Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-15, 09:54
Medlem
Måste man översätta dokument när man söker DTV 180 dagar?

Har mailat ambassaden i Stockholm men inte fått något svar ...
Citera
2025-08-15, 10:45
Medlem
Adidass avatar
Blir helt snurrig här. Kan någon vänlig själ skriva ner vad jag måste göra innan jag åker?

Behöver jag ansöka om visum innan avresa eller får jag 60 dagar som senare kan utökas med 30 dagar till på plats?

Behöver jag fylla i TDAC innan?

Behöver jag ha en utresebiljett bokad?

Något mer jag behöver veta?
Citera
2025-08-15, 14:38
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Blir helt snurrig här. Kan någon vänlig själ skriva ner vad jag måste göra innan jag åker?

Behöver jag ansöka om visum innan avresa eller får jag 60 dagar som senare kan utökas med 30 dagar till på plats?

Behöver jag fylla i TDAC innan?

Behöver jag ha en utresebiljett bokad?

Något mer jag behöver veta?

1.) Nej, du får 60 dagar automatiskt vid ankomst. Förlängning med 30 dagar görs på ett Immigration kontor mot en liten slant. (1900 baht?)

2. TDAC skall vara ifylld och skickad 3 dagar innan du anländer till gränskontrollen.

3. Jupp, du bör ha en biljett ut ur landet även om det inte alltid kollas. Exempelvis har Air Asia massor av billiga destinationer både från BKK och Phuket. Du kan boka och betala direkt på internet.
Citera
2025-08-15, 23:41
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
1.) Nej, du får 60 dagar automatiskt vid ankomst. Förlängning med 30 dagar görs på ett Immigration kontor mot en liten slant. (1900 baht?)

2. TDAC skall vara ifylld och skickad 3 dagar innan du anländer till gränskontrollen.

3. Jupp, du bör ha en biljett ut ur landet även om det inte alltid kollas. Exempelvis har Air Asia massor av billiga destinationer både från BKK och Phuket. Du kan boka och betala direkt på internet.

Tack så mycket för hjälpen. Så den där utresebiljetten är mer av akademisk betydelse?

Säg att jag har en biljett ”ut” 20 dagar efter att jag anländer, jag får 60 dagar oavsett och inte bara 20 dagar?

Om jag inte tar det planet ut efter 20 dagar och sen flyger hem efter 60 dagar så blir det inte att jag har overstayed?
Senast redigerad av Adidas 2025-08-15 kl. 23:43.
Citera
2025-08-16, 06:14
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Tack så mycket för hjälpen. Så den där utresebiljetten är mer av akademisk betydelse?

Säg att jag har en biljett ”ut” 20 dagar efter att jag anländer, jag får 60 dagar oavsett och inte bara 20 dagar?

Om jag inte tar det planet ut efter 20 dagar och sen flyger hem efter 60 dagar så blir det inte att jag har overstayed?

När man kommer till immigration på Suvarnabhumi finns det bara två alternativ.

1. Få stämpel 60 dagar.
2. Nekad inresa.
Citera
2025-08-16, 14:08
Medlem
Stoolers avatar
[quote=Adidas|92704762

[/QUOTE]

Du var mig en besvärlig faan... Din utresebiljett registreras inte på något sätt, varken tidpunkt eller resmål. När de begär att få titta på biljetten så förmodar jag att de möjligen tittar på att avresan sker inom 60-dagars spannet men vet inte med säkerhet. Tror inte ens jag visat biljetten någon gång utan när de frågat så har jag sagt att jag har den digitalt i telefonen och de har nöjt sig med det. Däremot så fick jag visa biljetten ut ur Thailand på flygplatsen i Hong Kong en gång innan de släppte mig ombord på planet till Phuket.
Citera
2025-08-16, 17:44
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
När man kommer till immigration på Suvarnabhumi finns det bara två alternativ.

1. Få stämpel 60 dagar.
2. Nekad inresa.

Tackar

Citat:
Du var mig en besvärlig faan... Din utresebiljett registreras inte på något sätt, varken tidpunkt eller resmål. När de begär att få titta på biljetten så förmodar jag att de möjligen tittar på att avresan sker inom 60-dagars spannet men vet inte med säkerhet. Tror inte ens jag visat biljetten någon gång utan när de frågat så har jag sagt att jag har den digitalt i telefonen och de har nöjt sig med det. Däremot så fick jag visa biljetten ut ur Thailand på flygplatsen i Hong Kong en gång innan de släppte mig ombord på planet till Phuket.

Tack så mycket. Jag förtjänade nog den smockan
Citera
2025-08-17, 20:05
Medlem
Funderar på om jag ska söka DTV visum eller inte.

Som jag förstått det just nu ska de vara lätt att få 90 dagar. 60 plus 30 som man förlänger på plats.

Säg att jag efter 89 dagar tar en vända till Vietnam 2 veckor och sen åker tillbaka då bör jag kunna få 60 dagar till? Om det är första gången jag gör en visa run?

Då känns det lite onödigt att söka dtv om jag planerar vara borta i cirka 5 månader?
Citera
2025-08-17, 21:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Jag minns att jag i något gammalt pass har sett en notering med hemresans flightnummer i anslutning till stämpeln i passet. Men det var före pandemin. Och det handlade nog mest om en anteckning avsedd för kollegan vid utresan.

Det är lite standard att länder kräver att flygbolag bara tar med resenärer som får komma in i landet, så i många fall kan nog gränskontrollen vara lite slapp. Antagligen har de också koll på vilken typ av flyg som är på ingång och kan anpassa agerandet efter det.
Citera
2025-08-17, 21:51
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Då känns det lite onödigt att söka dtv om jag planerar vara borta i cirka 5 månader?

Det är många som gör och har gjort Visa-runs på det sättet. De flesta gör bara korta resor och är borta kort tid. Men jag har fattat att det är en hel del som nekas inresa med motiveringen att det är ett sätt att kringgå visumreglerna. Så, det är en chansning oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Det är lite standard att länder kräver att flygbolag bara tar med resenärer som får komma in i landet, så i många fall kan nog gränskontrollen vara lite slapp. Antagligen har de också koll på vilken typ av flyg som är på ingång och kan anpassa agerandet efter det.

Jo det är normal kutym att länderna närmast Thailand ombedes att kolla sånt. Det var också vad incheckaren berättade när jag fick visa biljetten.
Citera
2025-08-17, 22:37
Medlem
Citat:
Det är många som gör och har gjort Visa-runs på det sättet. De flesta gör bara korta resor och är borta kort tid. Men jag har fattat att det är en hel del som nekas inresa med motiveringen att det är ett sätt att kringgå visumreglerna. Så, det är en chansning oavsett.

Jo det är normal kutym att länderna närmast Thailand ombedes att kolla sånt. Det var också vad incheckaren berättade när jag fick visa biljetten.

Jo men tänker om jag är borta två veckor borde de väl ändå vara lugnt...

Verkar gå billiga direkt flyg till da nang från Bangkok och hotell verkar vara lågt prissatt.
Citera
2025-09-04, 06:31
Medlem
Citat:

Är det ankomsten till Thailand (med flyg) du menar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in