Citat:
I nuläget döms man antingen till fängelse eller rättspsykiatrisk vård.
För det senare krävs att gärningspersonen lider av en allvarlig psykisk störning samt gjorde det vid gärningstillfället.
Till allvarlig psykisk störning räknas ex. psykoser där förövaren pga sitt tillståd inte kunnat skilja mellan rätt och fel.
Vad jag menade var att många som är sjuka istället döms till fängelse, enbart för att deras psykiska sjukdomar och/eller störningar inte anses vara tillräckligt "allvarliga".
Och att jag gärna skulle önska att man gjorde en lagändring så att man fick lov att döma även gärningsmän med "mindre allvarliga psykiska störningar" till vård.
Exempelvis gärningsmän med antisociala personlighetsstörningar, samt inivider utan sjukdomsinsikt som därav inte har just insikten som krävs för att förändra sitt beteende, och som därför återfaller i brott (dom som i folkmun även kallas psykopater, som är likgiltiga inför vad för problem dom ger andra, bara för att dom själva ska få det dom vill i sina liv - typexemplet på sådan karaktär är stalkers).
I nuläget hamnar många av gärningsmännen med den problematiken i fängelser istället, och släpps ut när tiden (eller 2/3) är avtjänad.
Döms man till rättspsykiatrisk vård kan man få SUP (särskild utskrivnings prövning) vilket fängelser inte har, mig veterligen, men det ger vården en möjlighet att pröva ärendet för fortsatt vård om den vårdade under sin vårdtid inte har förbättrats, fortfarande anses farlig, eller risk för återfall är stor.
Det kan göra att man kan hålla kvar personen längre på en rättspsykiatrisk anstalt än vad man skulle ha kunnat gjort i ett fängelse. I praktiken innebär det att farliga personer kan hållas borta längre från samhället med flera restriktioner, t.ex. permissionskontroller m.m.
På rättspsyk får man indragen permission om det finns misstanke att personen ska göra brott, störa eller skada andra eller sig själv. I vissa fall kan permissionen begränsas till att innefatta vissa områden, endast 30min/dag, endast med personal eller andra alternativ.
En person i fängelse har kanske också restriktioner på sin permis, men när den väl avtjänat sitt straff är den ute. Oftast utan kontroll.
Personer som skrivs ut från rättspsyk - ja det händer - hamnar ofta innom ÖPT (öppen psykiatrisk tvångsvård) och det kontrolleras att dom tar sina läkemedel (oftast kommer dom till mottagningen för att få långtidsverkande injektioner). Dom åker sällan rätt ut till eget boende heller.
Dom som jag har erfarenhet av, har först slussats ner i graderna till anstalter med lägre säkerhetsklass (innebär oftast lite mer friheter för den sjuke), och sedan ut till någon form av LSS/vårdboende.
I mycket, extremt mycket sällsynta fall, kan den sjuke därefter engagera sig själv och söka sig eget boende.
Men då krävs först ordnad ekonomi i form av jobb/inkomstbringande sysselsättning, samt god ADL-förmåga. Dvs, att hen visat att hen kan klara sig som normalt, t.ex. planera & laga egen mat, planera & sköta sin egna ekonomi, betala egna räkningar, sköta sin hygien, OCH SJÄLVKLART sköta sin vård och ta alla vårdmöten seriöst samt komma och ta injektioner m.m. på bestämda tider.
Jag känner till ETT fall där det har hänt att en person lyckats klara detta.
Den snubben var extremt motiverad till att rätta till sitt liv och hade både god sjukdomsinsikt och compliance.
Dom flesta som döms till rättspsyk har ju som sagt en "allvarlig" psykisk störning, typ psykosliknande, ofta finns även annan bakgrundsproblematik som IF (intellektuell funktionsnedsättning), autismspektrum, m.m. och det faller ofta ihop för dom när dom ska tänka långsiktigt, planera mat/hygien/inköp, socialt samspel med andra, osv. Så jag vågar påstå att ytterst få skaffar "eget" boende efter sin utskrivning.
Inom LSS har den boende dock rätt att gå ut precis som du och jag till affären, kyrkan, promenera i parken, besöka vänner, gå till skola/jobb m.m.