2025-09-22, 11:09
Medlem
Intressant detta med Performative Male.
Funkar det lite som Ung Vänster, ett gäng snubbar som låtsas bry sig om feminism och Kuba för att få ligga? Typ en palestinasjal istället för bok, kanske ett regnbågsfärgat armband för att signalera sin stora godhet?
Citera
2025-09-22, 11:32
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har nyligen förstått det tydligen har blivit en grej på nätet att diskutera och visa exempel på något som kallas för "performative male". En sådan skulle t ex kunna sitta på ett café med en matchate och läsa en bok, gärna om feminism, för att verka mer intressant för kvinnor -- om han ens faktiskt läser boken eller faktiskt dricker tet... Fejkvarning på detta alltså!

Nu läser jag ju själv en bok då och då t ex på t-banan, men det är ju av intresse, istället för att alltid bara skrolla i mobilen. Har inte riktigt tänkt på vad andra tänker om det. Men ska man nu alltså skämmas för det på något sätt?

Iaf, Topic tänkte jag kunde vara om just "performative male". Tankar, erfarenheter, kritik eller hyllningar av begreppet, länkar (med kort beskrivning förstås), etc. Kör på!
Så man tror att alla kvinnor vill ha en för att man läser feministisk litteratur, röstar MP, köper second hand och dricker soyalatte? Är inte så säker på det. Självförtroende, karisma, jävlaranamma och makt är bättre
Citera
2025-09-22, 12:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Självförtroende, karisma, jävlaranamma och makt är bättre

Det är bättre men mycket svårare att fejka.
Citera
2025-09-22, 12:22
Medlem
Menar ts att alla män som läser publikt gör det av fejk-anledningar, utom ts själv?
Citera
2025-09-22, 12:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Menar ts att alla män som läser publikt gör det av fejk-anledningar, utom ts själv?
Absolut inte. Noterade bara att det finns ett begrepp på nätet som jag tänkte kunde vara bra att ta upp här. Min egen reaktion är väl mest en mild irritation över att öht misstänkliggöra folk som läser när det passar dem. Man hinner läsa rätt mycket även på bara 10 min varje resa till och från jobbet. Självklart tittar man upp ibland för att t ex kolla var man är, men det i sig betyder ju inte att det är fejk. OM nu någon faktiskt fejkar att läsa, är det bara patetiskt, imho, ungefär som att plastikoperera sig för att se ut som att man har mer muskler än vad man har. Läs på riktigt, sånt som du tycker är intressant eller pga utbildning, och gymma och träna på riktigt.
Citera
2025-09-22, 12:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Så man tror att alla kvinnor vill ha en för att man läser feministisk litteratur, röstar MP, köper second hand och dricker soyalatte? Är inte så säker på det. Självförtroende, karisma, jävlaranamma och makt är bättre
Det tror jag med.
Citera
2025-09-22, 13:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Herrejösses vad extremt fjolligt och pretto.
Matcha te är ganska gott med mint och nyttigt men varför läsa en bok om feminism? GAY

Ni halv-homosar som försöker vara feminina för att få en tjej är tvärfel ute. Det kommer Inte funka.

Bättre idé:
Sätt dig med fötterna på bordet och peta upp en Ettan lös fet som en snigel under läppen och sök ögonkontakt med en tjej och börja prata.
Till o med det skulle fan vara mer lyckat än ditt feminina-gay-förslag.
"ni halv-homosar", "ditt feminina-gay-förslag"??
Polarn, du har ett anger problem och saknar en del i läsförståelsen. Men lycka till med din strategi iaf, macho boy.
Citera
2025-09-22, 13:18
Medlem
immenhusens avatar
Det är väl den nya benämningen på män som är pseudointellektuella, vilket det skrevs om för ett tiotal år sedan i media. Män som bor på gymmen och kan allt om kostlära och proteinpulver. De saknar dock filosofiskt djup, samt förmåga till att tänka abstrakt. Denna vilsenhet är en produkt av det fallerande svenska skolväsendet, så man kan egentligen inte döma dem. Å andra sidan är det positivt att de försöker, för det visar ändå på en strävan efter kunskap om livets djupare dimensioner. Bristen på vägledning och en tydlig plan gör dem däremot "performative." Hur kan vi hjälpa dessa män, där samhället har svikit dem? Det är frågan.

/AI
Citera
2025-09-22, 14:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren80
En man som sitter och läser en bok om feminism är enligt mig helt tappad/psykotisk. Möjligtvis skulle det kunna vara hans idé av humor alt att han ska skriva avhandling/studie.

Så för mig som kvinna är det en RÖD flagga.
Håller inte med riktigt. Om det bara är för show, så ja, det är patetiskt. Men att läsa OM något är ju inte samma sak som att omfamna det och att hålla med om allt. Om jag t ex läser om Putin och Ryssland så är det ju för att informera mig OM detta.
Citera
2025-09-22, 15:35
Medlem
Citat:
Håller inte med riktigt. Om det bara är för show, så ja, det är patetiskt. Men att läsa OM något är ju inte samma sak som att omfamna det och att hålla med om allt. Om jag t ex läser om Putin och Ryssland så är det ju för att informera mig OM detta.

Jag hade ju dock med som alternativ att det rörde sig om studie.

Dagens "feminism" är banal och direkt skadlig för kvinnor och flickor.
Citera
2025-09-22, 16:33
Medlem
Jenny9s avatar
Jag ska stanna till vid bibblan idag och gå in och skälla ut alla männen därinne. Jävla posers. Fejk hela högen, slår vad om att de bara vill ligga.
Citera
2025-09-22, 17:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
"ni halv-homosar", "ditt feminina-gay-förslag"??
Polarn, du har ett anger problem och saknar en del i läsförståelsen. Men lycka till med din strategi iaf, macho boy.

Nee har inget anger-problem. Ingen av er trans-gay personer har någon humor det är vad problemet är.

Men ja det är feminint, töntigt och pretto att sitta och dricka en soja-latte och läsa ”det andra könet” ENBART för att ragga. Uppdatera gärna tråden med hur du lyckas.
Jag kan ärligt inte se hur en kvinna skulle attraheras?

Tack för din omtanke min strategi har gett mig en fru och två barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in