• 1
  • 2
2025-09-21, 15:28
Medlem
nerdnerds avatar
Har nyligen förstått det tydligen har blivit en grej på nätet att diskutera och visa exempel på något som kallas för "performative male". En sådan skulle t ex kunna sitta på ett café med en matchate och läsa en bok, gärna om feminism, för att verka mer intressant för kvinnor -- om han ens faktiskt läser boken eller faktiskt dricker tet... Fejkvarning på detta alltså!

Nu läser jag ju själv en bok då och då t ex på t-banan, men det är ju av intresse, istället för att alltid bara skrolla i mobilen. Har inte riktigt tänkt på vad andra tänker om det. Men ska man nu alltså skämmas för det på något sätt?

Iaf, Topic tänkte jag kunde vara om just "performative male". Tankar, erfarenheter, kritik eller hyllningar av begreppet, länkar (med kort beskrivning förstås), etc. Kör på!
Senast redigerad av nerdnerd 2025-09-21 kl. 15:40.
Citera
2025-09-21, 15:40
Medlem
Mittokrats avatar
Böcker läser man i hemmets lugna vrå. Att läsa böcker offentligt är töntigt och pretentiöst.
Citera
2025-09-21, 15:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Böcker läser man i hemmets lugna vrå. Att läsa böcker offentligt är töntigt och pretentiöst.

Wut? Det är ju något man gör som är helt normalt. Man bryr sig inte om andra tycker det är bra eller dåligt. Vad ska man annars göra? Blippa ännu mer på jävulsmobilen?
Citera
2025-09-21, 15:46
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Man behöver väl kanske inte vara så svartvit i tänkandet men kan hålla med om att t-banan är en onödig showoff.

Menar, du måste dels ha koll på vilka slödder som tar sig in i vagnen, dels åker man oftast inte t-banan mer än några minuter i sträck. För mig kan det ta ett par minuter innan man kommer in i läsningen på riktigt så jag förkastar definitivt tunnelbanneläsande.
Citera
2025-09-21, 16:09
Medlem
Konstnarren5s avatar
Ärligt talat, det här med att läsa böcker offentligt, eller läsa böcker överhuvudtaget, känns mest som en patriarkal kvarleva. Den moderna, upplysta människan förkovrar sig genom 15-sekunders reels och TikToks – där finns ju all världens visdom kondenserad i dansande pekfingrar och AI-genererade röstfilter. Varför plåga sig igenom hundratals sidor när man kan få hela livets mening serverad på under en halv minut, med bakgrundsmusik och emojis?
Citera
2025-09-21, 16:21
Medlem
FitGirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Wut? Det är ju något man gör som är helt normalt. Man bryr sig inte om andra tycker det är bra eller dåligt. Vad ska man annars göra? Blippa ännu mer på jävulsmobilen?
Håller med. Kan finna det väldigt trevligt att läsa på fik.
Citera
2025-09-21, 16:37
Medlem
Jenny9s avatar
Men bryr sig verkligen vuxna människor om sånt här?
Citera
2025-09-21, 16:38
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har nyligen förstått det tydligen har blivit en grej på nätet att diskutera och visa exempel på något som kallas för "performative male". En sådan skulle t ex kunna sitta på ett café med en matchate och läsa en bok, gärna om feminism, för att verka mer intressant för kvinnor -- om han ens faktiskt läser boken eller faktiskt dricker tet... Fejkvarning på detta alltså!

Nu läser jag ju själv en bok då och då t ex på t-banan, men det är ju av intresse, istället för att alltid bara skrolla i mobilen. Har inte riktigt tänkt på vad andra tänker om det. Men ska man nu alltså skämmas för det på något sätt?

Iaf, Topic tänkte jag kunde vara om just "performative male". Tankar, erfarenheter, kritik eller hyllningar av begreppet, länkar (med kort beskrivning förstås), etc. Kör på!

Ja, detta är knappast något nytt.
Hela mitt konto "MaleFeministWeasel" handlar om detta.
Det är män som låtsas vara feminister för att få fördelar. Antingen för att de är veka kräk som anpassar sig till en feministisk arbetsplats eller för att de vill ligga. Det är hela kapten-klänning-fenomenet.

I USA är det vanligt med killar som beskriver sig som fiscally konservativa och socially liberal och de säger själva när de är med andra män att de är socially liberal bara för att få ligga. Vilket de också får med de kvinnor som är idioter och inte genomskådar det.
De våp som blir kåta av pengar och spelad empati blir dyngkåta.
Det är i princip krösus sork som sätter på sig en pussyhat.
Mitt förakt för dessa män är minst sagt stort då jag är vänsterkonservativ.
Jag har åsikten att exkonomisk exploatering sker hela tiden och allt tjafs kring kulturen är påhittade orättvisor från privilegierade dårar.
Citera
2025-09-21, 16:43
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
När man reser så reser man, jag menar inte att man ska göra något speciellt. Många lyssnar på något, det är okej. Att inte bry sig om vad andra tycker är inget argument, då kan du åka tuben klädd som jultomten också.
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Man behöver väl kanske inte vara så svartvit i tänkandet men kan hålla med om att t-banan är en onödig showoff.

Menar, du måste dels ha koll på vilka slödder som tar sig in i vagnen, dels åker man oftast inte t-banan mer än några minuter i sträck. För mig kan det ta ett par minuter innan man kommer in i läsningen på riktigt så jag förkastar definitivt tunnelbanneläsande.
Riktigt långa resor är det okej att läsa.
Citera
2025-09-21, 18:38
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men bryr sig verkligen vuxna människor om sånt här?
Hmm...
Nej, det är kanske mest en "Gen Z"-grej.
Bryr mig inte om vad någon tycker när jag läser, men blev helt enkelt nyfiken efter en grej på youtube, och har inte heller märkt några negativa reaktioner.

Att jag valde feminism-forumet har att göra med att jag också undrar hur dissandet av bokläsande "mjuka" män rimmar med annan kritik mot mansrollen. Behöver iofs inte vara samma människor.
Citera
2025-09-21, 18:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
så länge du inte går och läser ur en bok samtidigt.

sånt bör man kastas i vattnet för.
Men då är det väl ändå tusen gånger vanligare med mobil-zombies?
Citera
2025-09-21, 18:43
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men då är det väl ändå tusen gånger vanligare med mobil-zombies?

jo det kommer bli fullt i vattnet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in