2025-09-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag får resultat oavsett hur långsamt det går. Du glömmer i din spydighet att jag gått ner från 70 kg till 53.

Var snäll och gör det där IQ-testet istället.

Ja kör på. Jag orkar inte besvara dina påhopp. Har så lite tid till sådant.
Citera
2025-09-24, 16:11
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja kör på. Jag orkar inte besvara dina påhopp. Har så lite tid till sådant.
Du verkar väldigt omedveten om att det är du som utgör själva problematiken här. Precis som ni människor alltid håller på och skapar totalt onödiga konflikter eftersom ni anser att ni vet bättre än andra och därmed utgår från saker, som om ni vore tankeläsare och skitdr i att ställ viktiga frågor.

Nej, fantasier och antaganden är inte detsamma som kunskap, i situationer
Citera
2025-09-24, 16:19
Medlem
Citat:
Du verkar väldigt omedveten om att det är du som utgör själva problematiken här. Precis som ni människor alltid håller på och skapar totalt onödiga konflikter eftersom ni anser att ni vet bättre än andra och därmed utgår från saker, som om ni vore tankeläsare och skitdr i att ställ viktiga frågor.

Nej, fantasier och antaganden är inte detsamma som kunskap, i situationer

Så kan det absolut vara. Men att påstå att jag inte vet vad jag sysslar med när det gäller kost är ungefär samma sak som att påstå att Jesus inte kan bibeln.
Sen får du tröstäta så mycket du vill. Jag önskar dig lycka till.
Citera
2025-09-24, 18:22
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Så kan det absolut vara. Men att påstå att jag inte vet vad jag sysslar med när det gäller kost är ungefär samma sak som att påstå att Jesus inte kan bibeln.
Sen får du tröstäta så mycket du vill. Jag önskar dig lycka till.
Att påstå att jag inte vet vad jag gör...

Men att du jämställer dig själv med Jesus samtidigt som du inte kan hantera att människor äter müsli utan socker och kallar det socker.... wow! Dunning Kruger som sagt. Lycka till nu, Jesus

En sak till, jag har flertalet gånger uttryckligen påpekat att jag inte har psykiska besvär av skuld, skam, ångest etcetera kopplat till mat. Med andra ord: Jag tröstäter inte. Men du är väl för dum för att inte fortsätta tjafsa och bevisa att du inte förstår något överhuvudtaget.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-09-24 kl. 18:24.
Citera
2025-09-30, 11:13
Medlem
Citat:
Att påstå att jag inte vet vad jag gör...

Men att du jämställer dig själv med Jesus samtidigt som du inte kan hantera att människor äter müsli utan socker och kallar det socker.... wow! Dunning Kruger som sagt. Lycka till nu, Jesus

En sak till, jag har flertalet gånger uttryckligen påpekat att jag inte har psykiska besvär av skuld, skam, ångest etcetera kopplat till mat. Med andra ord: Jag tröstäter inte. Men du är väl för dum för att inte fortsätta tjafsa och bevisa att du inte förstår något överhuvudtaget.

Musli utan socker är ungefär samma sak som godis för dina tänder och din hälsa. Du tycker nog detta är nyttigt och det respekterar jag.

Ingredienser
NGREDIENSER: HAVREFLINGOR* **, VETEFLINGOR* **, RÅGFLINGOR* **, KORNFLINGOR***, hallonfras 10 % ( FULLKORNSVETEMJÖL* **, VETEKLI**, FULLKORNSHAVREMJÖL* **, KORNMALTEXTRAKT, hallonarom 1,1%, salt ), fiberberikade cornflakes (majsmjöl, VETEKLI**, KORNMALTEXTRAKT,salt ), branflakes (FULLKORNSVETEMJÖL* **, VETEKLI**, KORNMALTEXTRAKT), frukt- och bärkrisp*** 3 % ( persika, hallon, maltodextrin, förtjockningsmedel E 401 ), solrosfrö 2 %.*Fullkorn totalt 85 %.**Ursprung Sverige.***Till 100 g av respektive frukt- ochbärkrisp har använts 210 g färsk persikaoch 180 g färska hallon.Müslin innehåller naturligt förekommandesocker från ingredienserna.
Senast redigerad av JohnWicks 2025-09-30 kl. 11:46.
Citera
2025-09-30, 13:16
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Musli utan socker är ungefär samma sak som godis för dina tänder och din hälsa. Du tycker nog detta är nyttigt och det respekterar jag.

Ingredienser
NGREDIENSER: HAVREFLINGOR* **, VETEFLINGOR* **, RÅGFLINGOR* **, KORNFLINGOR***, hallonfras 10 % ( FULLKORNSVETEMJÖL* **, VETEKLI**, FULLKORNSHAVREMJÖL* **, KORNMALTEXTRAKT, hallonarom 1,1%, salt ), fiberberikade cornflakes (majsmjöl, VETEKLI**, KORNMALTEXTRAKT,salt ), branflakes (FULLKORNSVETEMJÖL* **, VETEKLI**, KORNMALTEXTRAKT), frukt- och bärkrisp*** 3 % ( persika, hallon, maltodextrin, förtjockningsmedel E 401 ), solrosfrö 2 %.*Fullkorn totalt 85 %.**Ursprung Sverige.***Till 100 g av respektive frukt- ochbärkrisp har använts 210 g färsk persikaoch 180 g färska hallon.Müslin innehåller naturligt förekommandesocker från ingredienserna.
Du är helt störd i huvudet som tror att det här fungerar och att peka ut normal musli som jag uttryckligen påpekat att jag till stor del själv blandar i resten.

Du tänker att du vinner något på innehållsförteckningen som om inte allt har innehållsförteckningar eller e-nummer.

Tänker du att människor ska bli imponerade av dina kunskaper mot mig och sätta mig på plats för min "onyttiga" kost av vad jag köper till frukost och mellanmål? Att de ska titta på mig och tänka "Det är därför hon ser så ohälsosam ut med grunden av sådan skit som hon åt under hela sin ungdom och nu ser vi resultatet!"

Gå och lägg dig.
Citera
2025-10-04, 09:08
Medlem
Citat:
Du är helt störd i huvudet som tror att det här fungerar och att peka ut normal musli som jag uttryckligen påpekat att jag till stor del själv blandar i resten.

Du tänker att du vinner något på innehållsförteckningen som om inte allt har innehållsförteckningar eller e-nummer.

Tänker du att människor ska bli imponerade av dina kunskaper mot mig och sätta mig på plats för min "onyttiga" kost av vad jag köper till frukost och mellanmål? Att de ska titta på mig och tänka "Det är därför hon ser så ohälsosam ut med grunden av sådan skit som hon åt under hela sin ungdom och nu ser vi resultatet!"

Gå och lägg dig.

Nej. Så tänker jag inte. Du sköter det bra själv... Men du verkar ju hypa musli och det är inte bra oavsett hur din specialblandning ser ut. Kolla själv ditt blodsocker innan och efter. Detta är så basic kunskaper att musli ger högt blodsocker vilket är negativt.
Citera
2025-10-04, 09:49
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Det du beskriver är ju mest en livsmedelslista snarare än en genomtänkt diet. Overnight oats med äpple, kyckling med keso/skinka och avokado/räkor , absolut, det är rätt hyfsat nyttiga råvaror. Men det avgörande för viktnedgång är energiunderskott, inte exakt vilka "nyttiga" saker man väljer.

Men att säga ”jag orkar inte räkna kalorier” är lite som att säga ”jag vill köra bil men inte titta på hastighetsmätaren”. Det går, men då får man acceptera att resultatet blir mer slump än plan.

Vill man gå ner kraftigt i vikt behöver du antingen:

Ha stenkoll på mängden (portionerna), eller
Köra en kost som är så pass mättande och lågkalorität att man nästan automatiskt hamnar i underskott.
Citera
2025-10-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Det du beskriver är ju mest en livsmedelslista snarare än en genomtänkt diet. Overnight oats med äpple, kyckling med keso/skinka och avokado/räkor , absolut, det är rätt hyfsat nyttiga råvaror. Men det avgörande för viktnedgång är energiunderskott, inte exakt vilka "nyttiga" saker man väljer.

Men att säga ”jag orkar inte räkna kalorier” är lite som att säga ”jag vill köra bil men inte titta på hastighetsmätaren”. Det går, men då får man acceptera att resultatet blir mer slump än plan.

Vill man gå ner kraftigt i vikt behöver du antingen:

Ha stenkoll på mängden (portionerna), eller
Köra en kost som är så pass mättande och lågkalorität att man nästan automatiskt hamnar i underskott.

Man behöver inte räkna kalorier om man äter rätt mat så på ett sätt så behövs inte kaloriräkning alls. Du nämner det också. Litteraturen brukar lyfta fram detta sätt som det rätta sättet då andra sätt brukar misslyckas vid en viktnedgång.
Om man vill bli normalviktig, behålla vikten och ha god hälsa. Men kaloriräkning kan vara ett bra verktyg om man tex är kroppsbyggare som jag själv. Men jag hade inte rekommenderat det vid en viktnedgång. Men jag har så mycket erfarenhet också och har sett människor som äter fett och protein lyckats med detta på nära håll.
Citera
2025-10-12, 11:33
Medlem
Tjena, jag ska hjälpa dig med allt. Du nämnde att du är en kvinna på 168cm och väger 135kg, det betyder att din BMR (Basal Metabolic Rate eller basalmetabolism på svenska) ligger på 1940 kalorier om dagen. Basalmetabolism är hur många kalorier din kropp bränner under en dag om man inte inkluderar träning osv. Din bmr kallar vi din maintenance, alltså så många kalorier du behöver äta för att maintaina din vikt.

TDEE står för Total Daily Energy Expenditure och det är hur många kalorier din kropp bränner under dagen normalt pluss hur aktiv du är. Har du ett jobb där du rör på dig mycket? Tränar du? Då blir din TDEE högre.

Jag utgår ifrån att du är mycket stillasittande under dagarna, då landar din TDEE på runt 2300 kalorier. För att gå ner i vikt behöver du ligga i ett kaloriunderskott, dvs du behöver äta mindre kalorier än vad din kropp gör av med. Välj ett underskott som du är bekväm med, om det är första gången du går på en diet så rekommenderar jag att börja lugnt. Jag rekommenderar att du börjar med ett milt underskott vilket är 400 kalorier. Det blir 2300 kalorier (din TDEE) - 400 kalorier vilket blir 1900 kalorier.

Mina bästa tips:
Räkna dina kalorier, jag vet att det är rätt jobbigt men det blir en vanesak tillslut och man lär sig ögonmåtta och räkna snabbt i huvudet rätt snabbt. Jag skulle undvika dessa kaloriappar och köra på en matvåg istället, mycket billigare och mycket mer precise. Och jag lovar dig, huvudvärken att väga sin mat är värd slutresultatet.

Om jag va du skulle jag också meal preppa och göra matlådor till hela veckan, sikta på att din frukost ska ligga på 400 kalorier, lunch 700 kalorier och middag 800 kalorier. Det är simpelt att räkna kalorierna, det står alltid näringsinnehåll på produkter per 100g. Så till exempel, har du 200g kyckling och det står 130 kilokalori per 100g så tar du 130x2(200g i decimalform). Har du 50g mjöl och det står 370 kilokalori per 100g tar du 370x0,5(50g i decimalform)

Ät på regelbundna och bestämda tider, undvik att småäta under dagen då det leder till att din blodsockernivå blir ojämn under dagen vilket i sin tur leder till att du känner dig hungrig även fast du kanske inte är det eller ger dig cravings. En stabil frukost, näringsrik lunch och proteinrik middag kommer hålla ditt blodsocker jämn under dagen.

Kasta ut alla snacks, godis, läsk, bullar och skräpmat. Ifall du känner ett stort sötsug så rekommenderar jag pepsi max eller fun light som är zero sugar saft. Att använda träning eller diet som en ursäkt för att äta snacks för att man ”förtjänat det” kommer bara leda till att man ger upp på dieten och hamnar i gamla banor. Dieten handlar om att skapa nya vanor och glömma de gamla. Sikta på att äta proteinrika måltider då protein håller dig mätt längre men betyder det att du inte ska äta kolhydrater överhuvudtaget? Nej. Kolhydrater är bränsle och energi din kropp behöver.

Exempel på en proteinrik frukost på 400 kalorier: tonfiskröra med ägg och toast: 120g tonfisk i vatten (1 liten burk), 50g 0% fett grekisl yogurth, 1 kokt ägg, lite kryddor och 2 skivor sprotbröd. Eller äggröra med toast 3 ägg och 2 skivor sportbröd.

Exempel på proteinrik lunch: 300g (rå) kyckling och 80g (okokt) ris.

Middag brukar jag köra samma som lunch fast lite mer mat bara. Undviker också steksmör och olja eller iallafall större mängder. Brukar hälla lite smör och torka ut med papper.

Bästa tips för träning:
Gym 5 dagar i veckan hade varit mest optimalt men det kan kännas bättre att börja lagom med typ 3 dagar i veckan. Planera dina träningspass och lägg upp ett schema. Styrketräning är inte det roligaste i början men när man hittat det så blir det höjdpunkten på dagen. Det är lätt, det finns massa maskiner på gymmet som har instruktioner och enkla att använda. Sikta på 2 muskelgrupper per pass, 4 övningar per muskelgrupp, 8 repetitioner och 4 set per övning.

Om du verkligen inte vill träna, (även om jag rekommenderar det starkt, för din mentala och fysiska hälsa inte bara vikten) så är det heller inget långvarigt att tvinga sig själv göra något man verkligen verkligen inte vill. Du kommer gå ner i vikt så länge du håller dieten men träningen gör det lättare. Du kan istället ta dagliga promenader, sikta på runt 10000 steg eller 1 timmes promenad (för mig är det runt 10k steg) hitta en nice runda, kanske en fin sjö eller en lugn stig du kan gå varje dag, sätt på lite musik i hörlurarna och bara gå.

Vi säger att du följer allt jag sagt nu, 1900 kalorier, träning 3 eller 5 dagar i veckan och/eller 10k steg om dagen skulle jag med säkerhet säga att du tappat 30kg på ett år. Det kanske låter länge om man tänker ”måste jag göra detta i helt år” istället för ”detta är mitt nya liv och inte bara nått jag ska göra det här långa året” lev 1 dag i taget.

Vill du att det ska gå snabbare? Om du känner att du är redo för en väldigt restriktiv diet testa gå ner med 800 kalorier dvs 1500 kalorier om dagen. Med garanti har du tappat 30kg på 6 månader eller 1kg fett i veckan.

Du har fått facit i handen, nu allt är upp till dig. Vill du va en ny människa om 6 månader eller va på samma plats och tänka ”tänk hur smal jag hade varit nu om jag börjat för 6 månader sen”
Citera
2025-10-12, 11:38
Medlem
Citat:
Du skulle behöva testa att äta många ägg varje dag. Det är riktig mat och det är det vi alltid rekommenderar. Inte morötter och annat som bara innehåller vatten. Även om det givetvis är bra att äta det också. Men riktig mat är basen för att få tillrätta på problem med maten. Om du sen orkar morötter så kör men du kommer kanske märka att behovet helt försvinner med tiden.
Att försöka få bort socker och samtidigt äta musli kommer aldrig gå då musli är som godis... Börja tex dagen med 7 ägg. Du blir säkert mätt efter några stycken och då får du ha kvar de andra och äta dem när du kan innan du får äta något annat. Sen ta ännu ett rejält bra proteinrikt mål mat senare utan kolhydrater senare på dagen.

När man är vuxen behöver man äta rätt för att nå en normalvikt. Det behöver man kanske inte riktigt när man är 20.

Håller med, varför ska man hitta något att äta när man är ”sugen” när det är just det som gör människor tjocka. ”oj jag blev lite sugen på 1kg lösgodis”. Mat äter man för energi och muskler inte för att man blir sugen.
Citera
2025-10-12, 11:41
Medlem
Citat:
Man behöver inte räkna kalorier om man äter rätt mat så på ett sätt så behövs inte kaloriräkning alls. Du nämner det också. Litteraturen brukar lyfta fram detta sätt som det rätta sättet då andra sätt brukar misslyckas vid en viktnedgång.
Om man vill bli normalviktig, behålla vikten och ha god hälsa. Men kaloriräkning kan vara ett bra verktyg om man tex är kroppsbyggare som jag själv. Men jag hade inte rekommenderat det vid en viktnedgång. Men jag har så mycket erfarenhet också och har sett människor som äter fett och protein lyckats med detta på nära håll.

Jag skulle säga att kaloriräkning är 101 till viktnedgång, man kan äta ”rätt” mat dvs kyckling, ägg, köttfärs, ris mm men fortfarande gå upp i vikt. Man kan ligga i ett överskatt på både ”fel” och ”rätt” mat och därför behöver man räkna sina kalorier. Kalorier in, kalorier ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in