Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-24, 08:24
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Har nån hotat och ev försökt slå mig har jag vänt i dörren
Låst ambulansen och invänta polis ev åkt en bit bort på lagom avstånd
Även om jag bara vart minsta tveksam
Skitit fullständigt i om inringade person som behövt hjälp dör undertiden.

Vill man ha hjälp va tacksam annars varsegod dö 💪

Om någon bestämt sig för att göra utfall med en kniv, jaga ifatt och hugga dig så lär det inte hjälpa. En kniv är lika farlig som en pistol på nära håll, men mycket snabbare. Polisen ska vara den som går in först, och som sedan kroppsvisiterar personen och bevakar hela förloppet. Alla hushåll har flera knivar lätt tillgängliga.

Den som inte förstår hur överraskande, snabb och våldsam en knivattack kan vara bör titta på den här träningsvideon för poliser:

https://www.youtube.com/watch?v=Y49rv3QBtkk

Sedan vill jag som yrkesverksam i vården (ej ambulans) tillägga att riskmedveten är lika med noll på denna kvinnodominerade arbetsplats. Man gamblar med personalens säkerhet på daglig basis. Flaggning är ett måste för ambulanspersonal i dagens samhälle. Även öppenvård och slutenvård måste skärpa säkerheten betydligt.
Senast redigerad av WordWarrior 2025-09-24 kl. 08:33.
Citera
2025-09-24, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfittan88
Tack för infon men jag har koll på det mesta, det jag däremot inte förstår är att skulden här ska läggas på psykiatriska slutenvården men rättsväsendet då?
Jag gissar på att denna kille inte har en behandlingsbar psykiatrisk sjukdom och där av inte aktuell för rättpsyk.
Människorna som vräker ur sig detta har lite eller ingen insyn i hur lagar och vårdformer är utformad.
Vad konstigt att åklagaren inte tog beslut att anhålla han. Om han nu har skyddstillsyn och begår nya våldsbrott.

Om du vill lägga skulden på någon så är det svenska folket och dess politiker. Domstolen skulle släppa honom när det blev häktesförhandling eller så gjordes det. Du kan bar anhålla i 3 dygn.

Så du har

1 12t gripen (Polis)

2 3 dygn Anhålla (Åklagare) - Han var väl tre dygn på psyket (Anhållen?)

3 Sen häkte (Domstol) - 14 dagar sen nytt beslut

Kan det vara så att han ansågs för frisk för hispan och det fanns inga skäl för häkte.

Människor åker i bland jojo mellan häkte/Anstalt/släpps och Rättspsyk. Det beror på vissa människor anses inte tillräckligt knäppa för rättspsyk. Då sak de antingen tillbaks till häkte/Anstalt (redan dömts) eller släppas. Men då kan det vara så illa att personerna inte fungerar i sin andra miljö heller. Och då blir det senare en tur tillbaks tillrättspsyk.

Ett olaga hot, som redan är bevisad är inte normalt skäl till häkte.

Jag är ganska säker på att rättsväsendet/myndigheter kommer slänga nyckeln för honom. Livstid eller Rättspsyk. Varför? Svenska folket kräver det. Inte chans helvete att de låter honom komma undan så han komma ut efter kort tid. Botbar eller inte.
Citera
2025-09-24, 08:37
Medlem
Från lokaltidningen

I samma veva som de gick ut från porten fick de se en ambulans komma rullande mot huset intill.
– Eftersom vi känner folk som bor här reagerade vi lite, och blev lite oroliga över att någon vi känner skulle ha råkat ut för något. Så vi stod kvar och fortsatte hålla lite koll, berättar Hanna Johansson.
Då hördes ett skrik och de kunde se hur en ambulanssjuksköterska föll ihop på marken utanför en port. Hanna och Rebecca som stod bara ett stenkast därifrån började genast springa mot henne.
– Då var det bara instinkt att springa dit, säger de båda samtidigt.Snabbt fick de veta läget: en gärningsman hade attackerat ambulanssjukvårdaren, han var kvar i huset och personalen hade tryckt på överfallslarmet.
– Då började jag med hjärt- lungräddning på ambulanssjukvårdaren som låg på backen, säger Hanna.
– Och jag stod och höll porten ifall att han skulle komma ut, fortsätter Rebecca.
Rebecca höll fokus på porten och gärningsmannen, och jag hade fokus på hon som var skadad, medan den andra ambulanspersonalen gav oss instruktioner och försökte göra allt hon kunde, säger Hanna och fortsätter:
– Det jag verkligen vill lyfta är att oavsett hur chockad hon var så gjorde hon sitt jobb ändå, och gjorde allt för att hjälpa sin kollega.

I ett video klipp berättar dem även att skadade kvinnan kom springande ut i porten och ramla ihop utanför och kort där efter kommer kollegan samma väg.
Senast redigerad av Muttfisen 2025-09-24 kl. 08:40.
Citera
2025-09-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surfittan88
Tack för infon men jag har koll på det mesta, det jag däremot inte förstår är att skulden här ska läggas på psykiatriska slutenvården men rättsväsendet då?
Jag gissar på att denna kille inte har en behandlingsbar psykiatrisk sjukdom och där av inte aktuell för rättpsyk.
Människorna som vräker ur sig detta har lite eller ingen insyn i hur lagar och vårdformer är utformad.
Vad konstigt att åklagaren inte tog beslut att anhålla han. Om han nu har skyddstillsyn och begår nya våldsbrott.

Tyxker också rättsväsendet behandlat honom med silkesvantar, både strax före dådet och även vid dådet där han jagade sin farbror med en köttkniv och vrålade att han skulle döda honom. En sån person är tydligen lämpad för Skyddstillsyn menade rätten. Jag menar att han borde låsts in, länge. För att skydda omvärlden.
Citera
2025-09-24, 09:09
Medlem
Information om "Blåljus i samverkan.

Blåljus i samverkan är en stiftelse. Stiftelsen är under tillsyn av Länsstyrelsen i Västra Götaland.
Blåljus i Samverkan bildades i Januari 2018 av Poliserna Anders Hallqvist, Jonas Borgström och Ambulanssjukvårdaren Pär Johansson. Man gör riktade insamlingar från i huvudsak kollegor inom blåljusverksamheterna, kustbevakningen och tullen och går till allt från att stötta efterlevande familjer till hjälp med rehabilitering mm.
Här kan du läsa mer på deras hemsida hur insamlingarna går till och vad pengarna gått till: https://blaljusisamverkan.se
Citera
2025-09-24, 10:57
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
En liten olycka på jobbet kan ju hända alla. Döden är ju naturligt och en del av livet och ingen vet vad som händer när man dör (säger sjuksköterskor till mig när jag berättar att jag kommer ta livet av mig. Trivialiserar och förminskar och negligerar mina hälsoproblem) och varför ska henne död uppmärksammas än hundratusentals/miljontals andra på ett år globalt t ex någon som ligger inför döden ensam på sjukhuset!

Shit happens! Och deras fel att åka dit utan polisen. Vad kan jag göra åt att dom tog ett dumt beslut? Att dom släpper någon som som sedan gör såhär? Sjukvården är ett skämt i Sverige...shit happens!
Citera
2025-09-24, 11:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Jaha. Dagar efter händelsen ska nu regeringen se över lagen. Att det ska börja flaggas adresser.

Lär ju bli samma visa som när hela områden bedöms som farliga. Ambulans kommer stå där och vänta medan folk dör... Är ju inte som polisen heller är direkt snabba och de brukar ju oftast bara de mest rädda och nojjiga.

Kan ju bli så att min nära och kära dog för ambulans kom inte för vår granne hade en flagga.
Citera
2025-09-24, 11:29
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Nej, men vid suicid så är det väl inte jättevanligt att ringa själv, om man nu exempelvis inte ångrar sig och håller på att förblöda. Men detta verkar ju varit en ren och skär fälla
Jodå inte ovanligt! Jag har träffat folk som gjort det. Alla ångrar sig när dom tar steget. Har träffat folk som tagit massa piller för att ta livet av sig men ringt 112 när dom börjar må illa och spy som fan etcetera!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-09-24 kl. 11:52.
Citera
2025-09-24, 11:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är det inte märkligt att den som ringde 112 inte (?) berättade att han tidigare varit våldsam mot blåljuspersonal?
Nä! Visste personen ens om det och om personen visste det så är det inget som folk tänker på att berätta.
Citera
2025-09-24, 11:49
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Så upptagna är de yrkesgrupperna faktiskt inte. 90% av en brandmans arbetstid är ren dödtid och det är nästan likadant hos poliser också. Större delen av arbetstiden består av att sitta i en bil och köra upp en massa bensin.
Så du menar att det fungerar som NileCity 105,6 på en brandstation?
Citera
2025-09-24, 12:08
Medlem
zebra121s avatar
Ambulansvårdaren knivhöggs i ljumsken, blödde, fick hjärtstillestånd följt av att hon dog sen på sjukhus. Är det korrekt?

Detta ställer frågan om hur livet efter döden ter sig. Blir allt svart så fort hennes hjärta slutar att slå och allt ger upp?
Citera
2025-09-24, 12:17
Medlem
Nån som har bilder från Sthlm och Gärdet
Tydligen samlades all ledig blåsljusperson som i tjänst där nyss kl12:00
Även 2 iva helikoptrar landade

P4sthlm höll tyst minut och livesände

Posta gärna länk hade inte själv möjlighet se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto