2025-09-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Vad skatteverket kommer förtrycka är en helt annan sak. Det kräver utvecklingsarbete för att förtrycka detta och det är en prioriteringsfråga för dem. Men bankräntor är förtryckta likväl som försäljningar av värdepapper. Rimligen kommer även krypto med där när de haft tid att fixa det.

Nej, det har jag aldrig sett. Och håller man bara krypto syns det ju ej.
Citera
2025-09-21, 12:55
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Nej, det har jag aldrig sett. Och håller man bara krypto syns det ju ej.

Jag har sett bankräntor förtryckt så dert finns det stöd för.

Och skickar du ut krypto från kraken kan det vara tecken på försäljning och något de därför kommer förtrycka, eller så bevakar de bara din wallet för att se vad som händer där.
Citera
2025-09-21, 13:00
Medlem
Citat:
Jag har sett bankräntor förtryckt så dert finns det stöd för.

Och skickar du ut krypto från kraken kan det vara tecken på försäljning och något de därför kommer förtrycka, eller så bevakar de bara din wallet för att se vad som händer där.

Hur menar du? Endast försäljning är skattepliktigt.
Citera
2025-09-21, 13:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hur menar du? Endast försäljning är skattepliktigt.

Allt som leder till att dina krypto lämnar dig är skattepliktigt. Skickar du dem till din wallet och sedan utför köp av prylar därifrån så är det skattepliktigt. Därför är det rimligt att skatteverket bevakar den wallet du skickar dina krypto till från kraken. De kommer samla indikationer på om det är din wallet eller någon annans, om krypto där ligger still eller används osv. Om du inte deklarerar och det ser skumt ut kommer de kräva att du redovisar vem s wallet det är och hur du använt den.
Citera
2025-09-21, 13:06
Medlem
Citat:
Allt som leder till att dina krypto lämnar dig är skattepliktigt. Skickar du dem till din wallet och sedan utför köp av prylar därifrån så är det skattepliktigt. Därför är det rimligt att skatteverket bevakar den wallet du skickar dina krypto till från kraken. De kommer samla indikationer på om det är din wallet eller någon annans, om krypto där ligger still eller används osv. Om du inte deklarerar och det ser skumt ut kommer de kräva att du redovisar vem s wallet det är och hur du använt den.

Jag har ju redan sagt att jag bara skall HODL:a, så det är inget skumt. Att bara HODL:a är inte skattepliktigt. Visste du inte ens det?
Citera
2025-09-21, 13:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag har ju redan sagt att jag bara skall HODL:a, så det är inget skumt. Att bara HODL:a är inte skattepliktigt. Visste du inte ens det?

Du har sagt en massa saker, köpa cykel och mat också.

Hursomhelst kommer skatteverkets största intresse vara om du säljer men soc största intresse är om du hodlar då du då har ljugit om att du inte äger några tillgångar. Vad du än gör är det alltså ett brott. Lycka till!
Citera
2025-09-21, 13:15
Medlem
Citat:
Du har sagt en massa saker, köpa cykel och mat också.

Hursomhelst kommer skatteverkets största intresse vara om du säljer men soc största intresse är om du hodlar då du då har ljugit om att du inte äger några tillgångar. Vad du än gör är det alltså ett brott. Lycka till!

Haha. Lycka till själv. Du får samma problem som jag.
Citera
2025-09-21, 13:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Haha. Lycka till själv. Du får samma problem som jag.

Nej jag kan sälja helt skattefritt då jag är begränsat skattskyldig. Dessutom söker jag inga bidrag och behöver inte ljuga om mina tillgångar.
Citera
2025-09-21, 13:20
Medlem
Citat:
Nej jag kan sälja helt skattefritt då jag är begränsat skattskyldig. Dessutom söker jag inga bidrag och behöver inte ljuga om mina tillgångar.
Är det inte skatt i ditt land menar du?
Citera
2025-09-21, 13:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Är det inte skatt i ditt land menar du?

Jo men inte för mig som utlänning med kapitalinkomster från utlandet!
Citera
2025-09-21, 13:26
Medlem
Citat:
Jo men inte för mig som utlänning med kapitalinkomster från utlandet!

Snart fryser de dina tillgångar. Det brukar gå till så i många U-länder.
Citera
2025-09-21, 13:28
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Snart fryser de dina tillgångar. Det brukar gå till så i många U-länder.

Haha det kan du drömma om, mina tillgångar finns främst i Sverige och krypto hos binance. Jag tar bara in pengar till mitt land som täcker min konsumtion! Sverige har ingen beskattningsrätt av mig trots att kapitalet finns där i huvudsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in