2025-09-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det är ju oerhört vanligt att man skiljer sej på pappret men fortsätter att bo samman.

För att komma runt det du beskriver

gäller även sambos
Citera
2025-09-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kostnaden för ränteavdrag är betydligt större än den för ROT, alldeles oavsett om det kommer dig till godo eller ej.

Ränteavdragen borde givetvis avskaffas. Då skattesystemet skall vara symmetriskt skall dock givetvis skatt på kapitalinkomster också avskaffas.
Citera
2025-09-22, 13:14
Medlem
Ohomosexuells avatar
Men kom igen.

Jag har en rad fysiska sjukdomar samt följdsjukdomar, men är utförsäkrad av Försäkringskassan och tvingas gå på socialbidrag.

Jag klarar mig, men med nöd och näppe.

Det är tråkigt monotont hemlagat storkok varje dag. Men visst, jag kan äta mig mätt.

Min telefon är för gammal, jag kan inte längre uppdatera den och eftersom jag inte kan uppdatera den har exempelvis min bankapp slutat fungera. Jag har långt till närmsta bankkontor, som dessutom får kortare och kortare öppettider. Att jag är fysiskt handikappad gör inte saken lättare. Samma problem har jag med min gamla laptop. Jag står utanför viktiga samhällsfunktioner eftersom jag inte har råd att köpa ny hårdvara. Genom skatten betalar jag för SVT men kan inte öppna och spela SVT Play. En vanlig teveapparat har jag aldrig ägt.

Samtidigt lever jag isolerad och behöver inte nya kläder. Inga vänner ellerfamilj så jag går aldrig på café eller bio eller museum eller utflykt eller vad tusan vanliga människor gör.

Jag klagar inte, verkligen inte, men vänder mig mot någon som skrev att man med socialbidrag kan sitta och titta på Netflix och äta pizza varje dag. Det är matematiskt helt omöjligt.
Citera
2025-09-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
På det läggs sen bidrag för hyra, el, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. Hur mycket blir det?

Inte fack och ej a-kassa. Däremot SL kort får du
Citera
2025-09-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Behovsprövat, om du har en aktivitet att ta dig till. Inte bara för allmän mobilitet.
Citera
2025-09-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sskrruvdrucken
Socialstyrelsen:
"Försörjningsstödets andra del består av faktiska skäliga kostnader för boende, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor, fackförening och a-kassa. "

https://www.socialstyrelsen.se/kunsk...rivatpersoner/
Citera
2025-09-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Fast det var inte frågan utan vad "riksnormen för försörjningsstöd" var. Uttalar man sig som ledarskribent tvärsäkert om "bidragssverige" bör man ha koll på sådant.

Men siffran var ju rätt, om man räknar in hela bidragsbeloppet inklusive hyran.
Ser inte problemet.

Riksnormen är 5128 kr PLUS HYRA.
Du hamnar vi i dessa trakter.
Citera
2025-09-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Men kom igen.

Jag har en rad fysiska sjukdomar samt följdsjukdomar, men är utförsäkrad av Försäkringskassan och tvingas gå på socialbidrag.

Jag klarar mig, men med nöd och näppe.

Det är tråkigt monotont hemlagat storkok varje dag. Men visst, jag kan äta mig mätt.

Min telefon är för gammal, jag kan inte längre uppdatera den och eftersom jag inte kan uppdatera den har exempelvis min bankapp slutat fungera. Jag har långt till närmsta bankkontor, som dessutom får kortare och kortare öppettider. Att jag är fysiskt handikappad gör inte saken lättare. Samma problem har jag med min gamla laptop. Jag står utanför viktiga samhällsfunktioner eftersom jag inte har råd att köpa ny hårdvara. Genom skatten betalar jag för SVT men kan inte öppna och spela SVT Play. En vanlig teveapparat har jag aldrig ägt.

Samtidigt lever jag isolerad och behöver inte nya kläder. Inga vänner ellerfamilj så jag går aldrig på café eller bio eller museum eller utflykt eller vad tusan vanliga människor gör.

Jag klagar inte, verkligen inte, men vänder mig mot någon som skrev att man med socialbidrag kan sitta och titta på Netflix och äta pizza varje dag. Det är matematiskt helt omöjligt.

Har man inte rätt att få telefon, dator och TV bekostad av soc?
Citera
2025-09-22, 14:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är PPP justerat....
Det spelar ju ingen roll eftersom rik är ett relativt begrepp. Blandar man in miljarder araber och afrikaner blir det skevt

Men nu handlar tråden om att höginkomstagare inte vet något om att vara låginkomsttagare

Dessutom blir det fel för invandrare kan söka en mängd olika bidrag utöver soc bidrag, de blir därmed höginkomsttagare .

Barntillägget är vettigt om man har 1 eller 2 barn, men med en stor barnkull så får barnen ärva kläder och leksaker etc. Det finns ju även svenska storfamiljer som går runt på bidrag
Senast redigerad av Gertrud1 2025-09-22 kl. 14:10.
Citera
2025-09-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Men siffran var ju rätt, om man räknar in hela bidragsbeloppet inklusive hyran.
Ser inte problemet.

Riksnormen är 5128 kr PLUS HYRA.
Du hamnar vi i dessa trakter.

Du tänker att Svensson hade rätt om man tänker sig att programledaren frågade om något helt annat än vad han faktiskt frågade om? Att Svensson faktiskt inte kan förväntas veta att "riksnormen för försörjningsstöd" inte inkluderar hyran?
Citera
2025-09-22, 14:19
Medlem
Run3s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-tusenlappar: "För till exempel sammanboende med fem barn som i regeringens typfall i dag kan få 46 500 kronor i månaden i olika bidrag". Varför jobba om man får så mycket pengar i bidrag? Inte några ynka 5000 du babblar om.
Citera
2025-09-22, 14:45
Medlem
PunkRelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohomosexuell
Men kom igen.

Samma problem har jag med min gamla laptop.

Netflix är inte billigt, men hemlagad pizza kräver väl inte mycket mer än vetemjöl, lite olja, krossade tomater och billig ost. Elen kan kosta några kronor, men man kan grädda veckans bröd när ugnen ändå är varm.

Det där med gammal laptop är något jag ibland ser folk posta om i diverse facebookgrupper. Det verkar inte vara helt omöjligt att hitta någon som har en halvgammal fullt fungerande och vill skiljas från den mot några hundralappar eller till och med bara fraktkostnaden. Själv låter jag barnen ärva, så sonen har min 9 år gamla jobblaptop som sin speldator nu. Jag räknar med att den förblir användbar i 5+ år till, åtminstone som resedator åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in