2025-09-23, 12:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ja ok. Då börjar de gå med i förlust i Q1 2026 istället då. Stor skillnad...

Räkna inte med det. Deras försäljning lär inte minska, möjligvis stagnera. Åtminstone tills de släpper en avskalad model Y. Varför de skulle se det som rätt strategi att släppa billigare modeller och minska vinstmarginalen känns dock osannolikt eftersom FSD nu är så pass bra att det väcker uppmärksamhet, och take raten har redan stigit ganska dramatiskt på bara ett par månader. Jag tror att FSD v14 ökar både efterfrågan och intäkterna per såld bil, men att det fortfarande kommer se ut som vinsterna från en hobby verksamhet i jämförelse med Robotaxi och Optimus. Men tills vi börjar se något vidare kassaflöde från detta så kommer intäkterna från bilförsäljningen, energisektorn och FSD se till att kassaflödet och vinstmarginalerna förblir stabilt. De som tror att Tesla kommer gå med förlust kommer bli rejält besvikna. Ett enstaka minus-kvartal är ett stort kanske, men jag skulle inte sitta på korta positioner och räkna med det.

De som inte ser att Tesla kommer fortsätta växa på lite sikt har dragit det korta strået i det genetiska lotteriet och har låtit sitt hat ta över förnuftet. De sitter antagligen fortfarande och ältar att de har bränt sig på björnar eller missat tåget, och grinar som små barn över att Elon tafsat på dem mentalt.
Jag finner det fantastiskt underhållande att denna typen av människor inte får som de vill, för de måste lära sig en läxa för att växa upp och ta ansvar för sina egna känslor.
Citera
2025-09-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Räkna inte med det. Deras försäljning lär inte minska, möjligvis stagnera. Åtminstone tills de släpper en avskalad model Y. Varför de skulle se det som rätt strategi att släppa billigare modeller och minska vinstmarginalen känns dock osannolikt eftersom FSD nu är så pass bra att det väcker uppmärksamhet, och take raten har redan stigit ganska dramatiskt på bara ett par månader. Jag tror att FSD v14 ökar både efterfrågan och intäkterna per såld bil, men att det fortfarande kommer se ut som vinsterna från en hobby verksamhet i jämförelse med Robotaxi och Optimus. Men tills vi börjar se något vidare kassaflöde från detta så kommer intäkterna från bilförsäljningen, energisektorn och FSD se till att kassaflödet och vinstmarginalerna förblir stabilt. De som tror att Tesla kommer gå med förlust kommer bli rejält besvikna. Ett enstaka minus-kvartal är ett stort kanske, men jag skulle inte sitta på korta positioner och räkna med det.

De som inte ser att Tesla kommer fortsätta växa på lite sikt har dragit det korta strået i det genetiska lotteriet och har låtit sitt hat ta över förnuftet. De sitter antagligen fortfarande och ältar att de har bränt sig på björnar eller missat tåget, och grinar som små barn över att Elon tafsat på dem mentalt.
Jag finner det fantastiskt underhållande att denna typen av människor inte får som de vill, för de måste lära sig en läxa för att växa upp och ta ansvar för sina egna känslor.

Kolla på de bilar som släpps av konkurrenterna nu. Räckvidd, laddhastighet, utrustning, komfort. Tesla är otroligt långt efter. Sen hjälper det inte att Elon är en jävla dåre och att halva USA verkar ha kapsejsat i nån slags masspsykos. Aldrig att jag köper nåt därifrån. (Bespara mig woke-anklagelserna för det handlar inte om det utan om vanlig rimlig anständighet).

Jag har faktiskt beställt en BMW Neue Klasse. Lång leveranstid. Väldigt lång. Den kommer sälja så in i h-vete. Den slaktar Audi Q6 och faktiskt även de dyrare kineserna. Och snart kommer billigare versioner som kommer slå undan benen på Tesla Model Y och övriga kineser. BMW har verkligen tagit fram en game changer i den bilen. Till ett väldigt rimligt pris. Plus att man stödjer Europa och europeisk industri.
Citera
2025-09-23, 12:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
(Bespara mig woke-anklagelserna för det handlar inte om det utan om vanlig rimlig anständighet).

Ja så låter det alltid från sidan som blivit hjärntvättad. Sverige har varit flitiga med att valla in fåren i hagen med hjälp av statligt finansierad media. Bääääh!

Citat:
Jag har faktiskt beställt en BMW Neue Klasse. Lång leveranstid. Väldigt lång. Den kommer sälja så in i h-vete.

Uuuum, säker på det? Helvete vad ful. Den skriker ju en hemlig längtan tillbaka till nazist-tiden.

Tyckte väl fronten påminde om något. https://share.google/images/h60bFiopCZfLMb04M
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-09-23 kl. 13:00.
Citera
2025-09-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ja så låter det alltid från sidan som blivit hjärntvättad. Sverige har varit flitiga med att valla in fåren i hagen med hjälp av statligt finansierad media. Bääääh!

Uuuum, säker på det? Helvete vad ful. Den skriker ju en hemlig längtan tillbaka till nazist-tiden.

Tro vad du vill. Men Kirk skulle ha tvingat sin dotter att behålla barnet även om det blivit till pga våldtäkt. Är det anti-woke så är jag väl woke...

Neue Klasse ligger i framkant. Är inte för alla men om man föredrar tvålkoppen Model Y så borde man åtminstone ha vett att hålla käft.
Citera
2025-09-23, 13:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Tro vad du vill. Men Kirk skulle ha tvingat sin dotter att behålla barnet även om det blivit till pga våldtäkt. Är det anti-woke så är jag väl woke...

Neue Klasse ligger i framkant. Är inte för alla men om man föredrar tvålkoppen Model Y så borde man åtminstone ha vett att hålla käft.

Och om det är woke att mörda någon för att de är av en annan åsikt så är jag väl anti-woke då.

Har du funderat på varför Wall Street köper Tesla fortfarande?
Citera
2025-09-23, 13:50
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Exakt och det fanns redan hästdroskor med ryttare när bilen kom, det är därför så många fortfarande åker hästvagn.
Oärlig jämförelse. Det finns redan taxibilar och carpooling, tesla kommer inte med någonting nytt. Dessutom dras dom med ett hatat varumärke, någonting som konkurrenterna inte lider av.
Citera
2025-09-23, 13:56
Medlem
otellos avatar
Citat:

Det finns ingen robot, det kommer aldrig finnas någon robot. Chefer och ingenjörer flyr Tesla, detta är vad dom har att erbjuda världen, det ser ut som någonting som brukade säljas Toys”R”Us.
Citera
2025-09-23, 14:20
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det finns ingen robot, det kommer aldrig finnas någon robot. Chefer och ingenjörer flyr Tesla, detta är vad dom har att erbjuda världen, det ser ut som någonting som brukade säljas Toys”R”Us.

Förstår på dina desperata argument att dina korta positioner inte mår så bra just nu.

Nu menar samma duktiga traders (som jag lyssnade på när jag köpte på mig mer vid $215-250) att vi troligtvis först och främst skall till $465 om vi bryter igenom $440, och sen vidare till nya ATH. Synd att alla inte lyssnar på folk med kompetens, allra minst björnarna.
Citera
2025-09-23, 14:27
Medlem
otellos avatar
"Three crashes in the first day? Tesla’s robotaxi test in Austin | Tesla's crash rate is orders of magnitude worse than Waymo's"

Whoops
Citera
2025-09-23, 14:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Förstår på dina desperata argument att dina korta positioner inte mår så bra just nu.

Nu menar samma duktiga traders (som jag lyssnade på när jag köpte på mig mer vid $215-250) att vi troligtvis först och främst skall till $465 om vi bryter igenom $440, och sen vidare till nya ATH. Synd att alla inte lyssnar på folk med kompetens, allra minst björnarna.
Är du inte orolig över det faktum att bubblan kan spricka när som helst? Du har ju enligt egen utsago 95% av dina besparingar i Tesla.
Citera
2025-09-23, 14:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
"Three crashes in the first day? Tesla’s robotaxi test in Austin | Tesla's crash rate is orders of magnitude worse than Waymo's"

Whoops

Två av dessa tre "olyckorna" var på grund av att andra bilar körde på Teslorna bakifrån. Antagligen ett par sura björnar som låg kort. Tredje "olyckan" var att Robotaxin kommit för nära och snuddat ett annat fordon. Inte ens en kollision.

Whooops

https://arstechnica.com/cars/2025/09...nly-7000-miles
Citera
2025-09-23, 14:56
Medlem
otellos avatar
Citat:
Två av dessa tre "olyckorna" var på grund av att andra bilar körde på Teslorna bakifrån. Antagligen ett par sura björnar som låg kort. Tredje "olyckan" var att Robotaxin kommit för nära och snuddat ett annat fordon. Inte ens en kollision.

Whooops

https://arstechnica.com/cars/2025/09...nly-7000-miles
Så går det när bilen panikbromsar för skuggor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in