2025-09-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Englishisoverrated
Jannicke Björling gick ut i Z att Borg tagit kokain. Det var inte förtal, med facit i hand. Men sånt som händer
Du verkar inte förstå vad förtal är. Sök på ordet så du lär dig vad det betyder och står för. Det har inget med om det är sant eller inte utan att någon ondgör sig över någon.
Citera
2025-09-21, 03:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Min fru gick på skolan samtidigt som Björn Borg. Hon säger att BB blev lite av en driftkucku på skolan eftersom han inte åt skolmaten, det var mamman som alltid skickade unikabox med mat.
Jo. En viktig del är att Rune och Margareta passade upp på sin son enormt. De blev tidigt hans fans till och med. Att bli ledare till sina föräldrar redan i yngre tonåren är inte lämpligt. Björn var inte så bright heller utan mest envis.

Labbe kom in och styrde upp. Han var primitiv på ett sätt som funkade med Björn. Alla tennisbitar funkade perfekt tack vare Labbe. I övrigt mognade Björn inte så mycket.
Citera
2025-09-21, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Lämna uppfostringsbiten till någon annan? Nej, jag skrev ju faktiskt att vi blev väluppfostrade barn MEN att vi ( många utav oss iallafall) inte blev sedda, uppmärksammade och stöttade som de små, blivande vuxna individer vi var. Inte på det sätt som barn blir idag. Vuxna som inte kan tänka längre än vad näsan räcker? Varje generation har väl både sina styrkor och svagheter och är säkerligen kulturellt betingade. Det handlade om hur man betraktade barn och barnaskaror överlag. Våra föräldrar gjorde det som ansågs utgöra en helt normal barnuppfostran på den tiden.

Fast vad innebär ordet ”uppfostran” enligt din definition?

Vem som helst kan ju mata och klä barnen och även skjutsa till träningen. Men endast den som uppfostrar barnet knyter en nära relation till ungen.

Om man inte ser, inte uppmärksammar eller stöttar sitt barn - HUR ska den relationen få ngt djup?

Man kan lämna sitt barn på en internat och låtsas att man som förälder har en ”normal” relation till sitt barn. Att man har någon koll och att man känner sitt barn. Så gör många överklassföräldrar än idag och det är ”helt normalt” och enligt normen i deras kretsar.

BB tex kunde inte prata med sina föräldrar varken som barn eller som vuxen. Utåtsett ville de ge en sammanhållen bild av familjen och BB kritiserade dem aldrig offentligt. Men nu när de är döda kan han ju säga att de inte la sig i dvs inte gav varken goda eller dåliga råd, inte kritiserade (eller berömde?). Dvs de uppfostrade inte honom - de skjutsade och matade honom och gav ett tak över huvudet på honom.

Det finns värre föräldrar, men det finns definitivt bättre också. Och det har alltid funnits föräldrar som har engagerat sig i sina barn och som har varit intresserade av dem tillräckligt för att fråga hur de mår och vad de tänker på. Vad de skulle vilja bli som stora etc.

Än idag är det naturligtvis ”kulturellt betingat” så tillvida att barn i Husby uppfostras på ett annat sätt än barn i Vasastan. Men det gäller inte generellt i alla familjer på dessa områden. Det finns engagerade och oengagerade föräldrar i båda stadsdelarna. Men jag skulle ändå vilja säga att inte vara intresserad eller nyfiken på sitt barn är en sorts barnmisshandel. Man negligerar sitt barn och lämnar det åt sitt öde. Barnet får klara sig själv - vilketcalla inte gör. Vissa föräldrar anser inte att det är deras egen uppgift att uppfostra utan skolans, lärarnas, dagisfrökens eller samhällets uppgift att engagera sig.

BB kom från Södertälje. Det finns säkert normer där än idag som inte råder i alla andra städer/stadsdelar. Det har betydelse oavsett om man vill se det så eller inte. BB:s egna föräldrar hade tydligen inte helher några större ambitioner för sin egen del. De tänkte tydligen inte längre än näsan räckte dvs vad händer sen efter tenniskarriären- som rimligtvis inte skulle räcka mer än kavajs 10år.
Citera
2025-09-21, 09:42
Medlem
Citat:
Jag är ändå alltid varit imponerad o glatts med fantastiska idrottare i sig
Men är tyvärr inte direkt imponerad av hans person utanför elittennisbanan
Tycker också en del synd om Loredana som känt sig så sviken…
Hon har tyvärr inte hittat någon annan bra man, hon är nog en rätt speciell ganska udda person

Samtidigt håller jag med att det är inte lätt för de flesta med sånt känt kändisskap han nog alltid kommer ha
Vem vet iofs, Djokovic Nadal Federer har nått helt sanslösa framgångar
Roy Emerson o Sampras är också de enda som vunnit fler singel grand slams

Det är svårt att hitta en bra man som excentrisk och ganska ful missbrukare.

Få män vill göra samma sorts ”karriär” som fru Patricia Borg dvs ”rädda” en kvinna från sig själv.
Citera
2025-09-21, 10:24
Medlem
Citat:
Själv har Borg en mycket överskattad personlighet, tycker han bara bryr sig, iaf klart mycket om sitt ego…
Inte alls bra känsla för damer heller

Skatteskulder på tiotalsmiljoner kronor, Skatteflykt Monaco, Lichtenstein, Jersey, Curaçao. Konkurs, stämningar - många småföretag tog smällen.
Man levde stort på lånade pengar och BB missbrukade och hade ingen koll.
Men sen blev han förbannad när businessen inte flöt på. Då var det alla andras fel.

Lägg på ovanstående listan även ständig otroget då har du den förnämliga karaktären på mannen.
Citera
2025-09-21, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du verkar inte förstå vad förtal är. Sök på ordet så du lär dig vad det betyder och står för. Det har inget med om det är sant eller inte utan att någon ondgör sig över någon.

Jag bryr mig inte så mycket
Det bra Borg har gjort var iaf ändå att ge mer positiv anda till tennis o sport allmänt med sina framgångar, vilket han ju säkert ändå gjort till ganska så stor del
Han har fortfarande ett klädesmärke vilket också är en bra sak, ännu bättre?
Vem vet, förmodligen inte riktigt sett till företagets storlek typ ev
som man kan se det

Ja kanske vart för hård i kritik, men är inte direkt ett fan av honom ändå
Ändå är jag tacksam för mycket framåtanda o inspiration han gett till svensk tennis överlag

I min åsikt har jag inget emot det hon gick ut med, han var nog med flera andra samtidigt mer eller mindre, det har han sagt han vart med t.ex Hugh Hefner i hans lyxhem….

För mig är då lagverket för förtal dåligt o trams, om man påstår något som är sant borde det absolut iallafall i mitt tycke inte anses som förtal…
Du har rätt dock i det i sak

I övrigt tycker ja han är ok som person, om han bryr sig viss del om välgörenhet ev
Men vet inte om ja kollar upp ämnet nu dock
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-21 kl. 11:24.
Citera
2025-09-21, 11:13
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast vad innebär ordet ”uppfostran” enligt din definition?

Vem som helst kan ju mata och klä barnen och även skjutsa till träningen. Men endast den som uppfostrar barnet knyter en nära relation till ungen.

Om man inte ser, inte uppmärksammar eller stöttar sitt barn - HUR ska den relationen få ngt djup?

Man kan lämna sitt barn på en internat och låtsas att man som förälder har en ”normal” relation till sitt barn. Att man har någon koll och att man känner sitt barn. Så gör många överklassföräldrar än idag och det är ”helt normalt” och enligt normen i deras kretsar.

BB tex kunde inte prata med sina föräldrar varken som barn eller som vuxen. Utåtsett ville de ge en sammanhållen bild av familjen och BB kritiserade dem aldrig offentligt. Men nu när de är döda kan han ju säga att de inte la sig i dvs inte gav varken goda eller dåliga råd, inte kritiserade (eller berömde?). Dvs de uppfostrade inte honom - de skjutsade och matade honom och gav ett tak över huvudet på honom.

Det finns värre föräldrar, men det finns definitivt bättre också. Och det har alltid funnits föräldrar som har engagerat sig i sina barn och som har varit intresserade av dem tillräckligt för att fråga hur de mår och vad de tänker på. Vad de skulle vilja bli som stora etc.

Än idag är det naturligtvis ”kulturellt betingat” så tillvida att barn i Husby uppfostras på ett annat sätt än barn i Vasastan. Men det gäller inte generellt i alla familjer på dessa områden. Det finns engagerade och oengagerade föräldrar i båda stadsdelarna. Men jag skulle ändå vilja säga att inte vara intresserad eller nyfiken på sitt barn är en sorts barnmisshandel. Man negligerar sitt barn och lämnar det åt sitt öde. Barnet får klara sig själv - vilketcalla inte gör. Vissa föräldrar anser inte att det är deras egen uppgift att uppfostra utan skolans, lärarnas, dagisfrökens eller samhällets uppgift att engagera sig.

BB kom från Södertälje. Det finns säkert normer där än idag som inte råder i alla andra städer/stadsdelar. Det har betydelse oavsett om man vill se det så eller inte. BB:s egna föräldrar hade tydligen inte helher några större ambitioner för sin egen del. De tänkte tydligen inte längre än näsan räckte dvs vad händer sen efter tenniskarriären- som rimligtvis inte skulle räcka mer än kavajs 10år.

Jag försökte mig på att försöka beskriva hur en svensk föräldrageneration födda på 30-talet ofta (förstås inte alla) betraktade och uppfostrade sina barn. Du själv verkar bara vilja moralisera och sätta dig till doms över denna föräldrageneration, så då sätter jag streck i den här debatten.
Citera
2025-09-21, 12:57
Medlem
Citat:
Han har fortfarande ett klädesmärke vilket också är en bra sak, ännu bättre?
Han har inget med klädföretaget som bär hans namn, det sålde han för många år sedan.
Citera
2025-09-21, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Han har inget med klädföretaget som bär hans namn, det sålde han för många år sedan.

Det har kvar hans namn, även fast han sålt det.
Men ok, för att vara mer korrekt du har rätt
Iom att han har inte eget inflytande i företaget längre eller har ingen beslutande roll i företaget längre
Syns dock ev ibland i kommersiella sammanhang med företaget
Dock utan ersättning själv
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-21 kl. 14:19.
Citera
2025-09-24, 10:41
Medlem
Borg är helt ok personlighet i jämförelse med Edberg tycker ja, föredrar Wilander som är mer utåtriktad
Föredrar Borg på det sättet som spelare med att han i rätt många år kört veterantennis på ATPs speciella tour där vissa bra legender varit med

Jag är ingen förespråkare av hans liv med minst sex större förhållanden o otrohet
Men ska nog inte påverkas av det textmässigt så mycket längre, t.ex i den här tråden
Senast redigerad av Englishisoverrated 2025-09-24 kl. 10:45.
Citera
2025-09-27, 11:39
Medlem
Snacka om att inte stå för vad han gjort:

Om Jannike Björlings intervju med tidningen Z säger Borg till DN:

– Jag tror hon mådde jättedåligt under den här perioden. Och jag blev arg för att hon gjorde så, det var så onödigt.
Citera
2025-09-27, 12:35
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Det har väl han aldrig gjort. Har alltid uppfattat honom som lite ointelligent, bortskämd och faktiskt divig. En svag människa som blivit omhändertagen av andra: föräldrar, management, flickvänner osv. Klarar på sin höjd av att läsa en Kalle Anka.
Känner mig spyfärdig när jag ser hans löjliga flin 🤢

Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Snacka om att inte stå för vad han gjort:

Om Jannike Björlings intervju med tidningen Z säger Borg till DN:

– Jag tror hon mådde jättedåligt under den här perioden. Och jag blev arg för att hon gjorde så, det var så onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in