2025-06-01, 04:21
Medlem
Kvinna 60 år gammal 168 cm längd 135 kg ??
Hon blir smal om 5 år då blir hon 65 år gammal.

Hon köpte "socker" ( sockerberoende ) och gluten i 47 år....
Under 18 år hos föräldrar som matade med socker och gluten....

Svårt sluta socker när man har extremt socker bakterier i hela kropp till och med tarm...
Gluten gör svullen magen.. Tarm hatar gluten..
Citera
2025-06-01, 14:38
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ska jag upprepa vad folk redan har sagt i tråden? Vad tillför det?

Sen ja dvärg låter som en bra beskrivning på dig, håller helt med.

Du är så jävla löjlig. Läser.man igenom dina inlägg så är allt bara ilskna, intetsägande och tråkiga kommentarer. Du delar aldrig med dig av något, bara kritiserar.. sånt biter inte på mig. Kom med något konkret istället.

Att bara vara på fb för att ta ut sin ilska och projicera dina känslor för dig själv funkar inte.
Citera
2025-06-02, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Du är så jävla löjlig. Läser.man igenom dina inlägg så är allt bara ilskna, intetsägande och tråkiga kommentarer. Du delar aldrig med dig av något, bara kritiserar.. sånt biter inte på mig. Kom med något konkret istället.

Att bara vara på fb för att ta ut sin ilska och projicera dina känslor för dig själv funkar inte.
Vi säger så "Biggedy". I hennes fall så hade jag ärligt talat kört någon medicin för viktminskning som folk redan har föreslagit. Att få en kraftigt överviktig äldre människa med psykisk ohälsa att ändra vanor är extremt svårt. Det är 3 faktorer som i sig är svårt att komma runt
Citera
2025-06-02, 10:00
Medlem
hroobarbs avatar
Om du bara äter kokt potatis utan några tillbehör så går du garanterat ner i vikt. Det har också nästan all näring du behöver.
Citera
2025-06-02, 10:50
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vi säger så "Biggedy". I hennes fall så hade jag ärligt talat kört någon medicin för viktminskning som folk redan har föreslagit. Att få en kraftigt överviktig äldre människa med psykisk ohälsa att ändra vanor är extremt svårt. Det är 3 faktorer som i sig är svårt att komma runt

Ja, som du såg i mitt inlägg så tipsade jag om ozempic, men du blev så rasande redan i första meningen att du inte ens läste vidare. Bra att tänka på nästa gång "regnpojken".
Citera
2025-06-02, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ja, som du såg i mitt inlägg så tipsade jag om ozempic, men du blev så rasande redan i första meningen att du inte ens läste vidare. Bra att tänka på nästa gång "regnpojken".
Ja varför ska jag då nämna det,?

Vad jag störde mig på var sättet du svarade ts.
Du tror seriöst inte att ts fattar att denne är överviktig? Varför tror du ens tråden heter som den gör?
Citera
Igår, 13:55
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här måste nog tyvärr klassificeras som tidernas sämsta råd för personer som lider av fetma någonsin.

Har det någonsin fungerat för någon?

Det som fungerar är att förstå hur fetman uppstod och det har med hormoner att göra. Inte så mycket med rörelse eller hur mycket/lite man äter.

Äter man inte rätt slags kost och äter alldeles för ofta spelar det ingen som helst roll hur mycket man rör på sig och tränar. Fetman kommer vara kvar ändå.

Det som fungerar (och det här har så många upptäckt) är att börja köra periodisk fasta i kombination med att kraftigt dra ner på kolhydraterna och sockret. Det ger effekt utan att man behöver röra sig mer. Fetma har väldigt lite med att man rör sig för lite att göra. Det går inte att träna bort fetma, utan till största del handlar fetma om fel kost som äts för ofta. Lösningen är att göra precis tvärtom.

Fungerade för mig.

Det här med "ät mindre rör dig mer"-konceptet handlar ju om att man ska förändra hur man lever sitt liv. Att gå från slöfock som inte tar sitt kroppsliga ansvar, där man stillar dåliga begär för en tillfällig tillfredställelse.

Om en person väljer att vara still merparten av sin dag, eller helt och hållet, och att kombinera detta med att äta onyttigt och i större mängder så har detta inget med hormoner att göra. Låter man det fortgå under längre tid så bygger man på många överviktskilon.
Det blir en vana och vanor är svåra att bryta ju längre de får pågå. Det är främst en psykologisk nöt som man måste knäcka.
Man förbränner alltid kalorier men om man rör på sig så förbränner man mer kalorier än vad man annars hade gjort.

Man hamnar inte på 130 pannor pga hormoner, utan pga aktiva val och handlingar.
Citera
Igår, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Fungerade för mig.
Alla går ner i vikt av att minska på mängden mat oavsett vad man äter.

Citat:
Det här med "ät mindre rör dig mer"-konceptet handlar ju om att man ska förändra hur man lever sitt liv. Att gå från slöfock som inte tar sitt kroppsliga ansvar, där man stillar dåliga begär för en tillfällig tillfredställelse.
nej det skulle jag inte säga att det gör. Ät mindre och rör dig mer betyder ju indirekt för många att de ska äta samma kost som innan (troligtvis felaktig) men mindre och röra på sig mer. Det hjälper sällan någon att bli av med fetma permanent på ett naturligt sätt. Det som faktiskt fungerar är att se till äta färre måltider per dygn och byta ut kosten mot en mer LCHF/LCHP-inspirerad kost och lägga in längre perioder av fasta emellan. Det behövs ingen hård träning. Promenader räcker.

Citat:
Om en person väljer att vara still merparten av sin dag, eller helt och hållet, och att kombinera detta med att äta onyttigt och i större mängder så har detta inget med hormoner att göra. Låter man det fortgå under längre tid så bygger man på många överviktskilon.
Ja fast fetma förklaras inte av att folk inte rör på sig, utan har att göra med hormoner främst. Äta onyttigt ja det ger fetma absolut, men också hormoner som hämmar fettförbränning som kommer av stress och för lite sömn mm. Men också framförallt att det äts alldeles för ofta. Feta får ofta det felaktiga kostrådet att äta flera små mål om dagen, men det är INTE att rekommendera. Snarare är det en bättre idé att äta sig mätt på riktigt (det måste vara rätt kost) och hålla sig till enbart två måltider om dagen exempelvis.

Citat:
Det blir en vana och vanor är svåra att bryta ju längre de får pågå. Det är främst en psykologisk nöt som man måste knäcka.
Ja det är jobbigt att börja äta färre gånger per dygn i någon vecka, men man vänjer sig. Äter man rätt slags kost är det världens mest naturliga sak.

Citat:
Man förbränner alltid kalorier men om man rör på sig så förbränner man mer kalorier än vad man annars hade gjort.
Nä det gör man faktiskt inte. Det som ger absolut mest fettförbränning är att se till att förlänga sin fasta mellan måltiderna och ändra på kosten till LCHF/LCHP.

Citat:
Man hamnar inte på 130 pannor pga hormoner, utan pga aktiva val och handlingar.
man hamnar där för man:

1. Äter för ofta
2. Äter fel slags kost (för mycket socker och snabba kolhydrater)
3. Sover för lite (ökar stresshormoner)
4. Fastar alldeles för få timmar mellan måltiderna.

Lösningen är att göra precis tvärtom och det fungerar som en PERMANENT lösning på fetma. Inte bara något som fungerar i några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in