Citat:
Räkna inte med det. Deras försäljning lär inte minska, möjligvis stagnera. Åtminstone tills de släpper en avskalad model Y. Varför de skulle se det som rätt strategi att släppa billigare modeller och minska vinstmarginalen känns dock osannolikt eftersom FSD nu är så pass bra att det väcker uppmärksamhet, och take raten har redan stigit ganska dramatiskt på bara ett par månader. Jag tror att FSD v14 ökar både efterfrågan och intäkterna per såld bil, men att det fortfarande kommer se ut som vinsterna från en hobby verksamhet i jämförelse med Robotaxi och Optimus. Men tills vi börjar se något vidare kassaflöde från detta så kommer intäkterna från bilförsäljningen, energisektorn och FSD se till att kassaflödet och vinstmarginalerna förblir stabilt. De som tror att Tesla kommer gå med förlust kommer bli rejält besvikna. Ett enstaka minus-kvartal är ett stort kanske, men jag skulle inte sitta på korta positioner och räkna med det.
De som inte ser att Tesla kommer fortsätta växa på lite sikt har dragit det korta strået i det genetiska lotteriet och har låtit sitt hat ta över förnuftet. De sitter antagligen fortfarande och ältar att de har bränt sig på björnar eller missat tåget, och grinar som små barn över att Elon tafsat på dem mentalt.
Jag finner det fantastiskt underhållande att denna typen av människor inte får som de vill, för de måste lära sig en läxa för att växa upp och ta ansvar för sina egna känslor.