2025-09-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Tack för svaret. Men om personligheten sitter i genrerna, så är det en sjukdom. Nu är jag inte kunnig nog gener avgör din personlighet det gör det kanske, men området är tabubelagt pga rasbiologi.
Personligheten utvecklas och förändras delvis pga- och beroende på genetiskt underlag, men avsevärt mer på grund av många andra faktorer.
Det här ämnet tillhör inte nån "ras-biologi". Det är ren naturvetenskap.

Om definitionen av sjukdom ska vara att det sker en tydlig fysisk förändring gentemot tidigare närliggande tid, och förloppet har en tämligen känt förlopp, och (om man har tur) även ett avslut, då kvalificerar inte autism en sjukdom. Det är en personlighet. Det är inte en tendens som folk kan "utveckla senare i livet" eller "eliminera senare i livet" såvitt vi kan bedöma medicinskt i vår tid.
Senast redigerad av Robbinist 2025-09-23 kl. 11:29.
Citera
2025-09-23, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det är inte vad man säger. Det man säger är att Paracetamol(Tylenol) ÖKAR RISKEN för autism, i synnerhet när gravida kvinnor tar substansen. Kombinationen vaccin + paracetamol verkar vara en dålig kombo för små barn. Och i USA så blir barnen bombarderade med vaccin i tidig ålder, mycket mer än i Sverige. Om man tror att det inte kan få negativa konsekvenser så är man efterbliven. Det är bara sunt förnuft.

Detta är något som mödrar sagt i många år nu, men dom har blivit avfärdade som hysteriskor.

Det här är klassisk Flashback-logik på steroider. Skogstokiga påståenden, noll källkritik, och en total oförmåga att förstå tid, kausalitet eller ens grundläggande fakta. Om världen styrdes av sådana människor skulle vi alla gå runt med huvudvärk, paranoia och extremt låg IQ och de skulle fortfarande kalla det “sunt förnuft”.

Så nu “orsakar” alltså paracetamol autism? Perfekt. Då kan vi se fram emot en ny amerikansk folkrörelse, konservativa som går runt med huvudvärk deluxe, svettas av feber, och svär över varje Alvedon de någonsin tagit. Bonuspoäng om de samtidigt försöker skrika “Big Pharma!” och “Fake Science!” samtidigt som de hyperventilerar i köket.
Citera
2025-09-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Aspergers är ingen riktig diagnos.
Det heter numera autism och inget annat. Bara folk som vill verka "fina" som tjafsar om "Aspergers".
Men dina barn kanske är finare än andra?

För övrigt.
Det är en neuropsykriatisk diagnos och inget annat.

Som vanligt så klarar du inte av att hålla dig till fakta, inte oväntat.

Kring dina påståenden om erfarenhet, i rest my case.
Du uttalar dig i vanlig ordning om saker du inte vet något om. Aspergers syndrom har förvisso tagits bort som egen diagnos. Det gör att många ifrågasätter hur Greta Thunberg kan ha den diagnosen, eftersom diagnosen vid den tidpunkten redan hade försvunnit. Mina barn är lite äldre och har diagnos enligt ICD10: F845 Aspergers syndrom. Det är mycket riktigt ärftligt. Även om varken jag eller min fru har diagnosen så är vi båda forskare, vilket i sig är ganska autistiskt.

För övrigt beklagar jag att du upplever det som att jag försöker få dig att ifrågasätta din egen verklighetsuppfattning. Det är verkligen inte min mening.
Citat:
Ursprungligen postat av Mike89
Bra svar. Jag har Aspbergers själv och mild autism betyder inte lågbegåvad. Man kan ha hög iq men LJUD/LJUS Känslighet och social ångest på samma gång tex.
Min yngste har en ljudkänslighet som går utöver någonting jag har sett. Han använder hörselskydd när han använder Soda Stream. "Fingeravtrycket" för Asperger är normalbegåvning på alla områden utom ett, där personen istället är överbegåvad. Mina barn ligger exempelvis två standardavvikelser över snittet vad gäller icke-verbal perception.
Citera
2025-09-23, 12:09
Avstängd
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Autism är ingen sjukdom!

Vad fan är det då? Är det här något nytt påhitt av woke där man inte får kalla saker vid deras rätta namn för att inte ”kränka” någon? Lite som att ”DET HETER INTE HANDIKAPPAD - DET HETER RÖRELSEHINDRAD”
Citera
2025-09-23, 12:09
Bannlyst
Placeboeffekt har i princip lika god effekt som evidens!
Citera
2025-09-23, 12:19
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hundskit89
Det här är klassisk Flashback-logik på steroider. Skogstokiga påståenden, noll källkritik, och en total oförmåga att förstå tid, kausalitet eller ens grundläggande fakta. Om världen styrdes av sådana människor skulle vi alla gå runt med huvudvärk, paranoia och extremt låg IQ och de skulle fortfarande kalla det “sunt förnuft”.

Så nu “orsakar” alltså paracetamol autism? Perfekt. Då kan vi se fram emot en ny amerikansk folkrörelse, konservativa som går runt med huvudvärk deluxe, svettas av feber, och svär över varje Alvedon de någonsin tagit. Bonuspoäng om de samtidigt försöker skrika “Big Pharma!” och “Fake Science!” samtidigt som de hyperventilerar i köket.
Du projicerar ditt eget låga iq på andra. Återigen, nej. Man påstår inte att paracetamol ensamt ORSAKAR autism, utan att det ÖKAR RISKEN när det tas i samband med graviditet, eller i samband med biverkningar från barnvaccination.

Förstår du skillnaden? Eller är du mRna kontaminerad och därmed kognitivt eftersatt?
Citera
2025-09-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Vilka vetenskapliga studier är det här baserat på? Lista tack? Förslagsvis länkar till studierna?
Hur skulle vi kunna diskutera saken om det inte finns några studier som ligger till grund för påståendena?
Citat:
OK och nu kommer länkar till vetenskapliga forskningsartiklar snart antar jag?
Citat:
Nu måste du fan skämta. Är NY post en forskningstidskrift? Skärp dig!
Forskning rapporteras i forskningstidskrifter. Så vart är originalpublikationerna som du baserar diskussionen på? Länka tack!
Citat:
Van vad i helsike du vet inte ett skit om hur forskning går till och publiceras. Absolut noll. Och du vet inte ens att du inte vet det.
Forskning och Framsteg är en populärvetenskaplig tidskrift. Tror du att forskare kommunicerar genom att publicera sin forskning i Forskning och Framsteg? Herregud.
Forskning publiceras i forskningstidskrifter som enbart är till för att publicera resultat från forskning.
Ska du hitta forskningsartiklar i medicin bör du söka på:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

Det är omöjligt att diskutera det du skriver om i trådstarten eftersom det inte går att se vilka data man lutar sig mot i artickeln från NY Post du länkade.
Istället för att upprepade gånger fråga efter studier... går det inte snabbare att lägga halva tiden på att helt enkelt söka upp informationen själv? Det är inte särskilt svårt...

Jag lyssnade på presskonferensen och de rent praktiska råden som de gav är ungefär vad som redan står på FASS om Alvedon...
https://www.fass.se/LIF/product?user...19581115000027
Graviditet: En stor mängd data från gravida kvinnor indikerar varken missbildningar, fostertoxicitet eller neonatal toxicitet. Epidemiologiska studier av neurologisk utveckling hos barn som exponerats för paracetamol in utero visar inte konklusiva resultat. Paracetamol kan användas under graviditet om så är kliniskt motiverat men det bör användas med lägsta effektiva dos under kortast möjliga tid och med lägsta möjliga frekvens.
Alvedon bör alltså bara användas i nödfall och då så lite som möjligt... intressant förresten att FASS skriver att de inte vet om barn som exponerats för paracetamol in utero får sin neurologiska utveckling påverkad eller inte... "inte konklusiva resultat" som de skriver. 👀
Senast redigerad av Dick-Jerker 2025-09-23 kl. 13:14.
Citera
2025-09-23, 12:45
Avstängd
Citat:
Obegripligt inlägg til Asgard82 skrev du att de mest begåvade autisterna är inte autister.
Nu skriver du att man måste ha ojämn begåvningsprofil.
Du verkar uppenbarligen ha det som aldrig hört talas om Temple Gradin, Christopher Boone eller Daniel Tammet.

Jojo men nu ställer inte autister diagnos på sig själva. Det finns en anledning till det. Begreppet har fått en vidare betydelse där teoretisk begåvning och introvert personlighet jämställs med autism. Det är inte i enlighet med den ursprungliga diagnosen.
Citera
2025-09-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Jojo men nu ställer inte autister diagnos på sig själva. Det finns en anledning till det.

Lika obegripligt inlägg som att folsyra skulle kunna bota autism.
Citera
2025-09-23, 12:47
Medlem
BombaySaphires avatar
Alla med autism eller ADHD har minst en ”knäpp” förälder. Det är min erfarenhet. Nån genetisk/ärftlig faktor borde därför vara inblandad. Därmed inte sagt att det även kan orsakas av gifter/tillsatser i maten, gifter i vår miljö eller plast och tungmetaller som vi får i oss.
Citera
2025-09-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du uttalar dig i vanlig ordning om saker du inte vet något om. Aspergers syndrom har förvisso tagits bort som egen diagnos. Det gör att många ifrågasätter hur Greta Thunberg kan ha den diagnosen, eftersom diagnosen vid den tidpunkten redan hade försvunnit. Mina barn är lite äldre och har diagnos enligt ICD10: F845 Aspergers syndrom. Det är mycket riktigt ärftligt. Även om varken jag eller min fru har diagnosen så är vi båda forskare, vilket i sig är ganska autistiskt.

För övrigt beklagar jag att du upplever det som att jag försöker få dig att ifrågasätta din egen verklighetsuppfattning. Det är verkligen inte min mening.

Min yngste har en ljudkänslighet som går utöver någonting jag har sett. Han använder hörselskydd när han använder Soda Stream. "Fingeravtrycket" för Asperger är normalbegåvning på alla områden utom ett, där personen istället är överbegåvad. Mina barn ligger exempelvis två standardavvikelser över snittet vad gäller icke-verbal perception.

Finns inget som säger att autism ligger i generna. Det är en komplex diagnos med många bakomliggande faktorer. Jag vet betydligt mer om autism och adhd än var du någonsin kommer att kunna veta. Att din son är komplicerad, jaha? Många autister lider snarare av att de är understimulerade och behöver ljud omkring sig för att fungera i sin vardag.

Sen är topic folsyra och det finns inget som säger att autism kan botas med folsyra.
En del autister har dock brist på B9 så det kan hjälpa mot tex trötthet.
Citera
2025-09-23, 12:50
Avstängd
Citat:
Lika obegripligt inlägg som att folsyra skulle kunna bota autism.

Du kanske ska fundera på varför du inte begriper utsagor som är konkreta och särskilt ironiska? Det hör nämligen till diagnosen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in