2025-09-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josefsmaria66
Men med facit i hand så tog han fel beslut.
Vilket jag också tycker han gjorde. Även om N gjorde si eller så eller borde gjort si eller så.
Dock skrev ju nån att just den ”våldsamma” delen utspelade sig mellan A och E.

Ja, uppenbarligen. Vilket är helt befängt.

Den sk. "Våldsamma" delen och vem/vilka som ingick i den kan jag inte uttala mig om.
Citera
2025-09-23, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artmovie
Ja, uppenbarligen. Vilket är helt befängt.

Den sk. "Våldsamma" delen och vem/vilka som ingick i den kan jag inte uttala mig om.
Samma här, vet inte heller vad som hände mellan vilka där så av samma anledning som du så uttalar jag mig inte om det.
Citera
2025-09-23, 11:55
Avstängd
Citat:
Snacka om skillnad på A och V i känslan om barn.
A vägrar skriva på för att han är lite osäker på något som inte ens är osäkert. Det är ursäkten som florerar här iallafall. Jag själv menar ff på att det är för att han inte vill.
Medan V är fullt mogen att några år senare ta över exakt samma ansvar för exakt samma barn fast han inte är barnets biologiska pappa. Och dessutom samma ansvar för snart ett barn till.
Vet inte hur du resonerar egentligen !
Självklart ska man inte skriva på om man inte är 100 % säker så är det med allt .
Och varför ska han inte ens vara osäker menar du ??? .Vilken kille som helst hade haft sina tvivel om man blir anklagad för att ha smittat någon när man själv ej har klamydia utan min partner har fått det . Då skulle iallafall mina varningsklockor ringa som kille .
Lika så om man har kommit övrens från början att jag ska få vara med på förlossningen trors vi gått skilda vägar och helt plötsligt inte får det .
El att man ej talar om att barnet är fött . Så han har full rätt att känna tvivel .

Vet inte om det är så moget av V att ta ansvar för ett barn du knappt knappt träffat el känner .
El att skaffa barn numer 2 med en tjej som har det förflutet med barn nummer etts pappa
Tycker det är mer oansvarigt att kasta sig in i ett förhållande med någon du inte känner
Citera
2025-09-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamy87
Självklart ska man inte skriva på om man inte är 100 % säker så är det med allt .
Och varför ska han inte ens vara osäker menar du ??? .Vilken kille som helst hade haft sina tvivel om man blir anklagad för att ha smittat någon när man själv ej har klamydia utan min partner har fått det . Då skulle iallafall mina varningsklockor ringa som kille .
Lika så om man har kommit övrens från början att jag ska få vara med på förlossningen trors vi gått skilda vägar och helt plötsligt inte får det .
El att man ej talar om att barnet är fött . Så han har full rätt att känna tvivel .

Vet inte om det är så moget av V att ta ansvar för ett barn du knappt knappt träffat el känner .
El att skaffa barn numer 2 med en tjej som har det förflutet med barn nummer etts pappa
Tycker det är mer oansvarigt att kasta sig in i ett förhållande med någon du inte känner
Ja det är helt okej att du tycker så. Bara synd att dom förlorar all tid med varann pga att han är envis som en barnrumpa i detta. Detta kommer ju naturligtvis även C ta del av sen.
Han hade både kunnat skriva på och bli avskriven som far om det hade visat sig vara fel. Det hade han kunnat spara massor av förlorad tid på, både byråkratiskt och känslomässigt och framför allt för C, om han hade tyckt det var viktigt.

C kommer ju ändå få veta tids nog vilka som tillverkat henne. Under tiden får hon och V en stark och seriös pappa-dotter-relation. Är garanterat därför V känner så starkt för henne redan nu. Och hon för honom.
A vill ha bevis enligt dig och V tänker med pappahjärtat.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-23 kl. 12:11.
Citera
2025-09-23, 12:16
Medlem
Citat:

Man kan väl även om man känner tvivel agera så rätt och bra som möjligt för sitt barns skull?Han är ju garanterat mer säker än osäker? Eller vad tror du?
Citera
2025-09-23, 12:26
Avstängd
Citat:
Han (A alltså) har ju fått möjlighet att skriva på faderskap sen lååång tid tillbaka. Det har jag ju skrivit många många många gånger. Men han vill ju inte det. Ytterligare ett dåligt val om man ska se vart detta lutar.
Har alltid varit så när utredningen kommit fram till vem som är fadern. Vilket dessutom i detta fall inte ens kan ha varit mikrokrångligt. Inget som kom till 2022.
Varför envisas du gång på gång att A har haft möjligheten att skriva på för !

Vet vad du skrivit tidigare !!!:
Och åter svarar jag dej NEJ han har inte haft den möjligheten då N vägrat uppge han .

Och hade nu A som du påstår nekat att skriva så hade detta tagits vidare till en domstol för att få fram ett beslut då det ej får stå fader okänd i Sverige.

Och utredningen kan hålla på tills barnet är 18 år om inga nya uppgifter kommer in .

N har ingen skyldighet att hjälpa till och det är inget brott i sej att undanhålla information och därför bli av med underhålls stöd vilket N har blivit.

Men däremot så kan modern åka ditt om hon medvetet sabbar för den andra föräldern under utrednings gång tex förtal , umgänge mm

Så sluta och säg att A har haft möjligheten och ej vill då jag mfl vet något annat
Citera
2025-09-23, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millan75
Varför envisas du gång på gång att A har haft möjligheten att skriva på för !

Vet vad du skrivit tidigare !!!:
Och åter svarar jag dej NEJ han har inte haft den möjligheten då N vägrat uppge han .

Och hade nu A som du påstår nekat att skriva så hade detta tagits vidare till en domstol för att få fram ett beslut då det ej får stå fader okänd i Sverige.

Och utredningen kan hålla på tills barnet är 18 år om inga nya uppgifter kommer in .

N har ingen skyldighet att hjälpa till och det är inget brott i sej att undanhålla information och därför bli av med underhålls stöd vilket N har blivit.

Men däremot så kan modern åka ditt om hon medvetet sabbar för den andra föräldern under utrednings gång tex förtal , umgänge mm

Så sluta och säg att A har haft möjligheten och ej vill då jag mfl vet något annat
Han har fått möjligheten av socialtjänsten att skriva under faderskap vilket du vill att han skall ha fått den möjligheten eller inte.
Men annars har du rätt, han är osäker och det kommer i första han för honom. Vilket har lett till att det händer annat under tiden. Men det får han ju ta då.(vilket jag tror han gör också ) Han kan ju inte förhindra vad som händer utanför hans sk tvivel.
Citera
2025-09-23, 12:39
Avstängd
Citat:
Ja det är helt okej att du tycker så. Bara synd att dom förlorar all tid med varann pga att han är envis som en barnrumpa i detta. Detta kommer ju naturligtvis även C ta del av sen.
Han hade både kunnat skriva på och bli avskriven som far om det hade visat sig vara fel. Det hade han kunnat spara massor av förlorad tid på, både byråkratiskt och känslomässigt och framför allt för C, om han hade tyckt det var viktigt.

C kommer ju ändå få veta tids nog vilka som tillverkat henne. Under tiden får hon och V en stark och seriös pappa-dotter-relation. Är garanterat därför V känner så starkt för henne redan nu. Och hon för honom.
Barnrumpa ?? Undrar vem som är barnrumpa i det hela inte A iallafall utan N om du nu ska kalla någon en barnrumpa .
Så du menar på fullaste allvar att han skriva på för att skapa ett band med C som sedan ska ryksts bort om det visar sej att han inte är det .
Inser du hur grymt det skulle vara för både A & C .
Och du tror att det är så lätt att avskriva sig .

Ja C kommer tids nog förstå vilken soppa hennes mamma har försatt henne i och vem det egentligen är som ljuger .

Är väl jättebra om C & V får en stark relation till varandra och skapar ett band ser inte det som något negativt om det nu är så ....

Och sen för det andra då tror inte jag att v tänker med pappa hjärtat redan nu utan det har N sett till att han ska vara en bonusfarsa
Citera
2025-09-23, 12:39
Avstängd
Citat:

Väldigt bra och viktig fråga – det här är en klassisk juridisk ”fallgrop” i faderskapsärenden.

🔹 Fastställande av faderskap

Faderskap kan fastställas på två sätt:
1. Genom bekräftelse – mannen skriver under en bekräftelse (ofta via socialnämnden eller Skatteverket). Detta måste godkännas av modern och socialnämnden.
2. Genom dom – tingsrätten beslutar, ofta efter DNA-test.

🔹 Om mannen bekräftar faderskapet utan DNA-test
• Om han frivilligt skriver på en bekräftelse utan att begära DNA-test, blir han juridisk pappa direkt.
• Han kan inte senare ”ångra sig” eller avsäga sig faderskapet bara för att han får veta att han inte är biologisk pappa.

🔹 Kan man häva ett faderskap i efterhand?

Ja, men bara genom domstol:
• Den som är fastställd som pappa kan väcka talan i tingsrätten om hävande av faderskap.
• Då görs DNA-test, och om det visar att han inte är biologisk pappa, kan domstolen häva faderskapet.
• MEN: tills dess gäller han fullt ut som pappa, med försörjningsplikt, vårdnadsfrågor och arvsrätt för barnet.

🔹 Praktisk konsekvens

Det är därför mycket riskabelt att skriva under en faderskapsbekräftelse utan DNA-test, särskilt om det finns minsta osäkerhet.
Det normala – och det socialnämnden ofta själva föreslår – är att göra DNA-test innan man skriver under.

👉 Sammanfattning:
• Han kan få faderskapet hävt i domstol om DNA senare visar att han inte är biologisk pappa.
• Men tills dess är han fullt juridisk pappa och kan inte ”avsäga sig” ansvaret på egen hand.
• Det är alltid säkrast att begära DNA innan bekräftelse.
Citera
2025-09-23, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosaurus
Väldigt bra och viktig fråga – det här är en klassisk juridisk ”fallgrop” i faderskapsärenden.

🔹 Fastställande av faderskap

Faderskap kan fastställas på två sätt:
1. Genom bekräftelse – mannen skriver under en bekräftelse (ofta via socialnämnden eller Skatteverket). Detta måste godkännas av modern och socialnämnden.
2. Genom dom – tingsrätten beslutar, ofta efter DNA-test.

🔹 Om mannen bekräftar faderskapet utan DNA-test
• Om han frivilligt skriver på en bekräftelse utan att begära DNA-test, blir han juridisk pappa direkt.
• Han kan inte senare ”ångra sig” eller avsäga sig faderskapet bara för att han får veta att han inte är biologisk pappa.

🔹 Kan man häva ett faderskap i efterhand?

Ja, men bara genom domstol:
• Den som är fastställd som pappa kan väcka talan i tingsrätten om hävande av faderskap.
• Då görs DNA-test, och om det visar att han inte är biologisk pappa, kan domstolen häva faderskapet.
• MEN: tills dess gäller han fullt ut som pappa, med försörjningsplikt, vårdnadsfrågor och arvsrätt för barnet.

🔹 Praktisk konsekvens

Det är därför mycket riskabelt att skriva under en faderskapsbekräftelse utan DNA-test, särskilt om det finns minsta osäkerhet.
Det normala – och det socialnämnden ofta själva föreslår – är att göra DNA-test innan man skriver under.

👉 Sammanfattning:
• Han kan få faderskapet hävt i domstol om DNA senare visar att han inte är biologisk pappa.
• Men tills dess är han fullt juridisk pappa och kan inte ”avsäga sig” ansvaret på egen hand.
• Det är alltid säkrast att begära DNA innan bekräftelse.

Frågade även vad som händer om modern nekar faderskapet. Fick då detta

🔹 Faderskapsbekräftelse kräver tre ”ja”

För att en faderskapsbekräftelse ska bli giltig krävs:
1. Mannens underskrift.
2. Moderns godkännande.
3. Socialnämndens godkännande (efter kontroll att det verkar stämma).

👉 Om modern inte godkänner, då blir bekräftelsen ogiltig och faderskapet fastställs inte.

🔹 Vad händer då?
• Om modern vägrar, måste socialnämnden ändå utreda faderskapet.
• Socialnämnden kan då kalla både modern och den utpekade mannen till samtal, och ofta föreslå DNA-test.
• Om modern fortsätter vägra, kan socialnämnden lämna över ärendet till tingsrätten för fastställande.
• Tingsrätten kan då besluta om DNA-prov även mot moderns vilja.

🔹 Slutsats

Modern kan alltså fördröja processen genom att inte godkänna en faderskapsbekräftelse.
Men hon kan inte i längden stoppa att faderskapet fastställs, om mannen driver saken via socialnämnd/tingsrätt.
Citera
2025-09-23, 12:43
Medlem
Citat:
Barnrumpa ?? Undrar vem som är barnrumpa i det hela inte A iallafall utan N om du nu ska kalla någon en barnrumpa .
Så du menar på fullaste allvar att han skriva på för att skapa ett band med C som sedan ska ryksts bort om det visar sej att han inte är det .
Inser du hur grymt det skulle vara för både A & C .
Och du tror att det är så lätt att avskriva sig .

Ja C kommer tids nog förstå vilken soppa hennes mamma har försatt henne i och vem det egentligen är som ljuger .

Är väl jättebra om C & V får en stark relation till varandra och skapar ett band ser inte det som något negativt om det nu är så ....

Och sen för det andra då tror inte jag att v tänker med pappa hjärtat redan nu utan det har N sett till att han ska vara en bonusfarsa
Nope, inte nånstans skrev jag att han skall skapa ett band som ska ryckas ifrån honom. Du skapar inte ett band per automatik för att du erkänner dig som fader.
Citera
2025-09-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacosaurus
Frågade även vad som händer om modern nekar faderskapet. Fick då detta

🔹 Faderskapsbekräftelse kräver tre ”ja”

För att en faderskapsbekräftelse ska bli giltig krävs:
1. Mannens underskrift.
2. Moderns godkännande.
3. Socialnämndens godkännande (efter kontroll att det verkar stämma).

👉 Om modern inte godkänner, då blir bekräftelsen ogiltig och faderskapet fastställs inte.

🔹 Vad händer då?
• Om modern vägrar, måste socialnämnden ändå utreda faderskapet.
• Socialnämnden kan då kalla både modern och den utpekade mannen till samtal, och ofta föreslå DNA-test.
• Om modern fortsätter vägra, kan socialnämnden lämna över ärendet till tingsrätten för fastställande.
• Tingsrätten kan då besluta om DNA-prov även mot moderns vilja.

🔹 Slutsats

Modern kan alltså fördröja processen genom att inte godkänna en faderskapsbekräftelse.
Men hon kan inte i längden stoppa att faderskapet fastställs, om mannen driver saken via socialnämnd/tingsrätt.
Precis, det stämmer att hon kan fördröja processen genom att inte godkänna mannens faderskapabekräftelse. Dock finns det ingen faderskapsbekräftelse i detta fall då han ju som jag säger INTE vill bekräfta. Det säger ju ni andra med att han inte vill för att han är osäker.
Och som du vet så i och med det driver han inget överhuvudtaget i tingsrätten.
Senast redigerad av Josefsmaria66 2025-09-23 kl. 12:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in