2025-09-23, 20:50
Medlem
Tankesmedjan ISW är inne på att Putin bygger en reservarmé att använda mot Nato.

Är Putin så fanatisk att han skulle vilja gå in i ett begränsat krig mot Nato, som utspelar sig i typ Polen - för att minska vår hjälp till Ukraina?

Kan se några ”logiska” fördelar för Putin att ta den vägen:

- Plötsligt skulle det absolut viktigaste vara att försvara Polen enligt artikel 5

- Ukraina skulle alltså bli sekundärt

- Nato framstår som ängsliga enligt Putin och skulle kanske nöja sig med att kriget är begränsat på Putins villkor

- Putin har räknat med vissa förluster av man och materiel i krig mot ängsligt Nato men att man fortfarande ska kunna vinna i Ukraina pga minskat stöd

- Polen och Ukraina har liknande terräng och behöver liknande vapensystem, att binda upp systemen i Polen skulle göra Ukraina mer sårbart

Om det är så tror jag EU behöver massrusta och bygga trupp vid sidan om varje lands engagemang för Nato - vi behöver en stark europeisk armé som tar sig an Ryssland på ryskt territorium utan begränsningar. Alternativt tillfälligt skriva om Natos policy så man kan bedriva offensivt krig mot Ryssland på rysk mark.
Senast redigerad av AndyDufresne 2025-09-23 kl. 20:52.
Citera
2025-09-23, 21:09
Medlem
Onanikrems avatar
Han testar viljan och styrkan, han kan omöjligen anfalla nu och föra ett flerfrontskrig. Men han förbereder sig. Faller Ukraina så lär han fortsätta med andra länder för att "rädda den ryska minoritetsbefolkningen"

Aint over till the fat lady sings..
Citera
2025-09-23, 21:15
Medlem
Tror mycket väl att han kan anfalla Europa inom något år bara.
Är det logiskt? Nej var det logiskt att han anföll Ukraina? Nej.

Det sitter flera ryska politiker och hätsar krig mot Europa för att som har gått på lögnen att dom kan vinna.

Blir det krig förlorar ryssland i Ukraina helt plötsligt skulle Ukraina har ett flygvapen som skulle bomba varenda lite jävla ryssfitta i halva ryssland och i hela Ukraina. Det skulle bli omöjligt för putin och föra krig i Ukraina.

Det kan vara så enklet att han vill eskalera till kärnvapen och sedan begära fred för att rädda världen från undergång och få det att framstå som han är den goda.
Citera
2025-09-23, 21:16
Medlem
EnCartes avatar
Kanske han och Kina har en idé om att ett storkrig skulle gynna dem. Nato i Europa och Kina på Taiwan. Men jag tror man har fått storhetsvansinne och det som inte svaras på, gör att de känner sig än men självsäkra och kaxiga.
Citera
2025-09-23, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyDufresne
Tankesmedjan ISW är inne på att Putin bygger en reservarmé att använda mot Nato.

Är Putin så fanatisk att han skulle vilja gå in i ett begränsat krig mot Nato, som utspelar sig i typ Polen - för att minska vår hjälp till Ukraina?

Kan se några ”logiska” fördelar för Putin att ta den vägen:

- Plötsligt skulle det absolut viktigaste vara att försvara Polen enligt artikel 5

- Ukraina skulle alltså bli sekundärt

- Nato framstår som ängsliga enligt Putin och skulle kanske nöja sig med att kriget är begränsat på Putins villkor

- Putin har räknat med vissa förluster av man och materiel i krig mot ängsligt Nato men att man fortfarande ska kunna vinna i Ukraina pga minskat stöd

- Polen och Ukraina har liknande terräng och behöver liknande vapensystem, att binda upp systemen i Polen skulle göra Ukraina mer sårbart

Om det är så tror jag EU behöver massrusta och bygga trupp vid sidan om varje lands engagemang för Nato - vi behöver en stark europeisk armé som tar sig an Ryssland på ryskt territorium utan begränsningar. Alternativt tillfälligt skriva om Natos policy så man kan bedriva offensivt krig mot Ryssland på rysk mark.

Putin kan inte bestämma om ett begränsat krig mot Nato, då kommer ju artikel 5 och han får ett helvete!
Citera
2025-09-23, 21:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Kanske han och Kina har en idé om att ett storkrig skulle gynna dem. Nato i Europa och Kina på Taiwan. Men jag tror man har fått storhetsvansinne och det som inte svaras på, gör att de känner sig än men självsäkra och kaxiga.
Just nu blöder ryssland kraftigt från frukten av sin egen dumhet. Flerfrontskrig är uteslutet, även om de vill göra sken av att de kan. De kan för fan ingenting! Fortsätta naga NATOS gräns kan de ännu för de har aldrig fått mothugg någonstans ifrån annat än Turkiet som sköt ner deras bombare efter fem varningar. Ryssland gjorde inget efter det, mig veterligen kränkte de heller aldrig mer turkiskt luftrum.

Shoot to Kill!
Citera
2025-09-23, 21:39
Medlem
OM de anfaller baltländerna eller Polen. Vad händer då?
Går NATO vidare efter ryssarna kastats ut i från Nato länderna?
Eller kör Nato även ut Ryssland från Ukraina?

Ryssland behöver brytas upp och göras tandlöst. Frågan blir hur man säkrar kärnvapnen.
Citera
2025-09-23, 21:39
Medlem
Stenballes avatar
Jag framförde en liknande teori i en tråd för något år sedan.
Att ett begränsat anfall mot ett NATO-land får övriga medlemmar att prioritera sina resurser och att det drabbar stödet till Ukraina.
Jag ser fortfarande det som ett inte osannolikt scenario.
Citera
2025-09-23, 21:40
Medlem
Storstark68s avatar
Ja, han vill ha en militär kraftmätning mot Nato och först då fattar Putin att han är en degenererad och mentalstörd massmördare. Sannolikt blir det en fredsförhandling för att hindra eskalering och då får rysspacket behålla det som är ockuperat i Ukraina och i bästa fall har Ukraina intagit Kursk igen. Det smäller nog i början av nästa år så håll i hatten!
Citera
2025-09-23, 21:42
Medlem
Tomtekukars avatar
Det är fascinerande hur Flashback gång på gång lyckas producera parallelluniversum där Putins ”reservarméer”, ”begränsade krig” och ”geniala masterplans” uppstår ur ren spekulation. Det är som att själva behovet av att skriva av sig blir viktigare än verkligheten – så länge man får konstruera ett scenario där man själv sitter på sanningen. Ibland känns trådarna mer som kollektiv terapi än som analys.
Citera
2025-09-23, 21:52
Medlem
Jag tror inte att Kina är speciellt inblandade i det här, det är Putin som springer runt på eget bevåg. Detta skriver jag för att betona att det finns bara en enda armé som kan rädda Putin och det är Kinas. Men vi kan konstatera att Kina är inte intresserade av att lägga egna resurser på att rädda moskvastaten, däremot pågår ett politiskt spel hur Kina ska förhålla sig till den kommande kollapsen när moskvastatens imperium försvinner. Jag antar att Kina är intresserade av att återfå vad moskvastaten tidigare erörvrat från Kina och kanske lite mer, delar av Sibirien etc. Det är en delvis olöst fråga som behöver svar. Ska det bli självständiga länder? I vart fall det Kina inte vill se är mer av USA där. Sedan finns där naturresurser också som spelar roll för Kina som ju behöver material för att kunna producera varor till sig själva och till oss.

Västra Ryssland däremot, enda som spelar roll för Kina är att få sina handelsvägar till Europa.

Putin är alltså ensam, med Nordkorea i baken och som tillflyktsort. Putins armé är i dåligt skick, den är i princip fullt upptagen med Ukraina. Sålänge kriget pågår i Ukraina finns inga resurser att attackera andra länder. Det ska vi vara tacksamma för eftersom moskoviterna väldigt hett önskar att fortsätta sin expansion.

Jag tror inte Putin vill ha ett krig, däremot skrämma Europa att behålla militära resurser till sina egna försvar (passivt) istället för att skicka till Ukraina (aktivt).
Citera
2025-09-23, 21:54
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Teoretiskt sett så kan det vara en strategi, ja. Man utvecklar en ny frontlinje där syftet är att skifta fokus och detta betet hade NATO nappat på och Ukraina blir ett minne blått.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2025-09-23 kl. 21:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in