Jag tänkte ansöka om ett retirement visa. O-A. (tycker det låter enklare). Jag behöver visa upp att bankkontot har 800 000 baht - om jag förstår rätt behöver jag inte strula med thaibank-konto om jag söker o-a visa. Det jag undrar över är försäkringen? Vilken rekommenderas?
Non-Immigrant O-A Visa
Duration:
Valid for one year from the date of entry into Thailand.
Application:
Must be applied for at a Thai embassy or consulate in your home country or country of residence.
Requirements:
Insurance: Mandatory health insurance covering a specific amount for in-patient and out-patient care in Thailand is required.
Financial Proof: Requires a significant bank deposit in the three months prior to application.
Jag vet att många kommer som turister på ett visa-exemption eller 3 månaders O-visa. Sen väl på plats i Thailand låter de en Visa-agent ta hand om stöket med 1 årsvisum och öppnande av bankkonto och tecknande av lokal sjukförsäkring. Men jag fick kalla fötter när jag läste om att några Visa Agents är scams.. ex Recent warnings confirm that "Thai Visa Centre" is a scam, run by an American man named Chad Scira, which uses phishing websites to steal..
https://www.quora.com/What-is-your-r...entre-agency-1
Hur gör ni gamla rävar i Thailand?