2025-09-21, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Delar din åsikt till 100%. Tror att alla vi som har en någorlunda stor bekantskapskrets har någon sjukpensionär eller förtidspensionär i närheten. Och min och flera med mig är överens att många av dom här individerna är enbart lata och bekväma av sig. Vill inte ta något arbete som dom inte tycker är roligt utan då är det bättre att gå på bidrag.
Ja, då kan de i lugn och ro ägna sig åt sina intressen istället för att jobba. Finns alldeles för många såna här som utnyttjar systemen.
Citera
2025-09-21, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tyskland, Norge och Storbritannien har högre sjukskrivningar än Sverige
Ok, kan du länka nån statistik på det? Vet bara att jag har läst på flera ställen genom åren att vi har bland de högsta sjukdkrivningstalen i världen, och en läkare skrev redan för 20 år sen en debattartikel vars rubrik var:”vi är friskas fysiskt i hela världen men ändå bland de mest sjukskrivna”.
Och numer är det typ 1 person som ska stå för 4 andras försörjning här i Sverige. Inte konstigt att vi numer måste låna till allt.
Citera
2025-09-21, 17:29
Medlem
Citat:
Jo det är en riktig försäkring, lika riktig som min livförsäkring som även den bara kostar några hundringar i månaden och ger familjen flera miljoner när jag dör.

Skillnaden är att livförsäkringen finansieras helt av inbetalda premier, medan A-kassan huvudsakligen finansieras via staten. Avgifterna är symboliska och täcker bara en liten del av intäkterna. Vilket är ganska lätt att inse om man räknar på vad avgiften är relativt hur mycket som betalas ut.
Citera
2025-09-21, 17:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det är jäkligt märkligt att vi i Sverige är mest sjukskrivna i hela världen. Och jag ser själv ex på folk som orkar vara engagerade i föreningsliv, ta hand om egna hästar mm trots att de är sjukpensionärer/hektidssjukskrivna. Jäkligt märkligt att de orkar så mycket annat, men inte göra något för sin egen försörjning, för den ska andra stå för.
Och jag skrev ungefär, har för mig att du nämnt just typ 20 år, men i vilket fall har du ju varit sjukprnschis länge.

AI säger:

Nej, Sverige har inte flest sjukpensioner i världen. Trots att Sverige tidigare hade en hög andel personer med sjuk- eller aktivitetsersättning, har antalet minskat avsevärt de senaste åren. Idag är det cirka 250 000 individer som omfattas av dessa ersättningsformer, vilket är en minskning med över 300 000 personer sedan 2005.

Enligt AI har Norge, Finland och Tyskland fler sjukpensionärer.

Har inte sagt att jag haft pension i 20 år, däremot har jag varit svårt fysiskt sjuk i över 20 år, men har INTE haft pension hela den tiden.
Citera
2025-09-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
AI säger:

Nej, Sverige har inte flest sjukpensioner i världen. Trots att Sverige tidigare hade en hög andel personer med sjuk- eller aktivitetsersättning, har antalet minskat avsevärt de senaste åren. Idag är det cirka 250 000 individer som omfattas av dessa ersättningsformer, vilket är en minskning med över 300 000 personer sedan 2005.

Enligt AI har Norge, Finland och Tyskland fler sjukpensionärer.

Har inte sagt att jag haft pension i 20 år, däremot har jag varit svårt fysiskt sjuk i över 20 år, men har INTE haft pension hela den tiden.
Jag pratar inte bara om sjukpensionärer utan även om sjukskrivningar generellt.
Citera
2025-09-21, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Vad är ”bidrag”? Är termen definierad, eller är det allt som M och stödpartiet SD inte gillar?
Inte definierad som vanligt, sen har både socialstyrelsen och försäkringskassan ett flertal gånger gått ut och dementerat att du kan stapla bidrag, så det är bara något på papper, för att "bevisa" att man gör något.

Summorna folk får kommer vara domsamma.
Citera
2025-09-21, 18:20
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Trams, är du en riktig konservativ (är de som kan rädda detta landet) så är välutbildad, har god ekonomi och du har en familj.

Hur ska man bli välutbildad och en god ekonomi om man har familj? Tar tid utbilda sig och skapa karriär. Med familj menar jag mer än 2-3 barn.

Eller menar du konservativ som i född med guldsked i mun och karriären utstakad av pappas nätverk?
Citera
2025-09-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Hur ska man bli välutbildad och en god ekonomi om man har familj? Tar tid utbilda sig och skapa karriär. Med familj menar jag mer än 2-3 barn.

Eller menar du konservativ som i född med guldsked i mun och karriären utstakad av pappas nätverk?
Finns inte välutbildade mer än 2-3 barn? De flesta vill inte skaffa sig mer, men det finns även bland dem. Men kan man betala för det så är det väl inga problem?

Men de kanske planerar lite bättre? Idag har högutbildade knappt mer än sådana som saknar bra utbildning. Inte konstigt att fler drar utomlands. Snart har ni bara lågutbildade kvar i Sverige och ni bidragsparasiter kommer inte kunna betala för kalaset.

Som du kanske vet är det typiskt u-land att skaffa sig 6 barn och mer. Det existerar i princip inte i västvärlden. Men i Sverige får de mer pengar desto fler barn de skaffar. Du kanske tycker att det är bra och rimligt? Att barn ska vara en inkomstkälla så att man aldrig behöver jobba?
Senast redigerad av jamestoney 2025-09-21 kl. 18:28.
Citera
2025-09-21, 18:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
Jag hoppas att de drar in dina bidrag ännu mer framöver. Du är en parasit.

Typiskt dumt exempel, och siffrorna du presenterar är befängda. Det finns ingen anledning till att ett demensboende ska kosta så mycket. Då kastas resurser bort.

Kolla på hur mycket de kommunala boendena kostar. Så får du se siffror. Ett privat boende skulle dessutom kräva profit.

Varför vill du kalla dina medmänniskor parasiter? Du har inte själv fått något från stat, region eller kommun någonsin? Haha, jojo.
Citera
2025-09-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Well, det finns en anledning varför dessa personer inte kan ha en anställning. Är tvärsäker på att du inte skulle vilja byta med dem och ha de besvär som de tvingas leva med.

Jag är trött men jag tror att du misuppfattade mitt inlägg. Jag vill absolut inte byta plats med dem och jag anser att sjuka personer absolut ska vara utanför arbetsmarknaden och eventuella tramsjobb. Jag reagerade bara på det att användaren påstod att 3 timmar i veckan i någon förening och att skriva på flashback skulle vara något bevis på att man kan arbeta med något som verkligen efterfrågas. Det är naturligtvis bara trams.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kolla på hur mycket de kommunala boendena kostar. Så får du se siffror. Ett privat boende skulle dessutom kräva profit.

Varför vill du kalla dina medmänniskor parasiter? Du har inte själv fått något från stat, region eller kommun någonsin? Haha, jojo.
Nej, de står i skuld till mig. Men jag funderar på att bli som du. Bara skita i att jobba så att resurserna dräneras mer. Det kommer drabba även dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmPillarn
Kommer ändras tillbaka när sossarna får makten nästa val usch fyfan

Det är planerat att sättas igång 1 januari 2027 så precis som arbetslösheten, inflationen, försvars- och energipolitiken är det nästa regerings problem oavsett.

Dom har slagit hål på sjukvårdsförsäkringen, facket etc samt låtit miljarderna regna på överklassen via dubblat rot- och rutbidrag samt riktat elstöd till lyxvillor, så M och SD känner sig nöjda nu.

Inte ett enda vallöfte uppfyllt, och dom flesta av dom har dom gjort tvärtemot va dom lovade innan valet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in