Citat:
Problemet med det fetade är dock att det inte går att förklaras eftersom det inte finns någon fast generell definition som pekar på vad som är objektivt vänster- eller högerpolitik. Vilket gör att du inte kan förklara vad som är tydligt vänster eller höger oavsett politisk karta.
En av de vanligaste sätten att demonstrera vad som är höger- eller vänsterperspektiv är att försöka koppla samman den politiska strömning eller den fråga et parti som säger sig vara vänster eller höger står för. Kruxet med det är ju bara att det blir en form av cirkelargumentation likt citogenesis och andra argumentationsfel i den stilen.
Det som gör det "högerpolitik" eller "vänsterpolitik" framställs som det ett "högerparti" respektive "vänsterparti" ställer sig bakom.
Hur blir det ett parti ett "högerparti"?Det hela är bara tribalism där båda sidor pekar finger åt varandra och byter ståndpunkt mellan varven. Det parti X för stunden står bakom blir förknippat med den politiska sida dessa sägs stå för. Men om parti Y som placerats på motsatt sida i spektrumet tar över samma ståndpunkt blir det i stället en fråga som sägs vara förknippat med det samma.
Det blir det genom att det står för "högerpolitik".
Hur blir det "högerpolitik"?
Det blir det genom att ett "högerparti" ställer sig bakom det.
Hur blir det ett parti ett "vänster erparti"?
Det blir det genom att det står för "vänsterpolitik".
Hur blir det "vänsterpolitik"?
Det blir det genom att ett "vänsterparti" ställer sig bakom det.
Läs boken jag föreslog tidigare. I den finns mängder med exempel som bytt sida fram och tillbaka flera gånger.
Typisk "vänsterpolitik" genomförd av "högersidan" och en "högerpresident" ena gången som självklar "högerpolitik" och kritiserats från "vänstersidan". För att sedan växla över till att åter bli "vänsterpolitik" en tid senare.
Typisk "högerpolitik" genomförd av "vänstersidan" av en "vänsterpresident" ena gången som självklar "vänsterpolitik" och kritiserats från "högersidan". För att sedan växla över till att åter bli "högerpolitik " en tid senare.
Exempel som ökning och minskning av staten och statligt inflytande; för eller mot inblandning i andra länders egna affärer; för eller mot höjda/sänkta skatter; för eller mot invandring och så vidare. Varje gång blir den fråga partierna ställer sig bakom förknippad med den sida den som för stunden sägs stå för. Oavsett om den som står för frågan sägs vara höger eller vänster så växlar frågan och blir det som den som tar till sig den sägs stå för.
Citat:
Och ingen gång har det fungerat.
För att kunna undanröja kritiska röster.
Citat:
Va?
Vad menar du?
Det är ju inte finansieringen som är roten till det hela. Det är kritiska röster mot SD som SD vill komma åt. SD är ett typiskt tribalparti för folk med tribaltänk. Allt som är för och som bekräftar det egna är bra och allt som är mot och motbevisar det egna är dåligt.
Om SVT/SR var SDs hyllningskör hade de knappast varit inne på att minska något av dem.
Jag betalar för SVT/SR och de förespråkar demokrati vilket jag inte tror på. Men jag kan acceptera andras syn på saker och ting och har inga krav på att skära ner. Jag tvingas betala för mina meningsmotståndares propaganda.
Citat:
Ja, men jag tycker att de skulle kunna bli mycket bättre.
Det finns bättre sätt att få till en större bredd i deras kritik och deras ifrågasättande än att försöka tysta sina kritiker. Andra kravställningar på dem till att börja med.
Men, så länge det är ett demokratiskt upplägg kommer minoriteten (SD i det här fallet då dessa trots allt inte har över 50% av befolkningen bakom sig.) dessvärre då får ta och acceptera. Eller menar du nu att demokratin kanske inte är så bra när det är "fel" minoritet (SD) som drao?
Citat:
Jag uppfattar dagens media som en intern dessinformationskampan som rullar 24/7 för att hålla folket i kontroll, på gott och ont.
Bara idag t.ex. så skrev MSN Sverige att nu så kommer dom hissa halv flaggstång för Jimmy Carter...på SAMMA dag som trump svärs in. Medierna försökte förklara detta med att det är en sorg för USA att Trump svärs in. Man kan ifrågasätta varför dom placerar just denna dag samma dag som Trump svärs in. Folk kommer tolka detta som något negativt att Trump svärs in, oavsett vad man tycker om Trump.
Bara idag t.ex. så skrev MSN Sverige att nu så kommer dom hissa halv flaggstång för Jimmy Carter...på SAMMA dag som trump svärs in. Medierna försökte förklara detta med att det är en sorg för USA att Trump svärs in. Man kan ifrågasätta varför dom placerar just denna dag samma dag som Trump svärs in. Folk kommer tolka detta som något negativt att Trump svärs in, oavsett vad man tycker om Trump.
Och det har vad med SVT/SR att göra?
Citat:
Total anarki?
Du har fortfarande efter alla dessa år alltså inte förstått vad anarki är...
Citat:
Och det har vad med det vi diskuterar att göra?