turistvisum, visa exempt (visa on arrival).

Med andra typer av visum kan det lämnas blankt (DTV, Retirement, etc).

Ah, jag har DTV, och när jag åkte förra året frågade de inte efter utresa, men tänkte de kanske bara missade det iom att det var första året för DTV. Men det är ju bra att veta.

Nu har jag iof utresa klar iaf, men men..
Citera
2025-09-29, 23:09
Medlem
Jag tänkte ansöka om ett retirement visa. O-A. (tycker det låter enklare). Jag behöver visa upp att bankkontot har 800 000 baht - om jag förstår rätt behöver jag inte strula med thaibank-konto om jag söker o-a visa. Det jag undrar över är försäkringen? Vilken rekommenderas?

Non-Immigrant O-A Visa
Duration:
Valid for one year from the date of entry into Thailand.
Application:
Must be applied for at a Thai embassy or consulate in your home country or country of residence.
Requirements:
Insurance: Mandatory health insurance covering a specific amount for in-patient and out-patient care in Thailand is required.
Financial Proof: Requires a significant bank deposit in the three months prior to application.

Jag vet att många kommer som turister på ett visa-exemption eller 3 månaders O-visa. Sen väl på plats i Thailand låter de en Visa-agent ta hand om stöket med 1 årsvisum och öppnande av bankkonto och tecknande av lokal sjukförsäkring. Men jag fick kalla fötter när jag läste om att några Visa Agents är scams.. ex Recent warnings confirm that "Thai Visa Centre" is a scam, run by an American man named Chad Scira, which uses phishing websites to steal..
https://www.quora.com/What-is-your-r...entre-agency-1

Hur gör ni gamla rävar i Thailand?
Citera
2025-09-30, 15:16
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draveldravel

Hur gör ni gamla rävar i Thailand?

Många "gamla rävar" har lämnat Thailand och hamnat på Filippinerna eller i Kambodja just pga kostnaden för sjukförsäkringen! O-A har väsentligt högre försäkringskostnad/mån än andra visa. Beroende på ålder så räkna med med mellan SEK 2000-6000/mån. oavsett bolag. Försäkringen skall ha kostnadstäckning på minst USD 100.000 och skall ha täckning för COVID oavsett om du vaccinerad eller ej. Har man fyllt 70år är det mer eller mindre omöjligt att hitta en försäkring, efter 60 blir det dyrare och dyrare för varje år.

Ett par svenska bolag har, bl.a Folksam, men jag gissar att Gouda är störst fortfarande då de nästan alltid varit billigast historiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in