Citat:
Ursprungligen postat av
Surfittan88
Tack för infon men jag har koll på det mesta, det jag däremot inte förstår är att skulden här ska läggas på psykiatriska slutenvården men rättsväsendet då?
Jag gissar på att denna kille inte har en behandlingsbar psykiatrisk sjukdom och där av inte aktuell för rättpsyk.
Människorna som vräker ur sig detta har lite eller ingen insyn i hur lagar och vårdformer är utformad.
Vad konstigt att åklagaren inte tog beslut att anhålla han. Om han nu har skyddstillsyn och begår nya våldsbrott.
Om du vill lägga skulden på någon så är det svenska folket och dess politiker. Domstolen skulle släppa honom när det blev häktesförhandling eller så gjordes det. Du kan bar anhålla i 3 dygn.
Så du har
1 12t gripen (Polis)
2 3 dygn Anhålla (Åklagare) - Han var väl tre dygn på psyket (Anhållen?)
3 Sen häkte (Domstol) - 14 dagar sen nytt beslut
Kan det vara så att han ansågs för frisk för hispan och det fanns inga skäl för häkte.
Människor åker i bland jojo mellan häkte/Anstalt/släpps och Rättspsyk. Det beror på vissa människor anses inte tillräckligt knäppa för rättspsyk. Då sak de antingen tillbaks till häkte/Anstalt (redan dömts) eller släppas. Men då kan det vara så illa att personerna inte fungerar i sin andra miljö heller. Och då blir det senare en tur tillbaks tillrättspsyk.
Ett olaga hot, som redan är bevisad är inte normalt skäl till häkte.
Jag är ganska säker på att rättsväsendet/myndigheter kommer slänga nyckeln för honom. Livstid eller Rättspsyk. Varför? Svenska folket kräver det. Inte chans helvete att de låter honom komma undan så han komma ut efter kort tid. Botbar eller inte.