Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-22, 00:15
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det stämmer inte, dom "räkningar" man får betalt är Hyra, el, grundläggande hemförsäkring, A-kassa, fackavgift, arbetsresor, och i en del kommuner, billigt internet.

Jobbar du heltid så får du en bra bit mer än så över om du inte bor svindyrt.

A-kassa, fackavgift och arbetsresor? Herregud, det är mycket mer än jag trodde. Bidraget borde halveras om de ska betala för så mycket trams.

Och vadå för arbetsresor? Får man bidrag så är man väl arbetslös?
Citera
2025-09-22, 00:16
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Dina uträkningar är helt skeva. Du nästan halverar ett belopp som ligger 1000kr under existensminimum och får det att framstå som värsta semestertillvaron. Du har verkligen ingen koll på vad du snackar om.

Vad du hittar på trams. Jag har aldrig nämnt att det skulle föreställa någon sorts semester. Vad du tramsar. Det finns inte heller något skevt med min uträkning.

Jag tycker det låter som att du har dålig koll. Snackar om att köpa tomatsås för nästan 40 kr burken när det var hur simpelt som helst att hitta för mer än halva priset.
Citera
2025-09-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
A-kassa, fackavgift och arbetsresor? Herregud, det är mycket mer än jag trodde. Bidraget borde halveras om de ska betala för så mycket trams.

Man kan ha ett timvikariat och ha kostnader för arbetsresor och uppbära försörjningsstöd. A-kassa bör alla med arbete betala för, kostar en dryg hundring i månaden.
Citera
2025-09-22, 00:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Där jag bor är det bara 5-dagars praktik som ger busskort, men bra att det finns kommuner som inte tvingar folk att gå en mil om dagen.

Busskort fick jag inte då jag sällan behövde åka mer än en eller ett par ggr i månaden, men jag fick varje enskild resa ersatt istället om jag lämnade in kvitto/biljett.
Citera
2025-09-22, 00:20
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Det är för en ensam person, är man sambos så får man en lite högre summa att dela på (har för mig det är typ 2k mer ie man ska dela på 7k) sen så får man en extra summa per barn baserat på ålder.
Jag har länkat uträkningen för 2025. Jo, man får 7000 som sammanboende par vuxna, för enskilda kostnader. Sen tillkommer 1400 för gemensamma kostnader för två personer. Sen tillkommern alla räkningar som godkänns, så som el, mobil, försäkring, etc. Sen även alla "sällanköp" eller "behov" saker. Så det kan ju bli långt över 10 000 vissa månader, men oftast kring 10 000.

EDIT: Sorry, missförstod, trodde bara du prata om sambos här... men ser sen att du även nämner barn.
men som sagt, uträkningarna för 2025 finns länkat. Man får Personliga Kostnader baserat per ålder ( Vuxen har 4000, men sammaboende par får inte 4000 var, utan får istället 7000 totalt). Sen får man Gemensamma Kostnader baserat på hur många man är. Sen får man räkningar. Sen sällanköp och behovs saker.
Senast redigerad av Necris 2025-09-22 kl. 00:27.
Citera
2025-09-22, 00:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh

Man kan ha försörjningsstöd även om man arbetar om man har tillräckligt låg lön, tex som timanställd med få timmar.

Men även resor till/från praktik, arbetsträning, arbetssökande, vård/rehabilitering mm räknas som arbetsresor.
Citera
2025-09-22, 00:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man kan ha ett timvikariat och ha kostnader för arbetsresor och uppbära försörjningsstöd. A-kassa bör alla med arbete betala för, kostar en dryg hundring i månaden.
Jo, får man A-kassa så slipper ju soc betala försörjningsstödet, eller ivf reducera det.
Citera
2025-09-22, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, får man A-kassa så slipper ju soc betala försörjningsstödet, eller ivf reducera det.
Och? Man kan ha en timanställning, a-kassa och försörjningsstöd. Får man då en fast månadstjänst försvinner försörjningsstödet och man är inne i a-kassan, vilket är en fördel om tjänsten försvinner.
Citera
2025-09-22, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du tar naturligtvis ut alla pengarna. Fan ni är inte smarta måste man säga. Problem solved.

Men välj Hemköp då istället. Priserna är i stort sett samma.

Bil? Du åker väl inte bil när du lever på socialbidrag?

Så jävla dumt att hälften kunde räcka.

Att du inte vet vem Lena Andersson är visar på att du är dum eller spelar dum. Hennes tjafs om att barn kan äta havregrynsgröt och bli mätta är legendariskt.

Din verklighetsuppfattning kring ekonomi är minst sagt trasig. Du började på 1000 kr för kläder i månaden.

Beräkning av frukost. Nej!

Varken Willy:s (241 butiker), hemköp (202 butiker) eller Lidl (205 butiker) är rikstäckande kedjor. Du är verkligen tappad människa.

Dessutom så anser fortfarande konsumentverket att en bra kost för en vuxen kostar 3700 kr per månad. Sen får du tycka vad du vill. Mellan dig och KO så väljer lag lita på KO.
Citera
2025-09-22, 01:11
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om summan är den du skriver att den är så är det en ganska ok summa. Det räcker gott å väl till att överleva. Men att borgarpacket är idioter är väl ingen nyhet?

Bara be dem fara åt helvete. Men vilka politiker ska man rösta på då? Alla regeringar senaste 30 åren har gemensamt förstört samhället. Se bara på skola, sjukvård och hur otryggt samhället har blivit.
Jag tycker alla politiker oavsett färg är helt verklighetsfrånvända. Dom tänker enbart på sig själva och den som kliar på ryggen för stunden. Jag tror välden skulle vara mycket bättre utan politik!

Moderaterna tål jag inte. Känga i huvudet på en moderatjävel!
Citera
2025-09-22, 01:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Busskort fick jag inte då jag sällan behövde åka mer än en eller ett par ggr i månaden, men jag fick varje enskild resa ersatt istället om jag lämnade in kvitto/biljett.

Ah, det var bra. Jag frågade om jag fick göra så men de sa nej. Så jag betalade ur egen ficka när jag var på en praktik långt bort och till miljöterapin gick jag, det var bara 3,5 km dit.
Citera
2025-09-22, 01:21
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Å andra sidan, bör man veta hur högt socialbidraget är? Är det verkligen kunskap som bör vara allmängods? Socialbidragstagande är trots allt inte normen när det gäller att försörja sig...

Om man uttalar sig om nåt ska man tammefan veta vad det är. Skit samma vilken politisk färg man har.

Att sitta och uttala sig om sånt man INTE vet är inte bara korkat, det är riktigt, riktigt skämmigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in