Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-22, 01:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Denna trio har precis suttit i en timma och beklagat sig över "bidragssverige" och påstått att bidragen måste sänkas för att skapa "incitament till arbete".

Hur kommer det sig att folk som har så dålig koll på verkligheten får sätta den politiska agendan? Hur många luras av ledarskribenternas pondus och status? Går det att få folk att begripa att tyckonomerna är precis lika korkade som gemene man?

https://x.com/jennymaria/status/1969710528722251809
https://www.svd.se/a/KMdvqM/bidragst...de-och-svansar

Riksnorm tror jag är på under 4000, om man inte lägger till gemensamma kostnader.

Lägg till det bredband/telefon och resor, och andra fasta kostnader.

I Göteborg får de 10 resor, såvida inte bidragstagarna måste resa mer. Bor du i en förort betyder det att du måste planera inköp (man har fri resa inom 90 minuter från stämpling). När sekinerna är slut får man gå, eller vad man nu gör. Och givet hur våra storstäder ser ut kan det handla om långt över en mil varje dag.

En mycket bra iakttagelse av dig.
Citera
2025-09-22, 01:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Att du inte vet vem Lena Andersson är visar på att du är dum eller spelar dum. Hennes tjafs om att barn kan äta havregrynsgröt och bli mätta är legendariskt.

Din verklighetsuppfattning kring ekonomi är minst sagt trasig. Du började på 1000 kr för kläder i månaden.

Beräkning av frukost. Nej!

Varken Willy:s (241 butiker), hemköp (202 butiker) eller Lidl (205 butiker) är rikstäckande kedjor. Du är verkligen tappad människa.

Dessutom så anser fortfarande konsumentverket att en bra kost för en vuxen kostar 3700 kr per månad. Sen får du tycka vad du vill. Mellan dig och KO så väljer lag lita på KO.

Hur menar du att det är fel att äta havregrynsgröt? Inte bara barn borde äta det utan även vi vuxna. Minst 7 dagar i veckan.

Min uppfattning kring ekonomi fungerar mycket bra. Jag har levt på socialbidrag (även om det var många år sen nu) och jag lyckades spara pengar varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag tycker alla politiker oavsett färg är helt verklighetsfrånvända. Dom tänker enbart på sig själva och den som kliar på ryggen för stunden. Jag tror välden skulle vara mycket bättre utan politik!

Moderaterna tål jag inte. Känga i huvudet på en moderatjävel!

Det verkar inte bättre än att politikerna helt enkelt skiter i folket. Man ser det på resultatet.

Jo Moderaterna är ena riktiga egoistiska rövahålor.
Citera
2025-09-22, 01:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
A-kassa, fackavgift och arbetsresor? Herregud, det är mycket mer än jag trodde. Bidraget borde halveras om de ska betala för så mycket trams.

Och vadå för arbetsresor? Får man bidrag så är man väl arbetslös?

OK, då tar vi bort det extra man kan söka. Säg att det landar på 1000 kr i månaden. Och sedan halverar vi normen.

Då har de 2500 i månaden som ska räcka till precis allt utom hyra. Bra så?
Citera
2025-09-22, 01:53
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
OK, då tar vi bort det extra man kan söka. Säg att det landar på 1000 kr i månaden. Och sedan halverar vi normen.

Då har de 2500 i månaden som ska räcka till precis allt utom hyra. Bra så?

Ja absolut, det räcker till mat och till och med ett par flak öl (vilket förmodligen är det viktigaste för de som går på soc).

Edit: Fackavgift? På riktigt? Jag blir fan förbannad över att de betalar för sånt skit.
Senast redigerad av Severloh 2025-09-22 kl. 01:56.
Citera
2025-09-22, 02:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du tar naturligtvis ut alla pengarna. Fan ni är inte smarta måste man säga. Problem solved.

Man får inte ta ut pengar från sitt konto när man har soc. Man måste betala allt med kort så de ser vad pengarna går till. Om du tar ut 500 så får du 500 mindre nästa månad.

Det du kan göra är handla med en kompis. Säg att du köper för 400 och han med. Och att han inte har soc. Du tar det på ditt kort. Sedan ger han dig 400. Så ja, det finns vägar förbi. Men tror inte du inser hur mycket de bevakar dem på soc.

Du kan självfallet inte köpa en öl på systemet, då tar de bort summan nästa månad med. Dvs de bestämmer allt i ditt liv. Fastän detta räknas som nöje och det finns en post för det, dvs det ska vara tillåtet i små doser att ha ett nöje. Det är godtyckligt och olika handläggare godkänner olika inköp.

Du kan heller inte få eller skicka Swish. Skickar du en swish på säg 200 kr säg att du är skyldig en kompis det, så är det en icke godkänd utgift och de drar av det på nästa utbetalning. Är någon skyldig dig 200 kr så räknas det som inkomst och de drar 200 från din nästa utbetalning. Det låser dig i att du kan aldrig låna och lämna tillbaka om det kör ihop sig. Det går naturligtvis ifall man är lurig.

Dessutom tror jag siffrorna i tråden är fel, tror ca 5200 inte är riksnormen utan den är 3900.
Citera
2025-09-22, 02:02
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har aldrig behövt betala sån't från normen utan har alltid kunnat lämna in biljett/kvitto i samband med ansökan och fått dom ersatta.

Man gör så, men som schablon får man också ett antal resor gratis, utan kvitton, beroende på kommun. Dock kan de sporadiskt komma att testa, och då vill det till att man visar att man har rest för pengarna.

Tänk dig det administrativa. Från kommunens synpunkt kan det kanske vara bättre att du får 400 kronor för resor, än att du skall springa dit med kvitton hela månaden.
Citera
2025-09-22, 02:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja absolut, det räcker till mat och till och med ett par flak öl (vilket förmodligen är det viktigaste för de som går på soc).

Edit: Fackavgift? På riktigt? Jag blir fan förbannad över att de betalar för sånt skit.

Du menar att du inte ska ha el, telefon (redan som det är har man svårt med telefon då de flesta på soc inte har råd att köpa en telefon som klarar bankid, försvårar rätt mycket, men du vill ta bort telefonen helt), surf/ringpott (hur tänker du söka jobb annars eller bli inringd på timmar?), hygienvaror, kläder, förbrukningsvaror, byta ut slitage t ex sängkläder, handdukar och räkningar som CSN (eftersom CSN inte vill frysa dina inbetalningar som de gjorde förr när du inte hade beskattningsbar inkomst).

Fackavgift och akassa har soc ingen skyldighet att ersätta, däremot billigaste hemförsäkringen.

En lustig sak är att ingen skönhetsvård ingår i normen, dvs sådant som inte är ren hygien får man inga pengar för, t ex klippning. Jag antar att man ska klippa sig själv.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-09-22 kl. 02:18.
Citera
2025-09-22, 02:18
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man får inte ta ut pengar från sitt konto när man har soc. Man måste betala allt med kort så de ser vad pengarna går till. Om du tar ut 500 så får du 500 mindre nästa månad.

Det du kan göra är handla med en kompis. Säg att du köper för 400 och han med. Och att han inte har soc. Du tar det på ditt kort. Sedan ger han dig 400. Så ja, det finns vägar förbi. Men tror inte du inser hur mycket de bevakar dem på soc.

Du kan självfallet inte köpa en öl på systemet, då tar de bort summan nästa månad med. Dvs de bestämmer allt i ditt liv. Fastän detta räknas som nöje och det finns en post för det, dvs det ska vara tillåtet i små doser att ha ett nöje. Det är godtyckligt och olika handläggare godkänner olika inköp.

Du kan heller inte få eller skicka Swish. Skickar du en swish på säg 200 kr säg att du är skyldig en kompis det, så är det en icke godkänd utgift och de drar av det på nästa utbetalning. Är någon skyldig dig 200 kr så räknas det som inkomst och de drar 200 från din nästa utbetalning. Det låser dig i att du kan aldrig låna och lämna tillbaka om det kör ihop sig. Det går naturligtvis ifall man är lurig.

Dessutom tror jag siffrorna i tråden är fel, tror ca 5200 inte är riksnormen utan den är 3900.

Klart du får ta ut pengar. Du får även sätta in pengar om du kan förklara.

De ifrågasätter aldrig vad du gör med pengarna du får.

Eller att de skulle dra av för swish eller systemet. Vad du säger är att man inte kan betala hyra genom swish, och att de då sätter dig back hela hyran om de upptäcker det. Det är inte så. De är mycket mer flexibla och lyssnar på vad bidragstagaren har att säga.

Och självklart struntar de i köp på systemet. Om en bidragstagare köper sex öl eller några vinare är de inte intresserade av det. Man får distribuera bidraget som man vill. Inte fan kommer någon av dem sitta och räkna av fulöl på nästa månads penning. Men, om man har ett missbruk måste man dölja det. Någon gång kommer de att kolla och begära kontoutdrag, och då ser det förstås dumt ut om nästan allt går till alkohol.

Men om ditt kontoutdrag säger, fredag 26, september 2025, 215 kronor på systemet - ingen kommer att bry sig om det.

Det ingår i normala kostnader.
Citera
2025-09-22, 02:20
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad du hittar på trams. Jag har aldrig nämnt att det skulle föreställa någon sorts semester. Vad du tramsar. Det finns inte heller något skevt med min uträkning.

Jag tycker det låter som att du har dålig koll. Snackar om att köpa tomatsås för nästan 40 kr burken när det var hur simpelt som helst att hitta för mer än halva priset.

Willys finns inte överallt och jag hade inte koll på deras priser. Men jag är säker på att totala matkostnaden jämnas ut när man köper fler produkter. Allt är knappast 50% billigare än på Coop.

Hur som helst är hela skiten riggad. Man springer in för att köpa morötter och kommer ut med en påse full av massa skit. När man har jobb är det inga problem. Men lev på bidrag med små marginaler och allt går åt helvete. Pank en vecka för tidigt. Och sen är det samma jävla skit nästa månad också.
Citera
2025-09-22, 02:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Klart du får ta ut pengar. Du får även sätta in pengar om du kan förklara.

De ifrågasätter aldrig vad du gör med pengarna du får.

Jag har inte själv haft soc i nutid men vet dem som haft det, och då kollades allt. Du kanske hade en handläggare som slappade på jobbet?

Främsta anledningen till att de inte fick ta ut pengar var att det kunde gå till droger.
Citera
2025-09-22, 02:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är vad man får exklusive pengar till bostad.

De har väl inte höjt bostadsbidragstaket på flera år? Trots att vi haft i median flera fem procentiga höjningar i tre år nu.

Leva på sossebidrag är inte någon barnlek du måste redogöra för alla dina utgifter och skicka in dem med ett papper en gång per månad, träffa socialsekreterare då och då. Jag tror det enda som är bra med sossebidrag är att de betalar elen i dessa dyra eltider.
Senast redigerad av Klappasäften 2025-09-22 kl. 02:37.
Citera
2025-09-22, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De har väl inte höjt bostadsbidragstaket på flera år? Trots att vi haft i median flera fem procentiga höjningar i tre år nu.
Jag kanske har fel, men försörjningsstödet man får är exklusive vad bostaden kostar, så vad bostadsbidraget är spelar ingen roll om man ska leva på försörjningsstöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Leva på sossebidrag är inte någon barnlek du måste redogöra för alla dina utgifter och skicka in dem med ett papper en gång per månad, träffa sossetanterna då och då.
Det är inte heller någon barnlek att ha ett arbete, man måste vara där i tid, sköta sina arbetsuppgifter, inte vara full, inte knarka med mera.

Nedan borde kunna bli en fin meme.
Leva på sossebidrag är inte någon barnlek. Signerat Klappasäften/Flashback
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-22 kl. 02:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in