Citat:
Ursprungligen postat av
Pipsi
Nja, du sa att hon nog skulle dömas för våldtäkt men jag undrar om du tycker att lagen som säger att Bea begått en våldtäkt är bra?
Jag vill klargöra att jag inte är någon juridisk expert och det är nog säkerligen inte du heller.
Jag tror att enligt lagen skulle händelsen efter det att Adam sagt till Bea att han inte vill ha hennes fingrar i anus men hon fortsätter ändå trots att hon uppfattat hans nej betraktas som våldtäkt.
Jag har egentligen ingenting emot det eftersom det är väl definitionen av våldtäkt enligt mig att man uppsåtligen utför en sexuell handling mot någons vilja. Så om Adam anmäler Bea för våldtäkt tror jag att hon skulle bli fälld och jag skulle inte ha några större invändningar mot det.
Det som eventuellt är diskuterbart och som eventuellt skulle kunna påverka min inställning är det faktum att de fortsätter att ha sex. Det skulle ju kunna tolkas som att han inte i stunden själv uppfattade det som våldtäkt utan att det kommit först senare (eventuellt under påverkan av andra som inte verkar vara helt ovanligt). Men min grundinställning är att hon faktiskt har begått en våldtäkt då hon uppsåtligen fortsatt med en sexuell handling trots att hon fått ett nej.
Hade däremot Adam varken sagt något eller aktivt fysiskt gjort något för att visa att han inte ville ha Beas fingrar i anus så hamnar vi i ett annat läge där jag blir tveksam till om det har begåtts någon våldtäkt. Speciellt om de fortsatt haft sex i frid o fröjd efter det att Bea fått ur sina fingrar.